"Wspólne układanie zdań opisujących obrazek o wiośnie" scenariusz

"Wspólne układanie zdań opisujących obrazek o wiośnie" scenariusz

Scenariusz sytuacji edukacyjnej w grupie 5-, 6-latków.

CEL OGÓLNY:
Rozwijanie mowy i słownika dzieci- wzbogacanie słownika dzieci o określenia nazywające cechy wiosny. 

CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- wymienia zwiastuny wiosny: krokusy, przebiśniegi, bociany, itp.,
- opowiada treść ilustracji, 
- zgodnie współdziała oraz kulturalnie zachowuje się podczas zajęć,
- wyjaśnia znaczenie słowa przedwiośnie,
- w sposób bezpieczny posługuje się nożyczkami.

METODY:
- czynne- kierowanie własną działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania,
- słowne- rozmowa, zagadki, objaśnienia, metoda żywego słowa,
- percepcyjne- pokazu.

FORMY ORGANIZACYJNE:
Praca z całą grupą, praca indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zagadki, ilustracja zawierająca elementy dwóch pór roku, garnek, łyżka, obrazki symbolizujące wiosenną pogodę, wiersz J. Kulmowej „Deszczowa muzyka”, tamburyn, bębenek, koło czterech pór roku, obrazki będące odpowiedziami do zagadek, karty pracy, koperty z portretami Pani Wiosny, pastele, kleje, nożyczki, napisy będące odpowiedziami na zagadki. 

1. Powitanie-zabawa wyciszająca „Iskierka”.
-„Puszczam iskierkę teraz w krąg,
niech szybko wróci do moich rąk.”

2. Wprowadzenie do tematu zajęcia poprzez zagadkę:
„Jak się nazywa ta pora roku,
co ściele dywan zielony wokół?” (rozwiązanie: WIOSNA)

3. Prezentacja przez nauczycielkę ilustracji zawierającej elementy dwóch pór roku (wiosny i zimy).

4. Rozmowa na temat ilustracji:
- jakie dwie pory roku wymieszały się na tej ilustracji?
- co pasuje do obrazka zimowego?
- co pasuje do obrazka wiosennego?

5. Komponowanie wiosennego obrazka przez dzieci z gotowych elementów-praca w grupie. Opowiadanie przez dzieci treści ułożonego przez nie wiosennego obrazka. 

6. Określanie przez dzieci cech wiosny i jej wyglądu z użyciem przymiotników:
- jak wyobrażacie sobie Panią Wiosnę? Rundka (każde z dzieci po kolei)- „Wiosna jest…”.
- spróbujcie określić cechy wiosny (np. radosna, wesoła, itp.,),

7. Próby określenia przez dzieci wiosennej pogody:
- a jaka jest pogoda wiosną? (np. zmienna, kapryśna, itp.)

8. Zabawa dydaktyczna „Wiosenna pogoda”.
- nauczycielka zachęca dzieci do wyjmowania z garnka marcowej pogody; określanie przez dzieci rodzaju pogody na podstawie symboli przedstawionych na wylosowanych karteczkach.

9. Słuchanie wiersza J. Kulmowej pt. „Deszczowa muzyka”.
„Co to za dzwony?
A to w tej rynnie.
A to muzyka deszczowa płynie.
A to na dachach, jakby na bębnach,
Dudni i dudni ulewa wiosenna.
Tłucze  o szyby wesołym deszczem,
Bębni kroplami jeszcze i jeszcze.
I na listeczkach gra z całej duszy,
Aż rozkrzyczane słowiki głuszy.
Aż słowik szepce do słowika:
- To ci muzyka!
Taka muzyka, to jest muzyka, co?”.


10. Krótka rozmowa na temat treści wiersza.

11. Zabawa ruchowa „Chmury i chmurzyska”.
-podczas głośnego i wolnego uderzania nauczyciela w tamburyn dzieci tworzą jedną wielką chmurę; gdy nauczyciel gra cicho i szybciutko dzieci łączą się w trzyosobowe obłoczki; kiedy zaś nauczyciel uderza w bębenek, dzieci-obłoczki swobodnie pływają po niebie-sali.

12. Podanie i wyjaśnienie słowa „przedwiośnie” w oparciu koło czterech pór roku:
- prezentacja koła pór roku,
- jak myślicie, dlaczego jest ono podzielone na cztery części?
- jakie znacie pory roku?
- który kolor symbolizuje wiosnę, zimę, lato i jesień?

13.Rozwiązywanie zagadek dotyczących pór roku-indywidualizacja: dzieci zdolne wyszukują  karteczki z napisanym rozwiązaniem, pozostałe dzieci wyszukują obrazki z rozwiązaniem zagadki.

„Spadłem nagle z drzewa, leże na trawniku,
w brązowej koszulce, w kolczastym płaszczyku” (KASZTAN)

„Gdy go długo nie ma, wszyscy narzekają.
A gdy przyjdzie pod parasol przed nim się chowają” (DESZCZ)

„Dziób ma bardzo długi, aby nim wyciągać z wody żaby.
Lecz choć żaby bardzo lubi, to żaby nie chcą lubić go”. (BOCIAN)

„Nocy go nie widać, nie dlatego wcale, że nocy jest nazbyt ciemno, ale to właśnie dlatego są w nocy ciemności, że ono przestało już na niebie gościć” (SŁOŃCE)

„Kiedy śniegiem jest pokryty trawnik cały, stoi na nim nieruchomo ten pan biały. Dzieciom, które go lepiły, trochę szkoda, że na wiosnę z tego pana będzie woda” (BAŁWAN)

„Co to jest, czy wiesz przypadkiem: choć jest z płatków nie jest kwiatkiem? Z płatków kwiatka, rzecz to znana nie ulepi się bałwana” (ŚNIEG)

„To jest deser doskonały, najwspanialszy na upały.
W różnych formach go spotykasz: w kubkach, w waflach, na patykach” (LODY)

„Są z jednym palcem albo z pięcioma, jedna jest prawa, a druga lewa, nosisz je obie na swoich dłoniach, gdy mróz na dworze i śnieg na drzewach” (RĘKAWICZKI)

„Chociaż igły ma ten zwierzak, szyć niczego nie zamierza.
Futro z igieł, jego zdaniem, to najlepsze jest ubranie” (JEŻ)

„On, kiedy tylko budzi się słońce, z kwiatka na kwiatek lata po łące, by wszystkich, którzy są w okolicy, barwą skrzydełek swoich zachwycić” (MOTYL)

„To jest taki dziwny basen: zamiast wody jest w nim piasek.
Z piaskiem tym uciechy wiele, gdy masz grabki i szpadelek” (PIASKOWNICA)

Odszukiwanie rozwiązań pośród obrazków znajdujących się na dywanie i dopasowywanie ich do odpowiedniej pory roku.

14. Zabawa przeciwko agresji „Podaj rękę”.

15. Praca przy stolikach:
- dzieci 6-letnie- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 7,
- dzieci 5-letnie- uzupełnianie ilości elementów tabelce według wzoru,

16. Odszukiwanie kopert z listkami ukrytych w sali zawierających portret Pani Wiosny: ćwiczenia ręki- kolorowanie pastelami portretów, pocięcie obrazka na części po wyznaczonej linii (wykonanie puzzli): zwrócenie uwagi na bezpieczne posługiwanie się nożyczkami.

17. Układanie i naklejanie ułożonych portretów: dz. 6-letnie z 10 elementów; dz. 5-letnie z 6 elementów.

Opracowała: Mirosława Wołujewicz

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi