Zabawy badawcze „Ciężkie czy lekkie” - zajęcia w grupie 4 i 5 latków

Zabawy badawcze „Ciężkie czy lekkie” - zajęcia w grupie 4 i 5 latków

Ten dziwny tajemniczy świat. „Ciężkie czy lekkie”- doświadczam i poznaję właściwości przedmiotów; sprawdzanie co pływa, a co tonie?; sprawdzanie co spada, a co nie?

Cele ogólne:

  • rozwijanie zainteresowania otaczającym światem,
  • wykonywanie eksperymentów ilustrujących wybrane zjawiska zachodzące w przyrodzie,
  • ćwiczenie umiejętności wnioskowania o zjawiskach przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń,
  • utrwalenie umiejętności stosowania pojęć „ciężkie – lekkie”,
  • ćwiczenia ortofoniczne,
  • kształcenie słuchu fonematycznego,
  • doskonalenie spostrzegawczości i uwagi,
  • uwrażliwienie na bodźce dotykowe,
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie.


Cele operacyjne:

  • podaje prawidłowe rozwiązanie zagadek,
  • potrafi określić właściwości przedmiotów,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych,
  • w prosty sposób tłumaczy zjawiska: co spada co nie, co pływa a co tonie,
  • potrafi komunikować się w grupie i prowadzić rozmowę na określony temat,
  • potrafi wyciągnąć wnioski na podstawie przeprowadzanych doświadczeń,
  • stosuje pojęci „ciężki – lekki”,
  • doskonali umiejętność określania strony lewej i prawej,
  • wykonuje ćwiczenia ortofoniczne na trudnych sylabach i wyrazach,
  • stara się wyklaskiwać usłyszane rytmy.


Metody:

  • słowna
  • oglądowa
  • działalności praktycznej


Formy:

  • zbiorowa jednolita
  • indywidualna jednolita


Środki dydaktyczne:

  • ilustracje: wody, morza, rzeki, stawu; przezroczysty pojemnik z wodą, dzbanek, szklanki, woreczki, piórko, korek, klocek, klucz, kamień, zgnieciona kartka papieru, moneta, styropian, kapsle, plastelina, dwa pudełka: jedno ciężkie, drugie lekkie; karty  pracy.


Literatura:
a) metodyczna:

  • „ABC... Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”., A. Łada – Grodzicka,
  • „Ten piękny Tajemniczy Świat. Edukacja ekologiczna w przedszkolu”, pod red. T. Gałczyńskiej, 
  • „Przez zabawę do nauki”, Hans Jurgen Press,
  • „Zagadki dla najmłodszych”, J. Stecc

b) merytoryczna:

  • compact disck
  • płyty CD
  • zagadki


Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie zagadek i wybór prawidłowej ilustracji przedstawiającej rozwiązanie.

Co to za lusterko na zielonej łące?
Przeglądają się w nim i chmurki i słońce.(staw)

Błękitna wstążeczka pośród pól się wije.
Płyną po niej łódki, wiele ryb w niej żyje.(rzeka)

Szumią fale słonej wody, statki po nich pływają.
Kąpią się ludzie dla ochłody i mewy w górze latają.(morze)

Używamy jej do gotowania, mycia. Potrzebna
jest ludziom, zwierzętom i rośliną do życia.(woda)

2. „Co schowane jest w worku?” – określanie za pomocą dotyku przedmiotów znajdujących się w workach: kamień, klucz, piórko, korek, moneta, styropian, klocek i zgnieciona kartka papieru. Odkładanie przedmiotów na stolik.

3. Rozmowa na temat: Które z tych przedmiotów są ciężkie, a które nie i jak można to sprawdzić. Dmuchanie na przedmioty leżące na stoliku. Obserwacja, jak jedne z nich spadają na podłogę, inne nie. Wyciągnięcie wniosku, że jedne spadły, bo są lekkie, a inne nie, bo są ciężkie.

4. Przeprowadzenie eksperymentów z wodą – co pływa, a co tonie?. Wszystkie znane już przedmioty i te z podłogi oraz ze stolika, kolejno zostają wrzucane do przezroczystego pojemnika z wodą. Dzieci przewidują, wykorzystując doświadczenie z dmuchaniem, który przedmiot utonie, a który nie. Po przeprowadzonym doświadczeniu dzieci odpowiadają na pytania:
- „ Jakie przedmioty utonęły?”
- „Które nie utonęły?”
- „Dlaczego jedne utonęły, a inne nie?”
Wyciągnięcie wniosku, że przedmioty, które utonęły – są ciężkie, a przedmioty pływające na powierzchni – są lekkie.

5. Ćwiczenie relaksacyjne: słuchanie z płyt CD i rozpoznawanie odgłosów morza i rzeki.

6. Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie różnych odgłosów wody. Są to zwroty wypowiadane przez nauczycielkę w dowolnie wymyślonym rytmie z równoczesnym wyklaskiwaniem:
- bul, bul, bul
      ♪     ♪     ♪
- plusku plusk, plusku plusk
        ♫                   ♫
- plum, plum, plum

- chlupu, chlupu, chlupu chlup
        ♫          ♫          ♫

7. Zabawa ruchowa: „W której ręce mam lekkie lub ciężkie pudełko?”. Naśladowanie ruchów podczas pływania. Na sygnał jedno z dzieci podnosi pudełka i porównuje ich ciężar za pomocą wyważania w rękach. Następnie określa w której ręce ma lekkie pudełko, a w której ciężkie.

8. Praca indywidualna przy stolikach – zaznaczanie narysowanych przedmiotów wg ciężkości: przedmioty „lekkie” – do poziomu wody, przedmioty „ciężkie” – do dna.

9. Sprawdzenie poprawnego wykonania zadania. Podsumowanie wiadomości, które zdobyły dzieci w czasie kolejnych doświadczeń na zajęciu.

10. Jako ciekawostki pokazałam dzieciom na zakończenie kilka eksperymentów z wodą i kartką papieru, chusteczką, plasteliną i kapslami.

Opracowała: Joanna Urbańczyk

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi