Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Prywatne Przedszkole Playschool

Łódź

W tej placówce moje dziecko naturalnie i szybko przyswaja j...

Ocena: 5/5

więcej

Niepubliczne Przedszkole Bielanek

Bielany Wrocławskie

Nowo otwarte przedszkole Bielanek jest doskonale zorganizowa...

Ocena: 5/5

więcej

Domowe Przedszkole "Chatka Puchatka"

Poznań

To cudowna placówka, która jest świetnie przygotowana do ...

Ocena: 5/5

więcej
Wszystkich ocen: 2379 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.9/5

więcej

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Współpraca przedszkola z rodzicami

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Zwrócenie uwagi na szczególną rolę współpracy placówek oświatowych z rodzicami nie jest czymś nowym .Już w 1916 roku J. Dewey pisał o tym, że wychowanie dzieci w domu i ich edukacja w szkole pozostają w ścisłym związku i są procesami, przez które kultura jest kreowana z pokolenia na pokolenie.


Obecnie wszyscy pedagodzy zdają sobie sprawę z wagi jaką niesie aktywna współpraca z domem rodzinnym. Jest ona jednym z najistotniejszych czynników warunkujących osiąganie dobrych rezultatów w pracy wychowawczej i dydaktycznej na każdym etapie nauczania. Przedszkole jest pierwszym etapem edukacji małego dziecka, dlatego też współpraca z rodzicami odgrywa tu szczególnie ważną rolę.

Wobec rodziców placówka przedszkolna pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:

  • pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
  • informuje na bieżąco o postępach lub ewentualnych problemach dziecka;
  • uzupełnia wiedzę rodziców o wychowaniu i rozwoju dzieci;
  • uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w placówce.

To właśnie rodzina, a potem również i przedszkole są pierwszymi
i najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. Właśnie te środowiska odpowiedzialne są za wprowadzanie dziecka w świat ludzi dorosłych i uczenie go sztuki życia. Mają decydujący wpływ na wielostronny rozwój małego człowieka. Wpływ ten jest tym korzystniejszy, im częściej nauczyciele i rodzice nawiązują ze sobą bliskie kontakty i są skłonni do wzajemnego współdziałania.

Aby współpraca ta była owocna konieczne jest – zdaniem M. Łobockiego – przestrzeganie następujących zasad:


1. Zasada partnerstwa (równorzędne prawa i obowiązki).
2. Zasada wielostronnego przepływu informacji.
3. Zasada jedności oddziaływań (konieczność realizowania zgodnych ze sobą celów wychowania).
4. Zasada pozytywnej motywacji (dobrowolny i chętny udział we współdziałaniu obu grup)
5. Zasada aktywnej i systematycznej współpracy.

Właściwa pełna współpraca przedszkola i rodziny powinna prowadzić do zintegrowania działań wychowawczych. Przedszkole, wspomagając rodzinę, powinno być miejscem, w którym dziecko uczy się rozumieć siebie i innych, a także otaczający świat. Współpraca i współdziałanie rodziców i nauczycieli jest nie tylko wskazaniem, lecz koniecznością. Regularne komunikowanie się ułatwi zrozumienie wielu problemów rozwojowych dziecka i pogłębienie wiedzy na temat ich uwarunkowań.

Aby współpraca z rodzicami była możliwie najlepsza oferta kontaktów
z rodzicami powinna być bogata i różnorodna.

Do najważniejszych i najczęściej stosowanych w przedszkolu form współpracy należą:

  • kontakty indywidualne;
  • zebrania grupowe z rodzicami
  • spotkania ze specjalistami;
  • dni otwarte
  • zajęcia otwarte
  • korespondencja z rodzicami (listy, gazetki, tablica informacyjna, zeszyty pilnej korespondencji);
  • spotkania warsztatowe
  • uroczystości przedszkolne połączone z występami artystycznymi dzieci;
  • imprezy okolicznościowe
  • wycieczki.
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie