Szukaj po nazwie

Szukaj w swojej okolicy

Ostatnio ocenione placówki

Integracyjny Żłobek „Promyk Słońca”

Wrocław

Witam,
Mam zupełnie inne doświadczenia od mojej prz...

Ocena: 3.8/5

więcej

Prywatne Przedszkole Playschool

Łódź

W tej placówce moje dziecko naturalnie i szybko przyswaja j...

Ocena: 5/5

więcej

Niepubliczne Przedszkole Bielanek

Bielany Wrocławskie

Nowo otwarte przedszkole Bielanek jest doskonale zorganizowa...

Ocena: 5/5

więcej
Wszystkich ocen: 2381 (średnia: 4.32)

Najwyżej oceniane placówki

Polsko-Angielskie Przedszkole Bright Child

ul. Przemysłowa 4 459

30-701 Kraków

Ocena: 5/5

więcej

Przedszkole " NASZE SKARBY"

ul. oś. Dywizjonu 303 22b

31-873 Kraków

Ocena: 4.9/5

więcej

Porady specjalisty

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zmiany zachowania u dziecka po pobycie w żłobku

Dziecko, 2 lata 7 miesięcy, nigdy nie ssalo smoczka, po pobycie w żłobku mały ssie kciuk, nie chce jeść. W żłobku stał się płaczliwy. Czy można poprosić o...

~ halinawięcej

Samotnie wychowująca matka a rejonizacja

Witam, jestem matką samotnie wychowującą 4 letnie dziecko. Ze względu na warunki finansowe oraz brak alimentów mieszkam z rodzicami w niewielkiej...

~ Magdalenawięcej

Wychowanie patriotyczne w przedszkolu

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do swej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej, do obyczajów i kultury narodowej, w szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. Patriotyzm to troska o dobro swego kraju, stałe dążenie do pomnażania tego, co stworzyły poprzednie pokolenia, to gotowość służenia swej Ojczyźnie. Patriotyzmowi towarzyszyć musi poczucie godności narodowej, a jednocześnie szacunek i przyjaźń dla innych narodów.


Treści wychowania patriotycznego realizowane są już na szczeblu edukacji przedszkolnej. Głównym zadaniem przedszkola jest budzenie u dzieci miłości do małej i wielkiej Ojczyzny przez ugruntowanie poczucia tożsamości regionalnej, narodowej, europejskiej. Treści dotyczące wychowania patriotycznego, w większości programów ułożone są w myśl zasady, że przechodzimy od tego, co najbliższe dziecku do tego, co dalekie i nieznane.

Dla małego dziecka Ojczyzną jest jego wieś czy miasto, w którym mieszka z rodziną, przedszkole i koledzy, sąsiedzi, gdzie wszystko jest znajome i bliskie, gdzie czuje się zadomowiony i bezpieczny. Związki z Ojczyzną rozpoczynają się od więzi z rodziną, przedszkolem, swoją miejscowością, najbliższymi okolicami. Ten krąg stopniowo rozszerza się.

Budowanie edukacji regionalnej na poziomie przedszkolnym nie musi być zadaniem trudnym. Najważniejszym jej elementem jest sama postawa nauczyciela. Jego zaangażowanie i wieź emocjonalna ze środowiskiem. Ważne jest, aby nauczyciel swoją postawą, przykładem i odpowiednim sposobem potrafił przekazać dzieciom istotę wartości rodzinnych, piękno krajobrazu, wagę tradycji i dziedzictwa kulturowego. Ważnym elementem realizacji treści z wychowania patriotycznego są relacje w domu rodzinnym dziecka.

Dziecko zaczyna swoje poznanie od doświadczeń osób najbliższych, swojej rodziny. Rodzice jako pierwsi mają możliwość wprowadzenia dziecka w piękny świat tradycji i kultury naszego regionu. Od nich w dużym stopniu zależy czy obudzą w dziecku szacunek i miłość do otaczającego je środowiska i regionalnej tradycji. Dlatego treści dotyczące edukacji regionalnej powinny być realizowane w ścisłej współpracy z domem rodzinnym dziecka. Wiedza o najbliższym środowisku jest wstępem do powstania więzi z ojczyzną. Naszą przygodę z małą ojczyzną rozpoczęłyśmy w ubiegłym roku szkolnym od poznania zabytków i pomników naszego rodzinnego miasta –Koszalina. Skupiłyśmy się głównie na wycieczkach, starych albumach i widokówkach. Wiadomą sprawą jest, iż nasze miasto nie posiada takich tradycji jak Kraków, Gniezno czy Warszawa. Mimo to udało nam się zdobyć wizerunek pierwszego herbu- głowy Jana Chrzciciela oraz zapoznać się z legendami Pomorza Środkowego oraz zdobyć informacje o życiu dawnych jamneńczyków. Drugi rok poświęciłyśmy na zdobycie wiedzy o wybranych regionach Polski. W pierwszej kolejności  dzieci zostały zapoznane z mapą Polski, która wykonana została z biało-czerwonego brystolu. Na niej zaznaczyłyśmy dwie najdłuższe rzeki i ważniejsze miasta wraz z herbami tych miejscowości. Piękno i historię swojego kraju dzieci zostały zapoznane dzięki wysłuchanym legendom i podaniom polskim. Równolegle z poznaniem regionów dzieci zapoznają się z tradycjami, obrzędami i tradycjami. Uczestniczą również w programie edukacyjnym Muzeum Okręgowego w Koszalinie pt. „Cztery pory tradycji”. Realizację treści z wychowania patriotycznego ułatwiła nam w dużej mierze współpraca z etnografem, gawędziarką ludową, które użyczyły nam eksponaty muzealne pochodzące z początku XX wieku zgromadzone przez Koło Gospodyń Wiejskich w Krosinie. Wśród nich były maśniczka, dzieża, kołowrotek, żelazko na węgiel itp. Zabraknąć nie mogło poznania strojów ludowych i tańców. Dzieci z powodzeniem nauczyły się tańczyć poloneza, krakowiaka i kujawiaka.

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie