Wiosna - scenariusz zajęć otwartych dla nauczycieli w grupie 3-4 latków

Wiosna - scenariusz zajęć otwartych dla nauczycieli w grupie 3-4 latków

Zbliża się wiosna. Szukamy jej oznak.

Cele ogólne:

  • poznanie ćwiczeń z kinezjologii edukacyjnej
  • wspomaganie psychofizycznego rozwoju dziecka
  • kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i współdziałania w grupie


Cele operacyjne – dzieci potrafią:

  • wykonać ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej, na miarę swoich możliwości psychoruchowych
  • słuchać opowiadania nauczycielki
  • słuchać wypowiedzi innych dzieci
  • określić cechy nowej pory roku – wiosny
  • odczuwać radość z wykonanego ćwiczenia grafomotorycznego
  • współdziałać w grupie


Metody:

  • słowna
  • oglądowa
  • praktycznego działania
  • elementy metody kinezjologii edukacyjnej
  • elementy metody ruchu rozwijającego


Formy pracy:

  • z całą grupą
  • praca w grupach
  • praca indywidualna


Środki dydaktyczne:
magnetofon; płyta z nagranymi głosami ptaków; frotka dla każdego dziecka; karta pracy dla każdego dziecka; kredki

Przebieg zajęć:       
I. Powitanie gości.

II. Zabawa integracyjna „Powitania”. Dzieci stoją w parach naprzeciw siebie:
powitanie czołami
powitanie nosem
powitanie brzuszkami
powitanie kolanami
prawa ręka wita się z prawą ręką
lewa ręka wita się z lewą ręką
prawa ręka wita się z nosem
lewa ręka wita się z nosem

III. Prezentacja piosenki:
„Wiosno, wiosenko, gdzie jesteś ……” Rozmowa z dziećmi po wykonaniu piosenki:
„o jakiej porze roku była ta piosenka?”
„czy wiosna już do nas zawitała?”
„czy pamiętacie, po czym można poznać, że mamy już wiosnę”

IV. Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej wg P. Dennisona.
„Chciałabym zaprosić was dzisiaj na wiosenną wycieczkę na łąkę. Ale najpierw  wykonamy  kilka  ćwiczeń, które pomogą nam dobrze się na niej bawić”.
picie wody
ruchy naprzemienne: prawa ręka spotyka się z prawą ręką, lewa ręka spotyka się z lewą ręką, rowerek w leżeniu na podłodze, krzyżowanie wyprostowanych ramion
kapturek myśliciela – kciukiem i palcem wskazującym masujemy małżowinę uszną, od góry do dołu
energetyczne ziewanie – masując policzki (staw żuchwowo-skroniowy), otwieramy usta i głęboko ziewamy

V. Opowieść ruchowa.
„Jeszcze raz zapraszam was na wycieczkę, na łąkę. Wsiadamy więc do naszego pociągu i ruszamy za miasto”.
Pociąg   jedzie   po   śladzie  ułożonej  na  dywanie „leniwej ósemki”.
„Dojechaliśmy, wysiadamy z pociągu i udajemy się na łąkę”.
„A oto nasza łąka. Zobaczcie, jaka jest piękna. Jakie tu świeże powietrze, jak cudownie pachnie”.
Oddychanie   przeponowe: głęboki wdech, powolny wydech: dłonie na dolnej części brzucha.
„Na łące rosną kwiatki. Zobaczmy jakie. Kwiaty wyrastają z nasionek. Słoneczko mocno na nie grzeje, deszczyk pada i kwiatki powoli, powoli rosną”. Dzieci  siadają  na  piętach,  pochylają głowy, następnie podnoszą się powoli; prostują i podnoszą ręce do góry.
„Spróbujmy na łące odnaleźć jakieś owady. O, leci pszczółka. Czy wiecie, jakie odgłosy wydają pszczółki”. Dzieci-pszczółki fruwają, naśladują     odgłosy pszczółek – bzz.
„Czy słyszycie, jak na naszej łące śpiewają ptaki? Posłuchajcie” Dzieci słuchają śpiewu ptaków z płyty CD.
„Trochę zmęczyliśmy się spacerem po łące. Chwileczkę odpoczniemy”. Dzieci kładą się na plecach na dywanie.
„Poobserwujemy troszkę chmurki. Mają takie piękne kształty. Spróbujcie jedną ręką narysować w powietrzu małą chmurkę. Potem drugą ręką. A teraz narysujemy chmurkę dwoma rękami naraz”. Dzieci rysują oburącz.
„Niestety musimy wracać już do przedszkola. Za chwilę wsiądziemy do pociągu, ale przedtem pospacerujcie sobie po naszej łączce, poobserwujcie owady i kwiatki. Może nazbieracie troszkę kwiatków?”.
Swobodny spacer dzieci.
„Już musimy wracać. Wsiadamy do pociągu”. Pociąg znowu jedzie po śladzie „leniwej ósemki”.

VI. Praca przy stolikach.
Na stolikach leżą karty pracy z narysowanymi motylami podobnymi do „leniwych ósemek”. Dzieci mają oburącz pokolorować motylka.

VII. Oglądanie prac dzieci. Podziękowanie za udział w zajęciach.
Pożegnanie gości.

Autor: Małgorzata Bukowska

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi