Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Dzień Mamy i Taty

Zobacz 31 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (59 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 959 scenariuszy

Porady specjalisty

Mitomania u dziecka

Witam serdecznie. Od 3 lat jestem Mamą już teraz prawie 6 letniego młodego kawalera. Dziecko zostało porzucone przez matkę gdy miało 1,5 roku. Od kilku...

~ Izawięcej

Jak otworzyć żłobek?

Czy jeśli na początku swojej kariery zawodowej pracowałam jako opiekunka do dziecka i mogę mieć zaświadczenia z pełnienia tej opieki, to jest to...

~ Ewa Pawlikowskawięcej

Otwarcie żłobka

Witam, jestem położną z 16 letnim doświadczeniem, wykształceniem wyższym i planuję otworzyć żłobek. Czy moje kwalifikacje zawodowe, pozwolą mi na otwarcie...

~ Ewa Pawlikowskawięcej

rodzice radzą: 1
ostatnio: 2014-12-11 21:49

W poszukiwaniu minionego czasu - scenariusz zajęć dla dzieci 5 letnich

Scenariusz zajęcia dla dzieci 5 letnich.

Obszar edukacyjny: Przygotowanie do pisania i czytania

Czas trwania: około 40 minut

Temat: W poszukiwaniu minionego czasu

Metody: podająca, praktyczna, eksponująca

Cele:
Powstanie historii powstania zegara;
Szukanie odpowiedzi na pytanie: „Po o ludzie wymyślili zegary?”, „Co robi czas”;
Ćwiczenia wrażliwości słuchowej;
Bogacenie słownictwa związanego z czasem;
Ćwiczenia percepcji wzrokowej;
Doskonalenie syntezy i analizy sylabowej i fonemowej;

Pomoce: nagranie CD – odgłosy różnych zegarów, utwór CD: „Taniec wieszczki cukrowej” P. Czajkowskiego, talerze, ilustracje przedstawiające różne zegary: zegar słoneczny, zegar wodny, klepsydra, zegar mechaniczny, zegar elektroniczny, ilustracje: zegar, ekran, gitara, aparat, rower, tarcza zegara dla każdego dziecka, wskazówki zegara, korek, spinacz, kredki.

Przebieg zajęć

Część wstępna
1. Powitanie: Nauczyciel recytuje wiersz: „Każdy imię swoje ma, każdy imię swoje zna. Grzecznie dzisiaj tu siedzimy, swoje imię podzielimy”. Dzieci siedzą w kręgu, kolejno wymieniają swoje imię, dzieląc je na sylaby.
2. Rozwiązywanie rebusa fonetycznego: „Podanie tematu zajęć”. Dzieci dzielą na sylaby nazwy przedmiotów przedstawionych na obrazkach, różnicują pierwsza głoskę, dokonują syntezy wymienionych przez nauczyciela poszczególnych głosek i podają, jaki jest temat zajęcia: zebra, ekran, gitara, aparat, rower- zegar.
3. Zabawa słuchowa: Cyku-cyku”- rozwiązywanie zagadek słuchowych. Dzieci siedzą w kręgu z zamkniętymi oczami, przez chwile słuchają dochodzących odgłosów. Otwierają oczy i opowiadają, co słyszały.. Dzieci naśladują usłyszane dźwięki.
„Po co, ludzie wymyślili zegary?”- poszukiwanie odpowiedzi na pytanie. Dzieci odpowiadają tak jak chcą.
4. „Zegary” – zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi. Nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy w zegary. Dzieci będą naśladować na zmianę, wielki zegar stojący, mały zegar ścienny i maleńki zegarek noszony na ręku. Na sygnał wielki zegar- dzieci wołają bim- bom, przenosząc ciężar ciała z boku na bok. Na sygnał nauczyciela – mały zegar, dzieci wołają tik-tak, poruszając się po sali marszowym krokiem. Na sygnał nauczyciela- maleńki zegarek, dzieci biegają po sali wołając: tiku-tiku. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Część główna
1.„W krainie zegarów”- wysłuchanie opowiadania nauczyciela o historii powstania zegarów i obejrzenie ilustracji poszczególnych zegarów: zegar słoneczny, zegar wodny, klepsydra, zegar mechaniczny, zegar elektroniczny.
2.Zabawa, „Którego obrazka brakuje?”- dzieci siedzą w kole, na dywanie rozłożone są obrazki przedstawiające różne zegary. Dzieci przyglądają się dokładnie obrazkom, rozpoznają zegary, nazywają je. Następnie odwracają się, nauczyciel w tym czasie chowa jeden obrazek. Dzieci próbują odgadnąć, którego obrazka brakuje lub, który obrazek zmienił miejsce.
3. Zabawa słownikowa: „Co robi czas?”- dzieci wspólnie z nauczycielem poszukują odpowiedzi na pytanie: co robi czas?
4. Zabawa ruchowa przy muzyce („Taniec wieszczki cukrowej”), z elementami liczenia „Wybiła północ”. Dzieci, kładą się na podłodze. Będą naśladować mieszkańców zamku, którzy zasnęli głębokim snem. Mieszkańcy obudzą się, gdy na zegarze wybije godzina ósmą. Nauczyciel naśladuje bicie zegara grając na talerzach. Gdy zegar wybije godzinę czwartą, dzieci podnoszą tylko głowę, rozglądają się na boki i ponownie kładą się – usypiają. Gdy zegar wybije godzinę szóstą, dzieci siadają, przeciągają się, przecierają oczy, ale po chwili kładą się i śpią. Gdy nauczyciel wybije na talerzach godzinę ósmą, mieszkańcy zamku, wstają i poruszają się po sali.
5. Konstruowanie zegara. Dzieci siadają przy stolikach. Z przygotowanych przez nauczyciela elementów, konstruują zegar. Kolorują bądź ozdabiają tarczę zegara według własnego pomysłu, mocują wskazówki za pomocą korka i pineski.
6. Zakończenie. Omówienie prac. Podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę.

Opracowanie: Halina Skrzecz


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie