Zabawy z muzyką - scenariusz zajęć umuzykalniających w grupie 5 i 6 latków

Zabawy z muzyką - scenariusz zajęć umuzykalniających w grupie 5 i 6 latków

"Zabawy z muzyką" - uwrażliwianie dzieci na muzykę poprzez grę na instrumentach, kształtowanie wrażliwości dzieci na barwy dźwięków, poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, inwencji twórczej. 5l - wypowiadanie krótkich tekstów rytmicznych wg własnych pomysłów, 6l - doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych.

Cele ogólne:
-rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej,
- rozwijanie umiejętności rozróżniania barwy dźwięków,
- rozwijanie poczucia rytmu, inwencji twórczej,
- stwarzanie sytuacji wdrażających do rytmicznej gry na instrumentach perkusyjnych.
- stwarzanie miłej radosnej atmosfery
    
Cele operacyjne: (dziecko…)
- reaguje ruchem na zmianę dynamiki, tempa muzyki,
- odtwarza podany rytm,
- ruchem interpretuje treść muzyki,
- potrafi wygrywać rytm na instrumentach perkusyjnych,
- potrafi improwizować instrumentalnie i werbalnie.
 
Metody: czynna, słowna, oglądowa
 
Formy pracy: zajęcie z całą grupa

Środki dydaktyczne: płyty CD z nagraniami, maskotka krasnala, emblematy buziek wesołych i smutnych, klocki drewniane, podkład muzyczny na CD do marszu i podskoków, muzyki wolnej – szybkiej, wysokiej - niskiej, instrumenty perkusyjne.

Literatura:
"Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu" Dorota Malko

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I. Powitanie - Zabawa "Dzień dobry – jak się masz"
Dzieci siedząc w kole przekazują sobie maskotkę krasnala wraz z pozdrowieniem i określeniem jak się mam.

II.
1.Słuchanie pastorałki z płyty CD "Para wędrowców" - próby określenia jej nastroju, charakteru, tempa. Śpiew z lekkim wystukiwaniem jej rytmu o kolana.

2. Zabawa muzyczno-rytmiczna "Smutno - wesoło"
Dzieci losują buźki smutne lub wesołe, słuchają muzyki - określają jej nastrój i poruszają się do niej wesoło lub smutno. Na przerwę wywołana grupa dzieci (smutna lub wesoła) rytmicznie wypowiada zdanie:
                  
Jes-tem jes-tem  dzi-siaj we-so-ły
                         
Nie chcę nie chcę być dzi-siaj smut-ny

3. Rozróżnianie brzmienia instrumentów - dzieci siedzą w kręgu, w środku ułożone leżą: bębenek, tamburyno, trójkąt, talerze, grzechotka, z nagrania słuchają brzmienia tych instrumentów, za każdym razem muszą rozpoznać prawidłowy.

4. Zabawa "Echo na instrumentach" - dzieci odwracają się tyłem do kręgu w środku którego leżą instrumenty, wyznaczone dziecko wystukuje prosty rytm na wybranym instrumencie, zadaniem innych jest odgadnięcie na czym grano i powtórzyć rytm.

5. Zabawa "Wirujące śnieżynki" z reakcją na zmianę wysokości dźwięków. Dzieci zamieniają się w śnieżynki, gdy muzyka grana jest w wyższych rejestrach śnieżynki wirują, gdy jest grana nisko śnieżynki opadają na ziemię i topnieją – kładą się.

6. Zabawa w orkiestrę z dyrygentem – dzieci siedząc w kole klaszczą do rytmu wg wskazówek dyrygenta- nauczyciela, następnie chętne dziecko może zostać dyrygentem, dzieci mogą również grać na instrumentach wykonanych przez siebie.

7. Śpiew pastorałki "Para wędrowców" z grą na instrumentach.

III.
 8. Improwizacja wokalna "Życzenia świąteczne".
Dzieci siedzą w kręgu, dziecko chętne do zaśpiewania życzeń i zagrania życzeń świątecznych wybiera instrument improwizuje.
    
Propozycje życzeń:
Wesołych, wesołych, wesołych Świąt!
Radosnych Świąt Bożego Narodzenia
Wszystkiego dobrego w Nowym Roku

Opracowała: Agata Majkowska

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi