Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Dzień Dziecka

Zobacz 4 scenariusze

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (59 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 959 scenariuszy

Porady specjalisty

Ja tu rządzę!

Pięciolatek miał rozwaloną trochę rodzinę. Wychowaniem zajmował się ojciec i jego rodzice. Wszyscy go rozpieszczali, zrobili parasol nad nim, a moim...

~ Izawięcej

Mitomania u dziecka

Witam serdecznie. Od 3 lat jestem Mamą już teraz prawie 6 letniego młodego kawalera. Dziecko zostało porzucone przez matkę gdy miało 1,5 roku. Od kilku...

~ Izawięcej

Jak otworzyć żłobek?

Czy jeśli na początku swojej kariery zawodowej pracowałam jako opiekunka do dziecka i mogę mieć zaświadczenia z pełnienia tej opieki, to jest to...

~ Ewa Pawlikowskawięcej

Wiersze pana Brzechwy - scenariusz zajęć z zakresu edukacji teatralnej

WIERSZE PANA BRZECHWY

CEL OGÓLNY:
- Inscenizowanie utworów literackich (zajęcia dla rodziców)

CELE OPERACYJNE; Dziecko:
- Zna kilka pojęć związanych z teatrem
- Rozróżnia rodzaje lalek teatralnych
- Stara się używać teatralnych środków przekazu: modulacja głosu, ruch, mimika, wykorzystanie stroi i rekwizytów lub lalek
- Potrafi recytować wybrane utwory lub fragmenty utworów J.Brzechwy i J.Tuwima

METODY:
- Słowna - recytacja
- Rozmowa
- Czynna
- Inscenizacja
- Drama

FORMY:
- Grupowa
- Zbiorowa
- Indywidualna

POMOCE DYDAKTYCZNE:

- utwory J.Straussa: Marsz perski; W.A.Mozarta: Koncert koronacyjny oraz utwory z płyty CD pt. "Ulubione miniatury klasyczne";
- sylwety zwierząt z papieru;
- ekran do teatru cieni;
- lalki: maskotki, pacynki, kukiełki, marionetka,
- stroje do wiersza "Żuk",
- rekwizyty do wierszy,
- medale z papieru

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Wstęp
Zagadka: Jak się nazywa taki budynek
W którym zobaczysz scenę, kurtynę
Krzesła tam stoją rząd za rzędem
A ja tam bajkę oglądać będę?

Część właściwa
Pojęcia związane z teatrem
-Co jest potrzebne w teatrze w czasie przedstawienia? (scena, widownia, aktorzy, lalki teatralne, oświetlenie, muzyka, stroje, dekortacja, kurtyna)
-Co oznaczają "trudne" słowa związane z teatrem? (reżyser, gong, komedia, dramat, pantomima)

Ćwiczenia dykcji:
Wyjaśnienie co to jest dykcja i dlaczego aktorzy ją doskonalą. Dzieci za nauczycielką wyraziście wymawiają samogłoski.

Ćwiczenia oddechowe:
Nucenie na jednym wdechu sylab - ma, mo, mu, mi, me

Zabawa ruchowa:

Pantomima - Dzieci naśladują ruchem zwierzęta za pomocą ruchu przy fragmentach utworów z  płyty "Ulubione miniatury klasyczne".

Motylek: Aby odprężyć się małą chwilkę
Zamieniam wszystkie dzieci w motylki (utwór 4)

Słoń: Kto był leciutki ciężkim się staje-
Jak słoń i tańczy słoniowy taniec,
Słoń ciężko stawia swoje nogi
I pochylony jest do podłogi.(utwór 7)

Krokodyl: Przekonamy się za chwilę czy wiecie,
Jak  chodzą krokodyle. (utwór 13)

Konik: Teraz w pary się dobieramy
I jak, koniki raźno biegamy.( utwór 1)

Zajączek:
Znów hokus-pokus, czary mary,
Wesoło biega zajączek szary.
Nastawia uszka, to słupkiem staje,
To znów wesoło podskoczy dalej. (utwór 5)

Wymienienie przez dzieci rodzajów lalek teatralnych i ich pokaz (kukiełka, marionetka, pacynka, lalki do teatru cieni).

Teatr cieni "ZOO"- Teatr cieni (kolejne dziecko recytuje poznany wcześniej wiersz o zwierzęciu z cyklu ZOO J.Brzechwy i jednocześnie operują sylwetą swego” zwierzęcia w za ekranem oświetlonego teatru cieni).

Zabawa ruchowa:
Marionetki -  taniec dowolny naśladujący lalkę – marionetkę przy utworze J.Strassa; Marsz perski

Inscenizacja utworów J.Brzechwy i J.Tuwima przez dzieci, które je przygotowały z wykorzystaniem lalek i rekwizytów:
- „Koziołeczek” z wykorzystaniem marionetki – koziołka
- „Kotek” z wykorzystaniem kukiełki- kotka przez dwoje dzieci w formie dialogu
- „Dwa Michały”- inscenizacja w wykonaniu dwóch chłopców: (Michała dużego i małego)
- „Okulary”- inscenizacja z wykorzystaniem rekwizytów
- „Idzie Grześ”- inscenizacja z wykorzystaniem rekwizytów
- „Murzynek Bambo”- inscenizacja z wykorzystaniem masek
- „Żuk”- inscenizacja z udziałem czwórki dzieci w strojach i z wykorzystaniem fragm. muzyki

Zakończenie
Śpiew całej grupy - piosenka ilustrowana ruchem do wiersza pt. „Na wyspach Bergamutach.”Wręczenie wszystkim dzieciom medalu dla młodych „aktorów”.

Autor: mgr Ewa Kamer


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie