Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

AQQ Przedszkole Niepubliczne

Kielce

Żałuję że moje dziecko poszło już do szkoły i przesta...

Ocena: 5/5

więcej

MikiLand - Językowe Przedszkole Marzeń

Warszawa

Piękne przedszkole... bardzo mnie się podoba, jak i mojemu...

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole SMOCZE WZGÓRZE

Murowana Goślina

Moja córcia od roku jest małym Smokiem i jestem bardzo zad...

Ocena: 5/5

więcej
Wszystkich ocen: 2575 (średnia: 4.31)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.8/5

więcej

Porady specjalisty

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Kwalifikacje dyrektora niepublicznego punktu przedszkolnego

Chciałabym zatrudnić dyrektora do niepublicznego punktu przedszkolnego, który będzie funkcjonował od września. Jakie kwalifikacje powinien posiadać...

~ Emiliawięcej

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Współpraca nauczyciela z rodzicami

Przejdź do strony | 1 | 2 |
Współpraca nauczyciela z rodzicami

Właściwie zorganizowana współpraca z rodzicami – to jeden z istotnych czynników osiągania przez przedszkole dobrych wyników w pracy wychowawczej.


Kierunki działania najbardziej korzystne dla dzieci, rodziców i placówki przedszkolnej powinny wyznaczać – środowisko i jego potrzeby. Niezależnie jednak od środowiska, w jakim przedszkole się znajduje, należy dążyć do zrealizowania podstawowych zadań wynikających ze współdziałania z rodzicami, do których należy zaliczyć:

  • Rozszerzenie i pogłębienie wiedzy rodziców o dziecku i ustalenie wspólnie z nimi jednolitych form oddziaływań wychowawczych w stosunku do poszczególnych wychowanków
  • Podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców
  • Włączenie rodziców w rozwiązywanie wychowawczych i organizacyjnych problemów placówki przedszkolnej

Pierwsze z podanych wyżej zadań można osiągnąć głównie poprzez indywidualne kontakty z rodzicami. Nauczycielka, która dobrze pragnie poznać wychowanków, musi wiele dowiedzieć się o ich życiu w okresie poprzedzającym ich przyjście do przedszkola i o aktualnych warunkach w jakich się znajdują. Tylko rodzice mogą jej powiedzieć, jaki był dotychczasowy rozwój dziecka, stan jego zdrowia, w jaki sposób kierują jego wychowaniem, jakie napotykają trudności w procesie jego wychowania, czym interesuje się ono szczególnie, jakie są jego ulubione zabawy oraz wiele innych interesujących dla nauczycielki spraw, umożliwiających indywidualne traktowanie każdego wychowanka.

W kontaktach z rodzicami nauczycielka powinna również informować ich, jak widzi i ocenia dziecko w przedszkolu, mówiąc przede wszystkim  o jego sukcesach i osiągnięciach, ale także o trudnościach i niepowodzeniach, które napotyka w życiu zespołowym, co w rezultacie powinno prowadzić do uzgodnienia sposobów postępowania z dzieckiem na terenie domu rodzinnego i w przedszkolu.

Oprócz sporadycznych kontaktów z rodzicami, każda nauczycielka powinna mieć stałe dni i godziny przyjęć (poza godzinami pracy z dziećmi). Powinny one odbywać się w każdym tygodniu, aby umożliwić rodzicom częsty kontakt z nauczycielką. W prowadzonych rozmowach należy rozbudzać zainteresowania sprawami wychowawczymi, podkreślać zawsze sukcesy dziecka, osiągnięcia, czynione postępy, zaznaczając, że mogą one być jeszcze większe, jeżeli znajdą uznanie i zrozumienie ze strony rodziców.

W rozmowach z rodzicami można poruszać bardzo trudne tematy dotyczące dziecka, ale tylko wtedy, gdy jest to podyktowane troską o nie i chęcią przyjścia mu z pomocą. Rozmawiając z rodzicami nauczycielka powinna zawsze operować konkretnymi faktami, które prowadzą następnie do uogólnienia. Aby rozmowa była skuteczna i budziła zaufanie, nauczycielka po przedstawieniu faktów, powinna wspólnie z nimi ustalić sposoby postępowania z dzieckiem na najbliższy okres czasu, przedstawić, jak będzie kierowało nim przedszkole, i co mogą zrobić rodzice w domu. Rozmowę można zakończyć wyznaczeniem daty kolejnego spotkania, aby ocenić wyniki zaproponowanych poczynań i ustalić drogę dalszego postępowania.

Konsultacje indywidualne powinny być przez nauczycielkę rejestrowane. Zapisy takie dają możliwość zorientowania się, jakie problemy szczególnie interesują rodziców, która rodzina przejawia zainteresowania sprawami swojego dziecka, a u której widoczny jest jej brak. Zapisy stanowią też źródło cennej wiedzy o dziecku dla innej nauczycielki, która przejmie  np. grupę dzieci.
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie