Mądre rady na odpady - tygodniowy plan pracy

Mądre rady na odpady - tygodniowy plan pracy

TERMIN REALIZACJI: 1 TYDZIEŃ
GRUPA WIEKOWA: 6-LATKI
ILOŚĆ DZIECI W GRUPIE: 20

ZADANIA

1. Kształtowanie wrażliwości na środowisko przyrodnicze, wyrabianie szacunku do niego, racjonalne korzystanie z niego.
2. Rozwijanie zdolności rozumienia, że to wszystko co człowiekowi jest niezbędne do życia czerpie z przyrody.
3. Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw, jakie mogą zagrażać środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka. Budzenie wrażliwości na piękno dobra i brzydotę w postępowaniu człowieka.
4. Uświadomienie dzieciom złożoności problemu odpadów, jak również własnej codziennej odpowiedzialności za środowisko.

PONIEDZIAŁEK

RANO

  • Wdrażanie do układania kartek do rysowania w wyznaczonym miejscu. Kontrola ilości kartek wykorzystanych przez dzieci podczas pracy indywidualnej (kartki to odpady komputerowe, ogłoszenia, reklamy).


PRZEDPOŁUDNIE

  • "Zakupy naszych rodziców”- rozmowa o opakowaniach, w których można zakupić produkty i opakowaniach służących do przenoszenia tych zakupów ze sklepów do domu. Wykorzystanie pustych opakowań plastikowych, siatek plastikowych, jednorazówek.
  • ukazanie dzieciom sposobu ratowania ziemi, zbieranie i segregowanie śmieci.
  • tworzenie za pomocą alfabetu ruchomego wyrazów: butelka, karton, papier, plastik, tacka itp.
  • Wyjście do ogrodu przedszkolnego- kontrola czystości miejsc zabaw, ewentualne wyzbieranie papierków.


POPOŁUDNIE

  • "Co to są śmieci? -rozmowa połączona z działaniem, poparta ilustracjami.
  • kształcenie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków.


WTOREK

RANO

  • "Góra śmieci”- szukanie informacji na temat zagrożenia ziemi.
  • Ćwiczenia poranne: ćwiczenia ortofoniczne ,,Zgiełk miasta”- ćwiczenie przodu języka przez wymawianie głosek sz, dż, s, c, r.


PRZEDPOŁUDNIE

  • "Czysta sala”- rozmowa połączona z działaniem.
  • wspólne sprawdzenie zawartości kosza, zastanowienie się czy te odpadki można wykorzystać i jak.
  • przygotowanie koszy z napisami papier, plastik oraz ,,inwentaryzacja” kosza przedszkolnego.
  • wspólne zastanowienie się co zrobić z posegregowanymi odpadkami, odwołanie się do wiedzy dzieci.
  • poszerzanie wiedzy na temat czynników, które powodują zaśmiecanie naszej planety.
  • "Żyj z przyrodą w zgodzie”- nauka piosenki.
  • zapoznanie dzieci z melodią, słowami i nastrojem piosenki.
  • kształcenie szybkiej reakcji na zmiany dynamiki tempa


POPOŁUDNIE

  • "Jak poradzić sobie ze śmieciami”- wykonanie albumu.
  • Wykorzystanie ilustracji, informacji z książek i czasopism wspólnie "odbitych na ksero” oraz prac plastycznych dzieci.


ŚRODA

RANO

  • Zagadki i ciekawostki ekologiczne, rozwiązywanie rebusu i wyjaśnienie słowa recykling.
  • Ćwiczenia poranne: ćwiczenia poranne "Przepędzamy złe chmury”- rozwijanie pojemności płuc przez określone dmuchanie.


PRZEDPOŁUDNIE

  • "Wędrówka odpadków”- rozmowa z dziećmi z wykorzystaniem ilustracji.
  • ukazanie drogi, jaką przebywają odpadki
  • wyjaśnienie słów: śmieciarka, kontener, prasa.
  • wyjaśnienie pojęcia wysypisko śmieci.
  • Podporządkowanie napisów do odpowiednich ilustracji.
  • "Kosze na śmieci”- zabawa dydaktyczna
  • zapoznanie z regułami zabawy (segregowanie śmieci do odpowiednich pojemników np.: kosz- szkło, kosz-plastik, kosz-papier)
  • kształcenie logicznego myślenia w trakcie segregowanie śmieci do pojemników.
  • wdrażanie do szanowania przyrody poprzez wtórne wykorzystanie śmieci-odpadów.
  • przeliczanie w zakresie do 10.


POPOŁUDNIE

  • "Wesoły pojemnik”- naklejanie gotowych elementów na pudełko.
  • wykonanie z plastikowych pojemników ( po śmietanie, jogurcie) kolorowych pudełek do kredek.
  • -rozwijanie wyobraźni podczas ozdabiania.
  • ukazanie możliwości wykorzystania nieużytków.


CZWARTEK

RANO

  • Wspólne wykonanie papieru z makulatury, który będzie wykorzystany do wykonania plakatu (cięcie makulatury, zostawienie na noc z małą ilością wody, rozwałkowanie papki, suszenie w kotłowni).
  • Ćwiczenia poranne: "Wrzuć do kosza”- zabawa kształtująca celowanie (wykorzystanie małych pojemników).


PRZEDPOŁUDNIE

  • "Co się dzieje z odpadkami”- doświadczenie w ogrodzie, praca w grupach.
  • eksperymenty ekologiczne, co się rozłoży, co nie (wykorzystanie obierków warzyw- szybko znikną, plastikowe opakowanie- nie rozkłada się).
  • notowanie przez nauczycielkę przypuszczeń dzieci.
  • wykonanie kartoników z rysunkiem odpadka oraz umieszczenie daty jego zakopania i odkopania.
  • Czas eksperymentu uzależnić od ilości opadów deszczu, im mniej tym dłużej będzie się rozkładać.
  • Zaznaczenie w kalendarzu w kąciku przyrody obu dat.
  • "Ludzik”- praca z wykorzystaniem odpadków. Praca wg. wyboru dziecka. Wykorzystanie plastikowych opakowań, tacek, siatek, dostarczenie dzieciom możliwości pełnej swobody w realizowaniu własnych pomysłów.

   
POPOŁUDNIE

  • "Sprzątanie świata w okolicy przedszkola”. Wykorzystanie dużych koszy i rękawic przyniesionych przez dzieci z domu. Segregacja śmieci, zrozumienie wspólnego celu.
  • "Odpady są wszędzie”- rozmowa poparta ilustracjami i przykładami.


PIĄTEK

RANO

  • "Posortuj odpadki”- kształcenie uwagi i spostrzegawczości. Które przedmioty nie rozkładają się w naturze?
  • Dopasuj odpowiednie podpisy do ilustracji.
  • Ćwiczenia poranne: ćwiczenia oddechowe "Przepędzamy złe chmury”- rozwijanie pojemności płuc przez określone dmuchanie na chmury.


PRZEDPOŁUDNIE

  • "Szukaj zysku w odzysku”- historyjka obrazkowa.
  • podział odpadów na papierowe, plastikowe, złom, szkło.
  • zachęcanie dzieci do składowania makulatury i oddawanie jej do punktu skupu.
  • ukazanie jak mogę chronić przyrodę przez nie zaśmiecanie środowiska każdą siatką (zastępować płócienną), opakowaniami plastikowymi (zastępować szklanymi).
  • Wspólne wykonanie plakatu ,,Ziemia jest jedna”.
  • wdrażanie do pracy w zespole.
  • pogłębianie więzi emocjonalnej z przyrodą.
  • kształcenie pomysłowości i wyobraźni w trakcie tworzenia plakatu.


POPOŁUDNIE

  • Spotkanie z Rodzicami.
  • Wystawa prac z opakowań oraz albumu wykonanego przez dzieci, którego tematem było zagrożenie odpadkami.
  • Ślubowanie ekologiczne przez dzieci w obecności ich rodziców
  • wspólna biesiada przy herbatce z rodzicami.


Autor:mgr Beata Marczak-Grabianowska

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi