Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Zdrowie i zdrowe odżywianie

Zobacz 48

Zdrowie i zdrowe odżywianie (48 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (74 scenariusze)

Przyroda (61 scenariuszy)

Ekologia (61 scenariuszy)

Inne (474 scenariusze)

Zobacz 975 scenariuszy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Co robić, kiedy dziecko ssie kciuk?

Mój synek ssie kciuk i nie wiem, jak go odzwyczaić. Próbowałam środków z apteki, takich o gorzkim smaku, ale nie pomogły. Po jakimś...

~ Gosia więcej

Trzyletni niejadek

Co mogę zrobić, jeśli moja córka, która ma trzy latka, nie chce jeść owoców ani warzyw? To trwa w zasadzie odkąd zaczęła jeść stałe...

~ Karolina więcej

Histeria przy zażywaniu lekarstw

Witam, moja pięcioletnia córka ogólnie nie sprawia problemów wychowawczych, ale ostatnio to się zaczęło zmieniać. Wcześniej nie bylo...

~ Ewelina więcej

SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU PRZYRODY NIEOŻYWIONEJ "CO PŁYWA A CO TONIE"

Darmowe publikacje

SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU PRZYRODY NIEOŻYWIONEJ- OBSERWACJA, ZABAWY BADAWCZE.

TEMAT: „CO PŁYWA A CO TONIE”- zabawy badawcze połączone z rozmową i obserwacją.

GRUPA WIEKOWA- 5-6- latki
OBSZAR EDUKACJI: edukacja przyrodnicza

CELE OGÓLNE:
- zwrócenie uwagi na rolę wody w przyrodzie
- wykonywanie doświadczeń związanych z pływaniem i tonięciem ciał w wodzie
- zapoznanie z przyrządami pomocnymi w dokonywaniu obserwacji (mikroskop, szkło powiększające)

CELE OPERACYJNE – DZIECKO:
- potrafi obserwować
- zna przykłady przedmiotów, które pływają i toną w wodzie
- umie wykorzystać mikroskop, lupę w zabawach badawczych

METODY: obserwacja, rozmowa,  pokaz, zadań stawianych dziecku
FORMY: praca z całą grupą, praca w zespołach, praca indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: globus, mapa fizyczna Polski, akwarium wypełnione wodą, kulka z plasteliny, kulka metalowa, pudełko metalowe, piłeczka ping-pongowa lub gumowa ,korek od butelki, spinacz biurowy, mikroskop, szkło powiększające, preparaty przygotowane do obserwacji.

PRZEBIEG ZAJĘCIA

1. Zabawa muzyczno- ruchowa ze śpiewem „Wesoło nam”

2. Rozwiązywanie zagadki:
Służy do mycia służy do picia
Bez niej na ziemi nie byłoby życia (woda)

3.Rozmowa na temat pozytywnych i negatywnych wartości wody
-  do czego potrzebna jest woda?
kto potrzebuje wody?
jak wygląda woda?,  jaki ma kolor, zapach (obserwacja)
czy woda zawsze tak wygląda, czy zawsze jest płynem?
czy można bez wody żyć?
czy woda może człowiekowi zagrażać?

4. Pokazanie obszarów wodnych zaznaczonych niebieskim kolorem  na globusie i mapie Polski.

5. Zabawa orientacyjno- porządkowa „Powódź”.

6. Doświadczenie i obserwacja „ Co pływa a co tonie?”- doświadczenia z użyciem akwarium i przygotowanych materiałów do badań. Rozmowa wprowadzająca, oglądanie zgromadzonych przedmiotów, próby wnioskowania, które z przedmiotów utoną. Sprawdzanie, czy przypuszczenia są słuszne. Udzielanie odpowiedzi na pytania i argumentowanie ich.

7. Powtórne obserwowanie zachowania się ciał w wodzie po wprowadzeniu znaczących zmian w ich właściwościach. Wspólne wyciągnięcie ogólnych wniosków: „Od czego zależy, czy określony przedmiot zatonie czy będzie pływał?
- ważny jest nie tylko materiał, z którego zrobiony jest przedmiot  ale też jaki ma kształt- kulka z plasteliny lub plastelina spłaszczona
- niektóre przedmioty lekkie toną, ponieważ mają małą powierzchnię – spinacz
- puste metalowe pudełko pływa  ponieważ  jest wypełnione jest powietrzem
-  metalowe pudełko napełnione wodą tonie, ponieważ jest ciężkie (statek)

8. Praca w zespołach- obserwowanie przygotowanych do badań preparatów-wykorzystanie przyrządów do obserwacji laboratoryjnej- mikroskop, szkła powiększające.

9. Zabawa ruchowa z elementem biegu „Deszczyk”.

10. Praca indywidualna dzieci- karty pracy- łączenie liniami rysunku akwarium z  przedmiotami, które pływają w wodzie. Rysowanie rybek według wzoru graficznego.

10. Ewaluacja dokonana na podstawie indywidualnych kart pracy.

Autor: mgr Danuta Paprocka, nauczyciel Przedszkola Miejskiego nr 24 w Jaworznie


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie