Technika origami i jej wykorzystanie w pracy z dziećmi

Technika origami i jej wykorzystanie w pracy z dziećmi

ORIGAMI – to stara sztuka składania papieru. Powstała dawno temu. Stanowiła bardzo ważny element obyczajów i kultury ludów Dalekiego Wschodu.

Kolebką papierowych składanek były Chiny. Z prowadzonych badań wynika, że sztuka origami ma bogatą historię, która łączy w sobie wiele mitów, obrzędów, legend i zwyczajów Dalekiego Wschodu.

Słowo origami jest jednak typowym słowem japońskim. Sztuka ta jest również najbardziej charakterystyczna właśnie dla kultury Japonii. W tym kraju dzieci już w przedszkolach składają tradycyjne formy papierowe.

Metodę sukcesu przez origami starał się już upowszechnić i uzasadnić Fredrich Frobel. Wykorzystał bardzo szeroko składanie papieru, aby pokazać rodzicom, wychowawcom i nauczycielom, a także terapeutom i lekarzom, że sztuka ta może stać się prostym podstawowym i ciekawym elementem pedagogicznym w pracy z dziećmi. Zwrócił uwagę, że origami rozwija nie tylko sprawności manualne, ale ma także wpływ na rozwój i doskonalenie sprawności językowych, czynności słuchania, czytania, pisania, może znacząco wpływać na pamięć koordynację wzrokowo-ruchową i najważniejsze – stymulować rozwój wyobrażni przestrzennej.
 
Obecnie składanie papieru traktowane jest jako przyjemne hobby, sposób spędzania wolnego czasu, zabawa czy jedna z form wspierania kształcenia. Coraz częściej proponowane jest jako forma terapii w pracy z dziećmi, młodzieżą, a nawet dorosłymi. Kreatorami nowych form tej sztuki oprócz Japończyków są Hiszpanie, Włosi, Węgrzy, Amerykanie. Origami  podoba się również Polakom. Od ponad 10 lat istnieje u nas Polskie Centrum  Origami, które upowszechnia sztukę składania papieru.

Techniki składania papieru:

  • origami płaskie z koła – to technika składania i komponowania wieloelementowych modeli papierowych, z trafnie dobranej liczby kół, to znaczy takiej, aby kształt formy powstał przy użyciu jak najmniejszej liczby kolistych płaszczyzn origami,
  • origami płaskie z kwadratu – dokładnie analizujemy model podany na zdjęciu, wybieramy odpowiednią liczbę kwadratów zginamy je i komponujemy wybrany model najlepiej na kolorowym kartonie, gotową formę przyklejamy niewielką ilością kleju, tak aby kwadraty się nie posklejały, 
  • origami płaskie z trójkąta równobocznego – tak jak z koła i kwadratu,
  • origami przestrzenne z koła,  kwadratu prostokąta, trójkąta.


Technika origami jest doskonałym sposobem miłego i pożytecznego spędzania czasu w rodzinie. Wykonane wspólnie prace mogą być dekoracją pokoju dziecka, ale również całego domu. Stają się także kukiełkami, zabawkami, prezentami czy niespodziankami dla innych.
Origami określa się jako metodę na sukces dziecka i nauczyciela, ponieważ etapowość w składaniu papieru sama w sobie tworzy wiele progów do osiągania całej gamy mniejszych lub większych sukcesów.

Zabawy z origami – dają dzieciom wiele radości i satysfakcji, ponieważ są łatwe do wykonania, pobudzają twórcze myślenie i szybko dają poczucie sukcesu. Nawet niezbyt sprawne ręce dziecka dadzą sobie radę z wieloma składankami. Po wykonaniu kilku ćwiczeń dzieci chętnie tworzą własne wzory.

Moją osobę, nauczyciela z 8 letnim stażem pracy od niedawna bardzo zainteresowała ta oryginalna technika plastyczna, dlatego też... W lutym 2013 r. w naszym przedszkolu ogłosiłam dla łódzkich placówek konkurs plastyczny „Zima w świecie orgiami”. Przystąpiło do niego kilkanaście publicznych przedszkoli...

Prace plastyczne, które do nas dotarły były niezwykle ciekawe i oryginalne. Wszystkie były wykonane zgodnie z tematyką konkursu - w technice orgiami płaskie z koła. Szczególne wyróżnienie otrzymały te prace, w których motywem przewodnim była postać ludzka wykonana z pomysłem i z umiejętnie zgiętych kół. Na uwagę zasługuje fakt, iż była to praca plastyczna wykonywana samodzielnie przez dziecko (nierównomierne zgięcia kół, „poklejone” miejsca na kartce papieru).

 

SCENARIUSZ  KONKURSU PLASTYCZNEGO „ZIMA W ŚWICIE ORIGAMI”


Na wstępie powitałam wszystkich zaproszonych gości:
- Panią Kierownik z Biblioteki Rejonowej
- Eksperta w dziedzinie działań plastycznych
- Trenera Polskiego Centrum Origami
- Dzieci wraz z nauczycielkami z łódzkich przedszkoli

Po przedstawieniu gości przedstawiłam kryteria, jakimi kierowała się Komisja przy ocenie prac laureatów. Przede wszystkim:
- zgodność z tematyką konkursu
- pomysłowość, oryginalność w ujęciu tematu
- ogólne wrażenie artystyczno-estetyczne: kolorystyka, estetyka, smak
- samodzielność wykonywania pracy przez dziecko

Następnie kilkoro dzieci z naszego przedszkola przedstawiło krótki program artystyczny przygotowany pod moim kierunkiem. 

Z uwagi na zimową tematykę autorskiego konkursu, podjęłam się próby literackiej wiersza autorstwa pani Doroty Dziamskiej, dopisując dodatkowy (podkreślony) tekst.

Dorota Dziamska, Motocykl


„Pewien motocykl gust miał fatalny
(choć on sam twierdził, że oryginalny).

Raz, gdy na stację wpadł benzynową,
Zamówił sobie zupę żabową.

Oraz kompocik z wędzonych śledzi
(potem przez słomkę te dania cedził).

Innym zaś razem wziął zwiędły perz
Oraz papryczkę ostrą jak jeż,

A na deserek  - klopsiki z mydła.
Bo mu – tak twierdził – benzyna zbrzydła”.

Nagle, koło niego Zima przechodziła,
Kurs na Daleką Północ sobie zamówiła:

„Chociaż jeszcze biało jest na dworze
I za wcześnie podróżować o tej porze.
Ale 21 marca każdy o tym wie,
Będę musiała z Wami pożegnać się”.


Oczywiście po krótkim występie nastąpiło ogłoszenie wyników konkursu, w dwóch kategoriach dla dzieci młodszych (3–4 letnich) i dla dzieci starszych (5–6 letnich). Dla dzieci młodszych uznałam, iż najlepsze na nagrody za zajęcie I, II, III miejsca będą książeczki z serii „Kaczuszka Omi” D. Dziamskiej. Natomiast dla dzieci 5–6 letnich wybrałam interesujące puzzle i układanki.

Na zakończenie wszyscy usiedliśmy i bawiliśmy się wykonując ciekawe składanki z papieru origami pod kierunkiem trenera Polskiego Centrum Orgiami.

Całe przedsięwzięcie dotyczącego konkursu plastycznego o origami, jakiego się podjęłam uważam za niezwykle rozwijające i kształcące w rozszerzaniu warsztatu pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego. Tematykę konkursu uznałam za dość oryginalną i niepowtarzalną, natomiast zapał i chęć sprawdzenia się w czymś nowym sprawiły, iż nie odczułam znacząco trudu samych przygotowań i opracowania strategii konkursu. Najważniejsze to nie zniechęcać się małymi niepowodzeniami (nie polecam organizowania konkursu podczas trwania ferii zimowych) i „iść do przodu”.

Opracowała: mgr Aleksandra Sochacka


Bibliografia:
1. Dorota Dziamska „Magiczne kółeczka czyli orgiami płaskie z koła”.
2. A. Frączak, D. Dziamska „Kaczuszka Omi niczego się nie boi” seria orgiami z wierszykami.
3.  A. Frączak, D. Dziamska „Kaczuszka Omi na wsi” – seria orgiami z wierszykami.

4. Portal internetowy: www.origami.org.pl

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi