Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Bezpieczeństwo na drodze

Zobacz 16 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (57 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 957 scenariuszy

Porady specjalisty

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Kwalifikacje dyrektora niepublicznego punktu przedszkolnego

Chciałabym zatrudnić dyrektora do niepublicznego punktu przedszkolnego, który będzie funkcjonował od września. Jakie kwalifikacje powinien posiadać...

~ Emiliawięcej

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Wiosna - scenariusz zajęć dydaktycznych

Wiosna - ilustracja plastyczno-ruchowa fragmentu utworu „Cztery pory roku” Vivaldiego.

CEL GŁÓWNY:
- poznanie możliwości interpretacji wartości estetycznych związanych z porą roku - wiosną - za pomocą ekspresji plastycznej, ruchowej, muzycznej. Poszerzenie zasobu słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę.

CELE OPERACYJNE:
- nazywa kolory,
- słucha muzyki,
- biega nie potrącając kolegi,
- prawidłowo wykonuje oddech,
- sprząta swoje miejsce pracy.

FORMA PRACY:
z całą grupą, w zespołach.

METODY PRACY:
eksponujące (przez przeżywanie), praktyczne (przez działanie).

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
kostium wiosny (kapelusz, szale, chusty, spódnica do malowania, kartki papieru kolorowego w formie płatków kwiatu).

ŚRODKI AUDIOWIZUALNE:
radiomagnetofon z kompaktem, CD „Cztery pory roku” A. Vivaldiego.

PRZYBORY PLASTYCZNE:
grzebienie, gąbki, papier, gazety, farby plakatowe, tacki.

Jeżeli charakter zajęć tego wymaga, taki akurat jest pomysł na jego realizację, nauczycielki prowadząca i wspomagająca mogą wymieniać się rolami w toku zajęć.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:      

NAUCZYCIEL PROWADZĄCY, NAUCZYCIEL WSPOMAGAJĄCY
1. Wprowadzenie - zaproszenie dzieci do kącika teatralnego. Wniesienie radiomagnetofonu - pokazanie płyty CD „Błyszczące słoneczko”.

2. Wysłuchanie utworu muzycznego „Wiosna” A. Vivaldiego I część.

3. Rozmowa na temat wysłuchanej muzyki - określenie doznań, porównań, wrażeń, spostrzeżeń.

4. Zabawa ruchowa - dzieci wybierają się „na spacer”. Wiosenny wietrzyk rozrzucił po sali różne kolory. Każde dziecko wybiera jeden z kolorowych „płatków” leżących dookoła - II część utworu muzycznego.

5. Upinanie kolorowych płatków na tablicy w kształt kwiatu - nazywanie kolorów. Różnicowanie ich na wesołe - wiosenne i smutne.

6. Powitanie osoby (pomoc nauczyciela) w kąciku teatralnym - postać ma szare ubranie. Wybieranie odpowiedniego ubioru dla Wiosny (szale, kapelusz) zaproszenie Wiosny do kącika plastycznego.

7. Malowanie kwiatów na spódnicy Wiosny przy użyciu grzebieni, papierowych kulek i gąbek.

8. Ćwiczenia oddechowe - dzieci ustawiają się wokół Wiosny w kole i „suszą” jej spódnicę (wdech nosem - wydech ustami).

9. Wspólna zabawa z Wiosną - ćwiczenia ortofoniczne - bieg bez potrąceń w sali, przeskakiwanie przez kałużę, naśladowanie pogody marcowej - deszcz, wiatr, słońce.

10. Improwizacje ruchowe przy muzyce „Co się dzieje wiosną” dzieci razem z Wiosną tańczą przy muzyce naśladując dowolnie to, co im się kojarzy z wiosną.

11. Pożegnanie Pani Wiosny. Czynności porządkowe.

- objęcie ramionami dziecka specjalnej troski, kołysanie

- wspólne podnoszenie kartoników, nazywanie wybranego koloru, wspólne wyszukiwanie wśród pozostałych

- dbanie o integrację dzieci specjalnej troski z grupą. Pomoc w tworzeniu kompozycji kwiatowej

- pomoc  w dobieraniu odpowiedniej garderoby.

- pomoc w dobieraniu kolorów i nanoszeniu wzorów na materiał.

- demonstracja prawidłowego toku oddechu, ułożenia ust

- wspomaganie dzieci

- przytrzymywanie, podtrzymywanie, podanie rąk podczas zabawy ruchowej.

- demonstracja ruchu połączona z opisem słownym (np. rosną  krokusy)

- przejście z przysiadu do pozycji wyprostowanej

- zachęcenie dzieci do pomocy w sprzątaniu materiałów oraz używania form grzecznościowych

Autor: Irena Fandysz


Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie