„Światowy Dzień Wody” - scenariusz zajęć dla dzieci 5 i 6 letnich

„Światowy Dzień Wody” - scenariusz zajęć dla dzieci 5 i 6 letnich
5.0
1 ocena
Oceń
Drukuj

Temat: 22 marca „Światowy Dzień Wody”- wspólnie odkrywamy tajemnice wody.

Temat: 22 marca „Światowy Dzień Wody”- wspólnie odkrywamy tajemnice wody.


Cel główny:
- organizacja ukierunkowanej aktywności dzieci z wykorzystaniem zabaw badawczych.

Cele szczegółowe:
- uświadomienie znaczenia wody w przyrodzie oraz konieczności jej oszczędzania,
- rozwijanie zainteresowań związanych z ekologią poprzez wykonywanie doświadczeń z wodą,
- wytworzenie radości ze wspólnej zabawy.

Metody:
- słowne: instrukcje i objaśnienia, społecznego porozumiewania się, rozmowa, zagadki,
- percepcyjne: pokazu i obserwacji,
- czynne: zadań stawianych dziecku, samodzielnych doświadczeń.

Formy:
indywidualna
zbiorowa.

 

Środki dydaktyczne:
płyta CD z zagadkami słuchowymi, kubeczki, dzbanek z wodą, ocet, olej, pieprz, płyn do naczyń, sok, cukier, sól, mąka, kasza, barwnik, pipetka, chusta animacyjna.

PRZEBIEG:

 

1. Wprowadzenie do tematu zajęć - zagadka słuchowa - odgłosy szumu fal, płynącej wody z kranu, padającego deszczu - O czym będziemy dzisiaj mówić?

 

2. „Komu potrzebna jest woda?”- rozmowa z dziećmi oparta na ilustracjach - dzieci segregują ilustracje przedstawiające ludzi, zwierzęta, rośliny. Uzasadniają swój wybór odpowiadając na pytanie - Do czego potrzebna jest im woda?

 

3. „Woda w naszych domach” - burza mózgów, jednoczesna próba odpowiedzi na pytanie „Jak możemy oszczędzać wodę?”.

 

Zabawy badawcze:

 

  • „Jaka jest woda?” - badanie i opisywanie właściwości wody: wygląd, zapach, smak.

 

  • „Co się rozpuści?”. Badanie rozpuszczalności cukru, soli, mąki i kaszy w wodzie. Próba odpowiedzi na pytanie: co przyspiesza rozpuszczanie substancji w wodzie? (np. wysoka temperatura wody, mieszanie).

 

  • „Gdzie szybciej?”. Dwie szklanki napełniamy gorącą i zimną. Do każdej ze szklanek wlewamy po kropli barwnika. W obu szklankach woda się zabarwi, ale w szklance z ciepłą wodą stanie się to dużo szybciej.

 

W zimnej wodzie cząsteczki poruszają się dużo wolniej niż w gorącej, dlatego barwnik rozprzestrzeni się szybciej w szklance z gorącą wodą.

 

  • „Mieszanie płynów”. Do szklanki z wodą wlewamy łyżką: czerwony sok, następnie olej. Nie mieszamy. Widzimy, że syrop opada na dno, a olej pływa na powierzchni.

 

Możemy zauważyć który z nich jest cięższy, a który lżejszy od wody.

 

  • „Magiczny palec”. Do talerzyka z wodą sypiemy pieprz, następnie moczymy w nim czubek palca - nic się nie dzieje. Następnie czubek palca moczymy w płynie do naczyń i ponownie zanurzamy na środku talerza. Drobinki pieprzu zaczną „uciekać” od palca w kierunku brzegu talerza.

 

Pieprz utrzymuje się na powierzchni wody dzięki zjawisku napięcia powierzchniowego. Zjawisko to istnieje dzięki obecności sił przyciągających między cząsteczkami. Sprawia to, że na powierzchni wody tworzy się jak gdyby niewidoczna błonka. Użycie płynu do naczyń ułatwia przerwanie błonki (detergenty zmniejszają napięcie powierzchniowe). W miejscu, w którym dotknęliśmy palcem powstała „dziura” o mniejszym napięciu powierzchniowym. Dlatego też pieprz „ucieka” w kierunku większego napięcia powierzchniowego (mocniejszej błony).

 

  • „Mały naukowiec”- do zabawy badawczej potrzebne będą: soda, ocet, olej, barwnik, dzbanek i pipetka. Najpierw w szklankach z octem rozpuszczamy barwniki, a do dzbanka wsypujemy opakowanie sody oczyszczonej. Po ściankach dzbanka wlewamy olej. Nabieramy kolorowy ocet za pomocą pipetki i wpuszczamy do dzbanka po kilka kropel.

 

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!

Tagi