Wielkanocne zwyczaje - scenariusz zajęć otwartych dla rodziców

Wielkanocne zwyczaje - scenariusz zajęć otwartych dla rodziców

Wielkanocne zwyczaje. Przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych.

Cele ogólne:

  • zapoznanie dzieci z niektórymi zwyczajami wielkanocnymi
  • doskonalenie umiejętności czytania prostych wyrazów i zdań
  • rozwijanie logicznego myślenia
  • kształcenie spostrzegawczości


Cele operacyjne (dziecko…):

  • układa sylwety wg wzrastającej liczby wzorów
  • zna figury geometryczne
  • potrafi podać słowa, które kojarzą się z Wielkanocą
  • umie narysować kurczątko
  • zna zwyczaje wielkanocne
  • umie ułożyć obrazek w całość, omówić, co przedstawia
  • dobiera podpis do obrazka 
  • zgodnie współpracuje w parze z innym dzieckiem
  • wesoło bawi się z innymi dziećmi i rodzicami
  • potrafi dopasować litery pisane do drukowanych
  • czyta proste zdania
  • porównuje liczebność zbiorów
  • układa działanie matematyczne z zastosowaniem znaku nierówności
  • potrafi zaprojektować i wykonać wspólnie z rodzicem kartkę świąteczną


Metody:

  • pedagogika zabawy - zabawy integracyjne
  • wartościująca - metoda niedokończonego zdania
  • słowne - rozmowa, objaśnienia, żywego słowa
  • percepcyjna - pokaz
  • czynne - zadań stawianych dziecku, ćwiczeń utrwalających

             
Formy:

  • praca z całą grupą, praca w parach


Środki dydaktyczne:

  • wydmuszka na patyczku, maskotka kurczątko, sylwety pisanek z różną ilością figur geometrycznych (z tyłu sylwet naklejone litery), kartki i ołówki, duże sylwety jajek wycięte z szarego papieru, obrazki o tematyce wielkanocnej pocięte na części (koszyk, pisanka, malowanie jajek, robienie ciasta, mazurek, palma, stroik, oblewanie wodą, kartka wielkanocna, baranek, prezent), podpisy do obrazków, sylwety talerzy wycięte z brystolu, kartki z imionami dzieci, sylwety pisanek z napisanymi literami, zdania do przypięcia na tablicę, kartoniki z cyframi i znakiem nierówności, materiały do wykonania kartek świątecznych: sztywne kolorowe kartki, skrawki kolorowej flizeliny, papier i stare torebki do pakowania prezentów, papierowe wstążki, bibuła do dekoracji kwiatów, papierki po cukierkach, wycinanki, stare pocztówki świąteczne, klej szkolny, Vikol, brokat w kleju, nożyczki, płyta z muzyką do zabaw, płyta z piosenką.


Przebieg zajęć

1. „Powitanie” – zabawa integracyjna.
Nauczycielka, dzieci i rodzice stoją w kole. Podają sobie kolejno wydmuszkę na patyczku stylizowaną na kwiat i mówią słowa powitania, pięknie się przy tym uśmiechając: Maciek wita Anię, Ania wita mamę Oli, Ola wita Huberta itd.

2. „Jakie to święta ?” – wprowadzenie do tematu zajęć.
Na tablicy znajdują się kolorowe sylwety pisanek z różną ilością wzorów (figury geometryczne). Dzieci przeliczają je, następnie układają pisanki wg wzrastającej liczby wzorów. Nauczycielka odwraca pisanki (na każdej pisance jedna litera), dzieci odczytują nazwę świąt: WIELKANOC.

3. Zabawa w „skojarzenia” – dzieci podają jak najwięcej słów, które kojarzą im się z nazwą Świąt Wielkanocnych.

4. „Kurczątko” W. Szumanówny – wierszyk do rysowania.
Nauczycielka zwraca uwagę na to, że jajko i kurczątko najbardziej kojarzą się wszystkim z Wielkanocą, dlatego też za chwilę wszystkie dzieci spróbują narysować takie kurczątko wylęgające się z jajeczka. Nauczycielka recytuje wierszyk i jednocześnie rysuje kolejne etapy „narodzin kurczątka”. Przy powtórnej recytacji dzieci rysują same.

          Z jajeczka się urodziło…                             
          Główkę najpierw wychyliło.
          Na dwie nóżki
          Wyskoczyło…
          Czarne oczka otworzyło,
          Dziobek mały rozchyliło,
          Że jest głodne zakwiliło…


5. „Taniec kurcząt w skorupkach”– taniec dzieci i rodziców przy wesołej muzyce. Dziecko z rodzicem biorą się za ręce i tańczą na dużej sylwecie jajka wyciętej z szarego papieru.

6. „Święta wielkanocne” – słuchanie piosenki (muz. K. Lusawa, sł. K. Lusawa). Krótka rozmowa na temat treści piosenki.

7. „Lubię święta, bo…” – nauczyciel zaczyna zdanie, dzieci kolejno kończą. Dziecko mówiąc o swoich odczuciach trzyma w ręku maskotkę – kurczątko, kiedy skończy, podaje ją koledze obok.

8. „Wielkanocne obrazki” – zabawa dydaktyczna.
Dzieci w parach układają w całość obrazek pocięty na części, następnie wspólnie omawiają, co dany obrazek przedstawia. Dobierają właściwy podpis.
     
9. „Kwoki, koguty i kurczątka” – zabawa ruchowa przy muzyce.
Rodzice są kwokami (matki) lub kogutami (ojcowie) – ustawiają się po bokach sali, dzieci to kurczątka. Gdy gra muzyka, dzieci naśladują sposób poruszania się kurcząt (spacerują, podskakują, machają „skrzydełkami”, grzebią „pazurkami”), muzyka milknie – szybko chowają się pod „skrzydłami” kwoki lub koguta (przytulają się do swojej mamy lub taty). Zabawa powtarzana jest kilka razy.

10. „Kolorowe pisanki” – zabawa dydaktyczna.
Na tablicy znajdują się wycięte z brystolu 2 talerze, na pierwszym przyklejona kartka  z imieniem „Jola”, na drugim „Patryk”. Niżej są sylwety pisanek z literami pisanymi odpowiadającymi literom drukowanym w imionach. Dzieci odczytują imiona i dopasowują litery pisane znajdujące się na pisankach do liter drukowanych w imionach (przypinają pisanki nad odpowiednimi talerzami). Następnie czytają zdania:  To kolorowe i ładne pisanki. Te pisanki malowali Jola i Patryk. Na koniec porównują liczbę pisanek na obu talerzach, układają działanie matematyczne na tablicy: 4 < 6.

11. „Świąteczne kartki” – dzieci wspólnie z rodzicami projektują i wykonują ekologiczne kartki z różnorodnych nieużytków na szkolny kiermasz.
   
Opracowała i przeprowadziła: Beata Kaczmar

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi