Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Święta Bożego Narodzenia

Zobacz 73 scenariusze

Powitanie wiosny (36 scenariuszy)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (57 scenariuszy)

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 957 scenariuszy

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Wiosna - scenariusz zajęć dydaktycznych

Wiosna - ilustracja plastyczno-ruchowa fragmentu utworu „Cztery pory roku” Vivaldiego.

CEL GŁÓWNY:
- poznanie możliwości interpretacji wartości estetycznych związanych z porą roku - wiosną - za pomocą ekspresji plastycznej, ruchowej, muzycznej. Poszerzenie zasobu słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę.

CELE OPERACYJNE:
- nazywa kolory,
- słucha muzyki,
- biega nie potrącając kolegi,
- prawidłowo wykonuje oddech,
- sprząta swoje miejsce pracy.

FORMA PRACY:
z całą grupą, w zespołach.

METODY PRACY:
eksponujące (przez przeżywanie), praktyczne (przez działanie).

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
kostium wiosny (kapelusz, szale, chusty, spódnica do malowania, kartki papieru kolorowego w formie płatków kwiatu).

ŚRODKI AUDIOWIZUALNE:
radiomagnetofon z kompaktem, CD „Cztery pory roku” A. Vivaldiego.

PRZYBORY PLASTYCZNE:
grzebienie, gąbki, papier, gazety, farby plakatowe, tacki.

Jeżeli charakter zajęć tego wymaga, taki akurat jest pomysł na jego realizację, nauczycielki prowadząca i wspomagająca mogą wymieniać się rolami w toku zajęć.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:      

NAUCZYCIEL PROWADZĄCY, NAUCZYCIEL WSPOMAGAJĄCY
1. Wprowadzenie - zaproszenie dzieci do kącika teatralnego. Wniesienie radiomagnetofonu - pokazanie płyty CD „Błyszczące słoneczko”.

2. Wysłuchanie utworu muzycznego „Wiosna” A. Vivaldiego I część.

3. Rozmowa na temat wysłuchanej muzyki - określenie doznań, porównań, wrażeń, spostrzeżeń.

4. Zabawa ruchowa - dzieci wybierają się „na spacer”. Wiosenny wietrzyk rozrzucił po sali różne kolory. Każde dziecko wybiera jeden z kolorowych „płatków” leżących dookoła - II część utworu muzycznego.

5. Upinanie kolorowych płatków na tablicy w kształt kwiatu - nazywanie kolorów. Różnicowanie ich na wesołe - wiosenne i smutne.

6. Powitanie osoby (pomoc nauczyciela) w kąciku teatralnym - postać ma szare ubranie. Wybieranie odpowiedniego ubioru dla Wiosny (szale, kapelusz) zaproszenie Wiosny do kącika plastycznego.

7. Malowanie kwiatów na spódnicy Wiosny przy użyciu grzebieni, papierowych kulek i gąbek.

8. Ćwiczenia oddechowe - dzieci ustawiają się wokół Wiosny w kole i „suszą” jej spódnicę (wdech nosem - wydech ustami).

9. Wspólna zabawa z Wiosną - ćwiczenia ortofoniczne - bieg bez potrąceń w sali, przeskakiwanie przez kałużę, naśladowanie pogody marcowej - deszcz, wiatr, słońce.

10. Improwizacje ruchowe przy muzyce „Co się dzieje wiosną” dzieci razem z Wiosną tańczą przy muzyce naśladując dowolnie to, co im się kojarzy z wiosną.

11. Pożegnanie Pani Wiosny. Czynności porządkowe.

- objęcie ramionami dziecka specjalnej troski, kołysanie

- wspólne podnoszenie kartoników, nazywanie wybranego koloru, wspólne wyszukiwanie wśród pozostałych

- dbanie o integrację dzieci specjalnej troski z grupą. Pomoc w tworzeniu kompozycji kwiatowej

- pomoc  w dobieraniu odpowiedniej garderoby.

- pomoc w dobieraniu kolorów i nanoszeniu wzorów na materiał.

- demonstracja prawidłowego toku oddechu, ułożenia ust

- wspomaganie dzieci

- przytrzymywanie, podtrzymywanie, podanie rąk podczas zabawy ruchowej.

- demonstracja ruchu połączona z opisem słownym (np. rosną  krokusy)

- przejście z przysiadu do pozycji wyprostowanej

- zachęcenie dzieci do pomocy w sprzątaniu materiałów oraz używania form grzecznościowych

Autor: Irena Fandysz


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie