Szukaj scenariuszy

article-title

Ekologia

article-title

Przyroda

article-title

Święta Bożego Narodzenia

article-title

Zdrowie i zdrowe odżywianie

article-title

Inne

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Co robić, gdy dziecko naśladuje objawy chorób?

Mam małą klaustrofobię i bywa, że trudno mi złapać oddech, a co gorsza, jestem po operacji żołądka, mam inne problemy zdrowotne. Problem polega na tym, że...

~ Olga Marlo więcej

Wpływ grupy na dziecko w przedszkolu

Mój synek właśnie zaczął chodzić do przedszkola. Do tej pory uważałam, że dobrze go wychowałam – uczyłam dzielić się z innymi swoimi rzeczami...

więcej

Opieka nad dziećmi bez zakwaterowania

Tytuł jest tematem mego pytania. Od 3 lat jestem opiekunem dziennym dla dzieci do lat 3. Niestety bardzo nie odpowiadają mi warunki umowy zlecenia. Jest to...

~ opiekun dzienny więcej

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców w grupie 5 latków - Lubimy zagadki

Darmowe publikacje
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Lubimy rozwiązywać zagadki.


Cele główne:

  • utrwalenie wiadomości z zakresu kształtowania pojęć matematycznych (figury geometryczne, przeliczanie 1 – 7, porównywanie wielkości przedmiotów)
  • doskonalenie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej
  • rozwijanie twórczego myślenia poprzez stosowanie różnorodnych sposobów rozwiązywania zadań
  • doskonalenie umiejętności współpracy przy rozwiązywaniu zadań i zagadek

Cele operacyjne – dzieci potrafią:

  • orientować się w schemacie własnego ciała
  • uporządkować przedmioty od najmniejszego do największego   i odwrotnie
  • rozpoznać i poprawnie nazwać figury geometryczne
  • samodzielnie ułożyć figurę geometryczną z elementów (puzzle)
  • rozwiązywać zagadki rysunkowe
  • liczyć do siedmiu
  • wyodrębniać głoskę w nagłosie i w wygłosie
  • skupić uwagę na zadaniach i zaangażować się w ich wykonanie
  • odczuwać radość z wykonania zadań

Metody:

  • słowna
  • oglądowa
  • praktycznego działania
  • ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej wg P. Dennisona

Formy pracy:

  • z całą grupą
  • praca w małych zespołach
  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:
koszyk, koperty z zagadkami, pojemniki różnej wielkości, figury geometryczne wycięte z kartonu, ilustracja z zagadką rysunkową, kartoniki z naklejonymi przedmiotami do przeliczania, „lizaki” z napisem TAK, NIE; karty do pracy indywidualnej, klocek, konewka, książka , lalka, lornetka, lusterko, pędzelek, plastelina, pudełko, globus, garnek, gra z kostką.

Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Iskierka uśmiechu”.

2. Ćwiczenia wprowadzające – ruchy naprzemienne (wg kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona).
Dzieci stoją w parach naprzeciwko siebie
„niech powitają się prawe dłonie, lewe dłonie”
„niech powitają się lewe kolana, prawe kolana”
„niech zamruga do kolegi lewe oko, prawe oko”
„niech powita prawa ręka lewe kolano, lewa ręka prawe kolano”

3. Zadanie 1 – „Porządkowanie”
„ustaw pudełka od najmniejszego do największego”
„ustaw pudełka od największego do najmniejszego”

4. Zadanie 2 – „Rozpoznajemy figury geometryczne”
Każde dziecko otrzymuje wyciętą z kartonu figurę geometryczną. Musi przypiąć swoją figurę do odpowiedniej „pętli” na tablicy.

5. Zadanie 3 – „Puzzle”
Każde dziecko otrzymuje kopertę z pociętą na kilka elementów figurą geometryczną.

6. Ćwiczenia odprężające – rysowanie w powietrzu prawą ręką, lewą ręką prostych znaków i wzorów.

7. Zadanie 4 – „Zagadka rysunkowa”
Na tablicy przypięta jest ilustracja z narysowanymi kotkami. Nauczycielka mówi: „Jeden z tych kotków nazywa się Szaruś. Musimy go odnaleźć. Wiem o nim tylko to, że ma ogon w paski, 6 włosów w wąsach i nosi obróżkę. Który to Szaruś?”

8. Zadanie 5 – „Ile masz przedmiotów?”
Każde dziecko otrzymuje kartonik, na którym naklejone są przedmioty w różnej ilości (1–7). Dzieci muszą po cichu policzyć te przedmioty. Nauczycielka wypowiada dowolną liczbę, a dzieci mające kartonik z tyloma przedmiotami podnoszą rękę.

9. Ćwiczenia odprężające: oddechowe, artykulacyjne, doskonalące sprawność manualną rąk.

10. Zadanie 6 –  „Co słyszysz ?”
Na podłodze znajdują się obręcze i przedmioty: klocek, konewka, książka; lalka, lornetka, lusterko; pędzelek, plastelina, pudełko; globus, garnek, gra kostkowa. Należy ułożyć przedmioty w obręczach w taki sposób, aby w każdej z nich znajdowały się przedmioty, których nazwy zaczynają się taką samą głoską.

11. Zadanie 7 – „Tak czy nie ?”
Nauczycielka zadaje pytania, dzieci odpowiadają na nie podnosząc lizak z napisem „TAK” lun „NIE”.
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie