Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Bezpieczeństwo na drodze

Zobacz 16 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (59 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 959 scenariuszy

Porady specjalisty

Ja tu rządzę!

Pięciolatek miał rozwaloną trochę rodzinę. Wychowaniem zajmował się ojciec i jego rodzice. Wszyscy go rozpieszczali, zrobili parasol nad nim, a moim...

~ Izawięcej

Mitomania u dziecka

Witam serdecznie. Od 3 lat jestem Mamą już teraz prawie 6 letniego młodego kawalera. Dziecko zostało porzucone przez matkę gdy miało 1,5 roku. Od kilku...

~ Izawięcej

Jak otworzyć żłobek?

Czy jeśli na początku swojej kariery zawodowej pracowałam jako opiekunka do dziecka i mogę mieć zaświadczenia z pełnienia tej opieki, to jest to...

~ Ewa Pawlikowskawięcej

"Wspólne układanie zdań opisujących obrazek o wiośnie" scenariusz

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Scenariusz sytuacji edukacyjnej w grupie 5-, 6-latków.


CEL OGÓLNY:
Rozwijanie mowy i słownika dzieci- wzbogacanie słownika dzieci o określenia nazywające cechy wiosny. 

CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- wymienia zwiastuny wiosny: krokusy, przebiśniegi, bociany, itp.,
- opowiada treść ilustracji, 
- zgodnie współdziała oraz kulturalnie zachowuje się podczas zajęć,
- wyjaśnia znaczenie słowa przedwiośnie,
- w sposób bezpieczny posługuje się nożyczkami.

METODY:
- czynne- kierowanie własną działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania,
- słowne- rozmowa, zagadki, objaśnienia, metoda żywego słowa,
- percepcyjne- pokazu.

FORMY ORGANIZACYJNE:
Praca z całą grupą, praca indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zagadki, ilustracja zawierająca elementy dwóch pór roku, garnek, łyżka, obrazki symbolizujące wiosenną pogodę, wiersz J. Kulmowej „Deszczowa muzyka”, tamburyn, bębenek, koło czterech pór roku, obrazki będące odpowiedziami do zagadek, karty pracy, koperty z portretami Pani Wiosny, pastele, kleje, nożyczki, napisy będące odpowiedziami na zagadki. 

1. Powitanie-zabawa wyciszająca „Iskierka”.
-„Puszczam iskierkę teraz w krąg,
niech szybko wróci do moich rąk.”

2. Wprowadzenie do tematu zajęcia poprzez zagadkę:
„Jak się nazywa ta pora roku,
co ściele dywan zielony wokół?” (rozwiązanie: WIOSNA)

3. Prezentacja przez nauczycielkę ilustracji zawierającej elementy dwóch pór roku (wiosny i zimy).

4. Rozmowa na temat ilustracji:
- jakie dwie pory roku wymieszały się na tej ilustracji?
- co pasuje do obrazka zimowego?
- co pasuje do obrazka wiosennego?

5. Komponowanie wiosennego obrazka przez dzieci z gotowych elementów-praca w grupie. Opowiadanie przez dzieci treści ułożonego przez nie wiosennego obrazka. 

6. Określanie przez dzieci cech wiosny i jej wyglądu z użyciem przymiotników:
- jak wyobrażacie sobie Panią Wiosnę? Rundka (każde z dzieci po kolei)- „Wiosna jest…”.
- spróbujcie określić cechy wiosny (np. radosna, wesoła, itp.,),

7. Próby określenia przez dzieci wiosennej pogody:
- a jaka jest pogoda wiosną? (np. zmienna, kapryśna, itp.)

8. Zabawa dydaktyczna „Wiosenna pogoda”.
- nauczycielka zachęca dzieci do wyjmowania z garnka marcowej pogody; określanie przez dzieci rodzaju pogody na podstawie symboli przedstawionych na wylosowanych karteczkach.

9. Słuchanie wiersza J. Kulmowej pt. „Deszczowa muzyka”.
„Co to za dzwony?
A to w tej rynnie.
A to muzyka deszczowa płynie.
A to na dachach, jakby na bębnach,
Dudni i dudni ulewa wiosenna.
Tłucze  o szyby wesołym deszczem,
Bębni kroplami jeszcze i jeszcze.
I na listeczkach gra z całej duszy,
Aż rozkrzyczane słowiki głuszy.
Aż słowik szepce do słowika:
- To ci muzyka!
Taka muzyka, to jest muzyka, co?”.


10. Krótka rozmowa na temat treści wiersza.

11. Zabawa ruchowa „Chmury i chmurzyska”.
-podczas głośnego i wolnego uderzania nauczyciela w tamburyn dzieci tworzą jedną wielką chmurę; gdy nauczyciel gra cicho i szybciutko dzieci łączą się w trzyosobowe obłoczki; kiedy zaś nauczyciel uderza w bębenek, dzieci-obłoczki swobodnie pływają po niebie-sali.

12. Podanie i wyjaśnienie słowa „przedwiośnie” w oparciu koło czterech pór roku:
- prezentacja koła pór roku,
- jak myślicie, dlaczego jest ono podzielone na cztery części?
- jakie znacie pory roku?
- który kolor symbolizuje wiosnę, zimę, lato i jesień?

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie