Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Prywatny Żłobek nr 5

Zabrze

Moja córeczka tam chodzi, jest super wcale się nie martwi...

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole nr 57

Lublin

Bardzo dobre przedszkole. Położone w pięknym miejscu wśr...

Ocena: 4.7/5

więcej

Przedszkole nr 11

Dąbrowa Górnicza

Moje dziecko chodziło do "jedenastki" przez 3 lata, i na pe...

Ocena: 4.1/5

więcej
Wszystkich ocen: 2575 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.8/5

więcej

Porady specjalisty

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Kwalifikacje dyrektora niepublicznego punktu przedszkolnego

Chciałabym zatrudnić dyrektora do niepublicznego punktu przedszkolnego, który będzie funkcjonował od września. Jakie kwalifikacje powinien posiadać...

~ Emiliawięcej

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Współpraca przedszkola z rodzicami

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Zwrócenie uwagi na szczególną rolę współpracy placówek oświatowych z rodzicami nie jest czymś nowym .Już w 1916 roku J. Dewey pisał o tym, że wychowanie dzieci w domu i ich edukacja w szkole pozostają w ścisłym związku i są procesami, przez które kultura jest kreowana z pokolenia na pokolenie.


Obecnie wszyscy pedagodzy zdają sobie sprawę z wagi jaką niesie aktywna współpraca z domem rodzinnym. Jest ona jednym z najistotniejszych czynników warunkujących osiąganie dobrych rezultatów w pracy wychowawczej i dydaktycznej na każdym etapie nauczania. Przedszkole jest pierwszym etapem edukacji małego dziecka, dlatego też współpraca z rodzicami odgrywa tu szczególnie ważną rolę.

Wobec rodziców placówka przedszkolna pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:

  • pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
  • informuje na bieżąco o postępach lub ewentualnych problemach dziecka;
  • uzupełnia wiedzę rodziców o wychowaniu i rozwoju dzieci;
  • uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w placówce.

To właśnie rodzina, a potem również i przedszkole są pierwszymi
i najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. Właśnie te środowiska odpowiedzialne są za wprowadzanie dziecka w świat ludzi dorosłych i uczenie go sztuki życia. Mają decydujący wpływ na wielostronny rozwój małego człowieka. Wpływ ten jest tym korzystniejszy, im częściej nauczyciele i rodzice nawiązują ze sobą bliskie kontakty i są skłonni do wzajemnego współdziałania.

Aby współpraca ta była owocna konieczne jest – zdaniem M. Łobockiego – przestrzeganie następujących zasad:


1. Zasada partnerstwa (równorzędne prawa i obowiązki).
2. Zasada wielostronnego przepływu informacji.
3. Zasada jedności oddziaływań (konieczność realizowania zgodnych ze sobą celów wychowania).
4. Zasada pozytywnej motywacji (dobrowolny i chętny udział we współdziałaniu obu grup)
5. Zasada aktywnej i systematycznej współpracy.

Właściwa pełna współpraca przedszkola i rodziny powinna prowadzić do zintegrowania działań wychowawczych. Przedszkole, wspomagając rodzinę, powinno być miejscem, w którym dziecko uczy się rozumieć siebie i innych, a także otaczający świat. Współpraca i współdziałanie rodziców i nauczycieli jest nie tylko wskazaniem, lecz koniecznością. Regularne komunikowanie się ułatwi zrozumienie wielu problemów rozwojowych dziecka i pogłębienie wiedzy na temat ich uwarunkowań.

Aby współpraca z rodzicami była możliwie najlepsza oferta kontaktów
z rodzicami powinna być bogata i różnorodna.

Do najważniejszych i najczęściej stosowanych w przedszkolu form współpracy należą:

  • kontakty indywidualne;
  • zebrania grupowe z rodzicami
  • spotkania ze specjalistami;
  • dni otwarte
  • zajęcia otwarte
  • korespondencja z rodzicami (listy, gazetki, tablica informacyjna, zeszyty pilnej korespondencji);
  • spotkania warsztatowe
  • uroczystości przedszkolne połączone z występami artystycznymi dzieci;
  • imprezy okolicznościowe
  • wycieczki.
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie