Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Niepubliczne Przedszkole Integracyjne „Nasz Domek”

Warszawa

Moim zdaniem wykwalifikowana kadra,to jedno, ale drugie to t...

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole nr 33

Gdańsk

Mój synek przez pól roku uczęszczał do tego przedszkola....

Ocena: 3.3/5

więcej

Przedszkole Miejskie nr 4

Iława

super przedszkole !!!!!

Ocena: 5/5

więcej
Wszystkich ocen: 2136 (średnia: 4.34)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.9/5

więcej

Porady specjalisty

Brak pewności siebie u przedszkolaka

Od nowego roku szkolnego mój synek zacznie naukę w przedszkolu. Do tej pory cały czas przebywał w domu, więc nie zauważałam żadnych problemów,...

~ Gosiawięcej

Tytuł zawodowy po licencjacie

Witam, czy po licencjacie pedagogika przedszkola z edukacją początkową można normalnie starać się o awanse zawodowe - do nauczyciela dyplomowanego?

~ Paulinawięcej

Rejonizacja przedszkola

Mam dziecko 4 letnie, które chciałam zapisać do przedszkola. Dowiedziałam się właśnie, że w przypadku naboru do przedszkoli na rok szkolny 2014/2015...

~ Magda. Mwięcej

Współpraca przedszkola z rodzicami

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Zwrócenie uwagi na szczególną rolę współpracy placówek oświatowych z rodzicami nie jest czymś nowym .Już w 1916 roku J. Dewey pisał o tym, że wychowanie dzieci w domu i ich edukacja w szkole pozostają w ścisłym związku i są procesami, przez które kultura jest kreowana z pokolenia na pokolenie.


Obecnie wszyscy pedagodzy zdają sobie sprawę z wagi jaką niesie aktywna współpraca z domem rodzinnym. Jest ona jednym z najistotniejszych czynników warunkujących osiąganie dobrych rezultatów w pracy wychowawczej i dydaktycznej na każdym etapie nauczania. Przedszkole jest pierwszym etapem edukacji małego dziecka, dlatego też współpraca z rodzicami odgrywa tu szczególnie ważną rolę.

Wobec rodziców placówka przedszkolna pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:

  • pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
  • informuje na bieżąco o postępach lub ewentualnych problemach dziecka;
  • uzupełnia wiedzę rodziców o wychowaniu i rozwoju dzieci;
  • uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w placówce.

To właśnie rodzina, a potem również i przedszkole są pierwszymi
i najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. Właśnie te środowiska odpowiedzialne są za wprowadzanie dziecka w świat ludzi dorosłych i uczenie go sztuki życia. Mają decydujący wpływ na wielostronny rozwój małego człowieka. Wpływ ten jest tym korzystniejszy, im częściej nauczyciele i rodzice nawiązują ze sobą bliskie kontakty i są skłonni do wzajemnego współdziałania.

Aby współpraca ta była owocna konieczne jest – zdaniem M. Łobockiego – przestrzeganie następujących zasad:


1. Zasada partnerstwa (równorzędne prawa i obowiązki).
2. Zasada wielostronnego przepływu informacji.
3. Zasada jedności oddziaływań (konieczność realizowania zgodnych ze sobą celów wychowania).
4. Zasada pozytywnej motywacji (dobrowolny i chętny udział we współdziałaniu obu grup)
5. Zasada aktywnej i systematycznej współpracy.

Właściwa pełna współpraca przedszkola i rodziny powinna prowadzić do zintegrowania działań wychowawczych. Przedszkole, wspomagając rodzinę, powinno być miejscem, w którym dziecko uczy się rozumieć siebie i innych, a także otaczający świat. Współpraca i współdziałanie rodziców i nauczycieli jest nie tylko wskazaniem, lecz koniecznością. Regularne komunikowanie się ułatwi zrozumienie wielu problemów rozwojowych dziecka i pogłębienie wiedzy na temat ich uwarunkowań.

Aby współpraca z rodzicami była możliwie najlepsza oferta kontaktów
z rodzicami powinna być bogata i różnorodna.

Do najważniejszych i najczęściej stosowanych w przedszkolu form współpracy należą:

  • kontakty indywidualne;
  • zebrania grupowe z rodzicami
  • spotkania ze specjalistami;
  • dni otwarte
  • zajęcia otwarte
  • korespondencja z rodzicami (listy, gazetki, tablica informacyjna, zeszyty pilnej korespondencji);
  • spotkania warsztatowe
  • uroczystości przedszkolne połączone z występami artystycznymi dzieci;
  • imprezy okolicznościowe
  • wycieczki.
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie