Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Rozpoczęcie roku przedszkolnego

Zobacz 10

Zdrowie i zdrowe odżywianie (59 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (78 scenariuszy)

Przyroda (71 scenariuszy)

Ekologia (64 scenariusze)

Inne (488 scenariuszy)

Zobacz 1040 scenariuszy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Punkt przedszkolny

Posiadam tytuł magistra pedagogiki ogólnej, ukończyłem również studia pierwszego stopnia na kierunku: Pedagogika resocjalizacyjna i praca...

~ Wiktor Gomułkiewicz więcej

2latek w przedszkolu niepublicznym

Witam, otwieram małe przedszkole. Jak to na początku - mała ilość dzieci. Czy w moim niepublicznym przedszkolu mogę przyjmować dzieci po 2 roku, a...

~ marta więcej

Przykre zachowanie u mojej 18 miesięcznej Córeczki

Witam. Jestem mamą 18 miesięcznej córeczki. Teściowa, mam wrażenie, zachowuje się dziwnie (ale może ja się MYLĘ). Przychodzi po dziecko do pokoju...

~ Monika więcej

Wiosna - scenariusz zajęć dydaktycznych

Darmowe publikacje

Wiosna - ilustracja plastyczno-ruchowa fragmentu utworu „Cztery pory roku” Vivaldiego.

CEL GŁÓWNY:
- poznanie możliwości interpretacji wartości estetycznych związanych z porą roku - wiosną - za pomocą ekspresji plastycznej, ruchowej, muzycznej. Poszerzenie zasobu słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę.

CELE OPERACYJNE:
- nazywa kolory,
- słucha muzyki,
- biega nie potrącając kolegi,
- prawidłowo wykonuje oddech,
- sprząta swoje miejsce pracy.

FORMA PRACY:
z całą grupą, w zespołach.

METODY PRACY:
eksponujące (przez przeżywanie), praktyczne (przez działanie).

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
kostium wiosny (kapelusz, szale, chusty, spódnica do malowania, kartki papieru kolorowego w formie płatków kwiatu).

ŚRODKI AUDIOWIZUALNE:
radiomagnetofon z kompaktem, CD „Cztery pory roku” A. Vivaldiego.

PRZYBORY PLASTYCZNE:
grzebienie, gąbki, papier, gazety, farby plakatowe, tacki.

Jeżeli charakter zajęć tego wymaga, taki akurat jest pomysł na jego realizację, nauczycielki prowadząca i wspomagająca mogą wymieniać się rolami w toku zajęć.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:      

NAUCZYCIEL PROWADZĄCY, NAUCZYCIEL WSPOMAGAJĄCY
1. Wprowadzenie - zaproszenie dzieci do kącika teatralnego. Wniesienie radiomagnetofonu - pokazanie płyty CD „Błyszczące słoneczko”.

2. Wysłuchanie utworu muzycznego „Wiosna” A. Vivaldiego I część.

3. Rozmowa na temat wysłuchanej muzyki - określenie doznań, porównań, wrażeń, spostrzeżeń.

4. Zabawa ruchowa - dzieci wybierają się „na spacer”. Wiosenny wietrzyk rozrzucił po sali różne kolory. Każde dziecko wybiera jeden z kolorowych „płatków” leżących dookoła - II część utworu muzycznego.

5. Upinanie kolorowych płatków na tablicy w kształt kwiatu - nazywanie kolorów. Różnicowanie ich na wesołe - wiosenne i smutne.

6. Powitanie osoby (pomoc nauczyciela) w kąciku teatralnym - postać ma szare ubranie. Wybieranie odpowiedniego ubioru dla Wiosny (szale, kapelusz) zaproszenie Wiosny do kącika plastycznego.

7. Malowanie kwiatów na spódnicy Wiosny przy użyciu grzebieni, papierowych kulek i gąbek.

8. Ćwiczenia oddechowe - dzieci ustawiają się wokół Wiosny w kole i „suszą” jej spódnicę (wdech nosem - wydech ustami).

9. Wspólna zabawa z Wiosną - ćwiczenia ortofoniczne - bieg bez potrąceń w sali, przeskakiwanie przez kałużę, naśladowanie pogody marcowej - deszcz, wiatr, słońce.

10. Improwizacje ruchowe przy muzyce „Co się dzieje wiosną” dzieci razem z Wiosną tańczą przy muzyce naśladując dowolnie to, co im się kojarzy z wiosną.

11. Pożegnanie Pani Wiosny. Czynności porządkowe.

- objęcie ramionami dziecka specjalnej troski, kołysanie

- wspólne podnoszenie kartoników, nazywanie wybranego koloru, wspólne wyszukiwanie wśród pozostałych

- dbanie o integrację dzieci specjalnej troski z grupą. Pomoc w tworzeniu kompozycji kwiatowej

- pomoc  w dobieraniu odpowiedniej garderoby.

- pomoc w dobieraniu kolorów i nanoszeniu wzorów na materiał.

- demonstracja prawidłowego toku oddechu, ułożenia ust

- wspomaganie dzieci

- przytrzymywanie, podtrzymywanie, podanie rąk podczas zabawy ruchowej.

- demonstracja ruchu połączona z opisem słownym (np. rosną  krokusy)

- przejście z przysiadu do pozycji wyprostowanej

- zachęcenie dzieci do pomocy w sprzątaniu materiałów oraz używania form grzecznościowych

Autor: Irena Fandysz


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie