Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Rozpoczęcie roku przedszkolnego

Zobacz 9 scenariuszy

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Ekologia (61 scenariuszy)

Przyroda (58 scenariuszy)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 958 scenariuszy

Porady specjalisty

Tytuł licentata wystarczy do awandu zawodowego?

Witam, Mam pytanie dotyczące awansu zawodowego nauczyciela wychowania przedszkolnego. Czy licencjat jest wystarczającym wykształceniem aby zdobyć awans...

~ Magdawięcej

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Kwalifikacje dyrektora niepublicznego punktu przedszkolnego

Chciałabym zatrudnić dyrektora do niepublicznego punktu przedszkolnego, który będzie funkcjonował od września. Jakie kwalifikacje powinien posiadać...

~ Emiliawięcej

Zabawy badawcze „Ciężkie czy lekkie” - zajęcia w grupie 4 i 5 latków

Przejdź do strony | 1 | 2 |

Ten dziwny tajemniczy świat. „Ciężkie czy lekkie”- doświadczam i poznaję właściwości przedmiotów; sprawdzanie co pływa, a co tonie?; sprawdzanie co spada, a co nie?


Cele ogólne:

  • rozwijanie zainteresowania otaczającym światem,
  • wykonywanie eksperymentów ilustrujących wybrane zjawiska zachodzące w przyrodzie,
  • ćwiczenie umiejętności wnioskowania o zjawiskach przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń,
  • utrwalenie umiejętności stosowania pojęć „ciężkie – lekkie”,
  • ćwiczenia ortofoniczne,
  • kształcenie słuchu fonematycznego,
  • doskonalenie spostrzegawczości i uwagi,
  • uwrażliwienie na bodźce dotykowe,
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie.

Cele operacyjne:

  • podaje prawidłowe rozwiązanie zagadek,
  • potrafi określić właściwości przedmiotów,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych,
  • w prosty sposób tłumaczy zjawiska: co spada co nie, co pływa a co tonie,
  • potrafi komunikować się w grupie i prowadzić rozmowę na określony temat,
  • potrafi wyciągnąć wnioski na podstawie przeprowadzanych doświadczeń,
  • stosuje pojęci „ciężki – lekki”,
  • doskonali umiejętność określania strony lewej i prawej,
  • wykonuje ćwiczenia ortofoniczne na trudnych sylabach i wyrazach,
  • stara się wyklaskiwać usłyszane rytmy.

Metody:

  • słowna
  • oglądowa
  • działalności praktycznej

Formy:

  • zbiorowa jednolita
  • indywidualna jednolita

Środki dydaktyczne:

  • ilustracje: wody, morza, rzeki, stawu; przezroczysty pojemnik z wodą, dzbanek, szklanki, woreczki, piórko, korek, klocek, klucz, kamień, zgnieciona kartka papieru, moneta, styropian, kapsle, plastelina, dwa pudełka: jedno ciężkie, drugie lekkie; karty  pracy.

Literatura:
a) metodyczna:

  • „ABC... Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”., A. Łada – Grodzicka,
  • „Ten piękny Tajemniczy Świat. Edukacja ekologiczna w przedszkolu”, pod red. T. Gałczyńskiej, 
  • „Przez zabawę do nauki”, Hans Jurgen Press,
  • „Zagadki dla najmłodszych”, J. Stecc

b) merytoryczna:

  • compact disck
  • płyty CD
  • zagadki

Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie zagadek i wybór prawidłowej ilustracji przedstawiającej rozwiązanie.

Co to za lusterko na zielonej łące?
Przeglądają się w nim i chmurki i słońce.(staw)

Błękitna wstążeczka pośród pól się wije.
Płyną po niej łódki, wiele ryb w niej żyje.(rzeka)

Szumią fale słonej wody, statki po nich pływają.
Kąpią się ludzie dla ochłody i mewy w górze latają.(morze)

Używamy jej do gotowania, mycia. Potrzebna
jest ludziom, zwierzętom i rośliną do życia.(woda)

2. „Co schowane jest w worku?” – określanie za pomocą dotyku przedmiotów znajdujących się w workach: kamień, klucz, piórko, korek, moneta, styropian, klocek i zgnieciona kartka papieru. Odkładanie przedmiotów na stolik.

3. Rozmowa na temat: Które z tych przedmiotów są ciężkie, a które nie i jak można to sprawdzić. Dmuchanie na przedmioty leżące na stoliku. Obserwacja, jak jedne z nich spadają na podłogę, inne nie. Wyciągnięcie wniosku, że jedne spadły, bo są lekkie, a inne nie, bo są ciężkie.

4. Przeprowadzenie eksperymentów z wodą – co pływa, a co tonie?. Wszystkie znane już przedmioty i te z podłogi oraz ze stolika, kolejno zostają wrzucane do przezroczystego pojemnika z wodą. Dzieci przewidują, wykorzystując doświadczenie z dmuchaniem, który przedmiot utonie, a który nie. Po przeprowadzonym doświadczeniu dzieci odpowiadają na pytania:
- „ Jakie przedmioty utonęły?”
- „Które nie utonęły?”
- „Dlaczego jedne utonęły, a inne nie?”
Wyciągnięcie wniosku, że przedmioty, które utonęły – są ciężkie, a przedmioty pływające na powierzchni – są lekkie.

5. Ćwiczenie relaksacyjne: słuchanie z płyt CD i rozpoznawanie odgłosów morza i rzeki.
Przejdź do strony | 1 | 2 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie