Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Bal karnawałowy

Zobacz 9

Zdrowie i zdrowe odżywianie (48 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (74 scenariusze)

Przyroda (61 scenariuszy)

Ekologia (61 scenariuszy)

Inne (475 scenariuszy)

Zobacz 976 scenariuszy

Darmowe publikacje

Porady specjalisty

Co się dzieje z 5latkiem?

Nie wiem czy to normalne zachowanie u pięciolatka, ale od dłuższego czasu obserwujemy w rodzinie jak zmienia się nasz syn. Zawsze był aktywnym dzieckiem, a...

~ Ania i Michał więcej

Co robić, kiedy dziecko ssie kciuk?

Mój synek ssie kciuk i nie wiem, jak go odzwyczaić. Próbowałam środków z apteki, takich o gorzkim smaku, ale nie pomogły. Po jakimś...

~ Gosia więcej

Trzyletni niejadek

Co mogę zrobić, jeśli moja córka, która ma trzy latka, nie chce jeść owoców ani warzyw? To trwa w zasadzie odkąd zaczęła jeść stałe...

~ Karolina więcej

Zabawy badawcze „Ciężkie czy lekkie” - zajęcia w grupie 4 i 5 latków

Darmowe publikacje
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Ten dziwny tajemniczy świat. „Ciężkie czy lekkie”- doświadczam i poznaję właściwości przedmiotów; sprawdzanie co pływa, a co tonie?; sprawdzanie co spada, a co nie?


Cele ogólne:

  • rozwijanie zainteresowania otaczającym światem,
  • wykonywanie eksperymentów ilustrujących wybrane zjawiska zachodzące w przyrodzie,
  • ćwiczenie umiejętności wnioskowania o zjawiskach przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń,
  • utrwalenie umiejętności stosowania pojęć „ciężkie – lekkie”,
  • ćwiczenia ortofoniczne,
  • kształcenie słuchu fonematycznego,
  • doskonalenie spostrzegawczości i uwagi,
  • uwrażliwienie na bodźce dotykowe,
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie.

Cele operacyjne:

  • podaje prawidłowe rozwiązanie zagadek,
  • potrafi określić właściwości przedmiotów,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych,
  • w prosty sposób tłumaczy zjawiska: co spada co nie, co pływa a co tonie,
  • potrafi komunikować się w grupie i prowadzić rozmowę na określony temat,
  • potrafi wyciągnąć wnioski na podstawie przeprowadzanych doświadczeń,
  • stosuje pojęci „ciężki – lekki”,
  • doskonali umiejętność określania strony lewej i prawej,
  • wykonuje ćwiczenia ortofoniczne na trudnych sylabach i wyrazach,
  • stara się wyklaskiwać usłyszane rytmy.

Metody:

  • słowna
  • oglądowa
  • działalności praktycznej

Formy:

  • zbiorowa jednolita
  • indywidualna jednolita

Środki dydaktyczne:

  • ilustracje: wody, morza, rzeki, stawu; przezroczysty pojemnik z wodą, dzbanek, szklanki, woreczki, piórko, korek, klocek, klucz, kamień, zgnieciona kartka papieru, moneta, styropian, kapsle, plastelina, dwa pudełka: jedno ciężkie, drugie lekkie; karty  pracy.

Literatura:
a) metodyczna:

  • „ABC... Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”., A. Łada – Grodzicka,
  • „Ten piękny Tajemniczy Świat. Edukacja ekologiczna w przedszkolu”, pod red. T. Gałczyńskiej, 
  • „Przez zabawę do nauki”, Hans Jurgen Press,
  • „Zagadki dla najmłodszych”, J. Stecc

b) merytoryczna:

  • compact disck
  • płyty CD
  • zagadki

Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie zagadek i wybór prawidłowej ilustracji przedstawiającej rozwiązanie.

Co to za lusterko na zielonej łące?
Przeglądają się w nim i chmurki i słońce.(staw)

Błękitna wstążeczka pośród pól się wije.
Płyną po niej łódki, wiele ryb w niej żyje.(rzeka)

Szumią fale słonej wody, statki po nich pływają.
Kąpią się ludzie dla ochłody i mewy w górze latają.(morze)

Używamy jej do gotowania, mycia. Potrzebna
jest ludziom, zwierzętom i rośliną do życia.(woda)

2. „Co schowane jest w worku?” – określanie za pomocą dotyku przedmiotów znajdujących się w workach: kamień, klucz, piórko, korek, moneta, styropian, klocek i zgnieciona kartka papieru. Odkładanie przedmiotów na stolik.

3. Rozmowa na temat: Które z tych przedmiotów są ciężkie, a które nie i jak można to sprawdzić. Dmuchanie na przedmioty leżące na stoliku. Obserwacja, jak jedne z nich spadają na podłogę, inne nie. Wyciągnięcie wniosku, że jedne spadły, bo są lekkie, a inne nie, bo są ciężkie.

4. Przeprowadzenie eksperymentów z wodą – co pływa, a co tonie?. Wszystkie znane już przedmioty i te z podłogi oraz ze stolika, kolejno zostają wrzucane do przezroczystego pojemnika z wodą. Dzieci przewidują, wykorzystując doświadczenie z dmuchaniem, który przedmiot utonie, a który nie. Po przeprowadzonym doświadczeniu dzieci odpowiadają na pytania:
- „ Jakie przedmioty utonęły?”
- „Które nie utonęły?”
- „Dlaczego jedne utonęły, a inne nie?”
Wyciągnięcie wniosku, że przedmioty, które utonęły – są ciężkie, a przedmioty pływające na powierzchni – są lekkie.

5. Ćwiczenie relaksacyjne: słuchanie z płyt CD i rozpoznawanie odgłosów morza i rzeki.
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie