Wiosenne zagadki - scenariusz zajęć w grupie 4 latków

Wiosenne zagadki - scenariusz zajęć w grupie 4 latków

Rodzaj zajęć: zabawa różnicująca bodźce.

Cele:

  • wprowadzenie zabaw kształtujących umiejętności różnicowania bodźców,
  • rozwijanie percepcji słuchowej, wzrokowej oraz pamięci odtwórczej.
  • stymulowanie i aktywizowanie operacji umysłowych, zainteresowania
  • zaciekawienie otaczającą rzeczywistością
  • wdrażanie dzieci do obserwacji przyrody
  • wdrażanie do uważnego słuchania i wyciągania wniosków


Forma: indywidualna, grupowa

Wiek: dzieci 4–letnie

Miejsce: sala zajęć

Pomoce:
ilustracja „Wiosenne prace w ogrodzie”, papier, kamyki, pestki brzoskwini, kaseta z nagraniem odgłosów przyrody, warzywa (cebula, rzodkiewka, fasola), pomarańcze, cytryny, woreczki z zabawkami (lalka, miś, samochód, piłeczka, kostka do gry, konik), kolorowy materiał (duży kawałek na łąkę), broszka -–biedronka lub motylek i jaszczurka, karta z narysowanymi kszałtami warzyw dla każdego dziecka, utwór E. Griga „Poranek”, wiersz W. Badalskiej „Wiosenne porządki”.

Przebieg zajęć:

1. Przypominanie sobie oglądanych ilustracji.
Oto plan sytuacyjny:
dzieci siedzą półkolem na dywanie,
nauczycielka recytuje im wiersz „Wiosenne porządki” i odsłania ilustrację o tej samej tematyce,
prosi, by dzieci przyjrzały się jej,
po minucie zasłania ilustrację i pyta: Co widzieliście na obrazku? (grabie, łopatka, konewka, chłopiec, dziewczynka),
następnie poleca: Poszukajcie w sali przedmiotów, które widzieliście na obrazku.

2. Zabawa rytmiczna „Słonko po deszczu” – M. Kownacka

Pada deszczyk! Pada deszczyk!
i po liściach tak szeleści...
(Dzieci w przysiadzie bębnią rytmicznie palcami w podłogę)

Zatuliły kwiatki płatki,
główki chylą do rabatki!
        Kap! Kap! Kap!
(Dzieci opuściły nisko głowy)

Deszcz ustaje – płyną chmury –
Kwiaty wznoszą się do góry!
        Ho! Ho! Ho!
(Dzieci wznoszą stopniowo głowy i ramiona w górę)

Wiatr tu pędzi na wyścigi.
Wiatr kołysze nam łodygi!
        Wiu! Wiuu! Wiuuu!
(Dzieci w rozkroku kołyszą się na boki)

Biegną dzieci tu z ochotą:
Uważajcie – takie błoto!
        Hyc! Hyc! Hyc!
(Dzieci biegną na palcach)

Byle słonko nam nie zgasło –
róbmy prędko z błota – masło!
        Chlap! ciap! ciap!
(Dzieci przebierają nogami w miejscu)

Teraz – baczność – kroki duże –
przeskoczymy przez kałużę!
        Hop! Hop! Hop!
(Bieg i skoki)

Już pogoda – słonko świeci,
maszerują w pole dzieci –
        Raaz – Dwaa – trzyy!
(Dzieci maszerują rytmicznie, akcentując stopą pierwszy krok i klaskaniem następny).

3. Zagadki słuchowe.

Nauczycielka dzieli dzieci na 3 zespoły z których jeden dostaje kartki, drugi – po 2 kamyki,
trzeci – po 2 pestki brzoskwini,
nauczycielka wybiera troje dzieci, którym zasłania oczy i których zadaniem będzie odgadnąć, jakie te przedmioty wydają dźwięki,
następnie wskazuje zespół, który będzie stukał kamyczkami, pestkami lub zgniatał kartki papieru,
dzieci słuchają z kasety wiosennych  odgłosów przyrody (deszcz, wiatr, burza) i odgadują, co to jest.

4. Zagadki rozwijające smak i węch.

Przed dziećmi stoją 3 tace. Na każdej z nich leżą kawałki cebuli, pomarańczy i cytryny. Nauczycielka wybiera troje dzieci. Zawiązuje im oczy. Dzieci rozpoznają po zapachu owoce i warzywo, następnie troje dzieci odgaduje po smaku.

5. Szukanie odpowiedzi na pytanie, gdzie schowała się biedronka?

Nauczycielka rozwiesza kolorowy materiał (najlepiej w małe kwiatki) i opowiada historię o biedronce i jaszczurce, które wyszły na łąkę, aby wygrzać się na wiosennym słońcu. Dzieci mają za zadanie odnaleźć na łące biedronkę i jaszczurkę (broszki przypięte na materiale).

6. Zagadka dotykowa „Zaczarowany woreczek”

Nauczycielka schowała do woreczka kilka zabawek. Wskazane dziecko miało włożyć rękę do środka, dotknąć jakiejś zabawki i nie wyjmując jej, powiedzieć co to jest. Następnie dziecko, wyjmując z woreczka zabawkę, sprawdza, czy odpowiedziało właściwie.

7.  Dopasowywanie warzyw do ich konturów naszkicowanych na przygotowanych na stołach kartkach.

Na stołach przygotowane są dla każdego dziecka kartki z narysowanymi konturami warzyw: cebuli, rzodkiewki i fasoli. Na tacach leżą w/w. warzywa. Dzieci nazywają je, a następnie układają na kartkach na odpowiednich konturach.

Zabawa ruchowa „Wiosna rozwija kwiaty”

Nauczycielka uderza w trójkąt. Na jego dźwięk dzieci zamieniają się w nasionka kwiatów (siadają na piętach, chowają głowy). Wchodzi wiosna. Rozlega się muzyka („Poranek”). Wiosna dotyka każde nasionko, które zmienia się w piękny kwiat. Kwiatki wystawiają swoje główki do słońca, rozchylają płatki (ręce), kołyszą się na wietrze, a wśród nich tańczy wiosna.

Opracowała: Elżbieta Krawiec

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi