Advertisement

Szukaj scenariuszy

Scenariusze zajęć

Ekologia

Zobacz 61 scenariuszy

Powitanie wiosny (36 scenariuszy)

Święta Bożego Narodzenia (73 scenariusze)

Przyroda (58 scenariuszy)

Zdrowie i zdrowe odżywianie (43 scenariusze)

Inne (468 scenariuszy)

Zobacz 958 scenariuszy

Porady specjalisty

Samotna matka a pierwszeństwo przyjęcia do żłobka

Czy to prawda, że pierwszeństwo przyjecia dziecka do żłobka mają tylko samotne matki przebywające w domu samotnej matki? Chciałam posłać moją niespełna...

~ Sylwiawięcej

Kwalifikacje dyrektora niepublicznego punktu przedszkolnego

Chciałabym zatrudnić dyrektora do niepublicznego punktu przedszkolnego, który będzie funkcjonował od września. Jakie kwalifikacje powinien posiadać...

~ Emiliawięcej

Jak mam reagować na zachowania mojego pięcioletniego syna?

Mały ostatnio jest nie do wytrzymania. Nie reaguje na polecenia, momentami jest agresywny, nie słucha się kompletnie, kiedy próbuję mu coś...

~ agnieszkawięcej

Zdrowy przedszkolak - program edukacji prozdrowotnej

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |

Jednym z podstawowych zadań wychowawczych przedszkola i jego zespołu wychowawczego jest wychowanie zdrowotne dziecka. Wychowanie zdrowotne jest integralną częścią ogólnego wychowania dziecka, zmierzającego do ukształtowania wysokiego poziomu kultury zdrowotnej i realizowane jest na co dzień w przedszkolu.


Na wychowanie zdrowotne wg. M. Demela składają się następujące elementy:
- wytwarzanie nawyków, przyzwyczajeń bezpośrednio lub pośrednio związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego,
- wyrabianie odpowiednich sprawności,
- nastawianie woli i kształtowanie postaw umożliwiających stosowanie zasad higieny, skuteczną pielęgnację, zapobieganie chorobom i leczenie,
- wzbudzanie pozytywnego zainteresowania sprawami zdrowia,
- epizodyczne i systematyczne wzbogacanie i pogłębianie wiedzy o własnym organizmie.

Z definicji tej wynikają następujące zadania praktyczne w zakresie wychowania zdrowotnego:
- uświadamianie i informowanie,
- wyrabianie nawyków i umiejętności,
- kształtowanie postaw w zakresie kultury zdrowotnej.
   
Edukacja zdrowotna nabiera szczególnego znaczenia we wczesnym okresie życia dziecka. Bardzo ważne jest, aby była ona łącznikiem pomiędzy wiedzą i doświadczeniami dziecka wyniesionymi z domu, a kompetencjami jakie powinno osiągnąć, kiedy wkroczy w dorosłe życie. Podstawą do osiągnięcia tego celu jest ścisła współpraca przedszkola z rodziną i najbliższym otoczeniem dziecka, które w toku socjalizacji przyswaja i utrwala postawy i zachowania pro – lub antyzdrowotne.  

Proces wychowania zdrowotnego w przedszkolu można określić jako ciąg systematycznych, planowych i zamierzonych działań wychowawczych, powiązanych organicznie z rozwojem osobowości dziecka i procesem jego uspołecznienia. Przedszkole jest optymalnym miejscem dla rozpoczęcia działalności w zakresie edukacji zdrowotnej . Przebywając w przedszkolu wiele godzin, dziecko zdobywa podstawowe informacje i umiejętności niezbędne do wzmacniania  zdrowia  w sposób naturalny: w powiązaniu z zabawą, posiłkami, zabiegami higienicznymi, wypoczynkiem.

Zespół wychowawczy przedszkola w sposób planowy i zamierzony stwarza określone sytuacje wychowawcze wywołujące proces rozwojowy zdrowotnego wychowania dziecka, kieruje tym procesem, przekształca psychikę, nastawienie, postawy, poglądy i zachowanie się dziecka w sprawach łączących się ze zdrowiem i higieną. Rezultatem tego procesu wychowawczo – zdrowotnego będzie wiedza dziecka z zakresu ochrony zdrowia i higieny, przyswojenie nawyków higieniczno – zdrowotnych oraz ukształtowanie postawy w zakresie kultury zdrowotnej i zdrowego odżywiania.
W zakresie żywienia zadaniem przedszkola jest nie tylko racjonalne i regularne żywienie, lecz również wdrażanie dzieci do właściwego, kulturalnego spożywania posiłków.

Dzieciństwo, to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego nawyki oraz przyzwyczajenia i decydują o jego późniejszym stylu życia. Sposób żywienia  dzieci wpływa na ich rozwój fizyczny, intelektualny, emocjonalny oraz na zdolność uczenia się. Zasoby, w które zostanie wyposażony młody organizm, są podstawą dobrego funkcjonowania przez wiele lat. Dlatego przedszkole to najlepsze środowisko dla dziecka, by rozpocząć i wdrażać systematycznie podstawy wychowania zdrowotnego.


CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU:

Prezentowany program autorski należy do kategorii programów profilaktyczno–zdrowotnych. Przeznaczony jest dla dzieci przedszkolnych ze wszystkich grup wiekowych i dostosowany jest do ich możliwości rozwojowych. Program realizowany będzie w ciągu całego roku szkolnego i kontynuowany będzie przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola, w ramach działalności "Klubu Zdrowego Przedszkolaka". Uważam, ze należy wykorzystywać wiele codziennych sytuacji na kształtowanie postaw prozdrowotnych. Nie mniej jednak, każde przeprowadzane zajęcia powinny być odpowiednio przygotowane i przemyślane.

Przejdź do strony | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |

Podziel się na:

Dodaj komentarz

Imię:
kod:
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
lub:
Treść komentarza:

  dodaj komentarz i zarejestruj mnie

  mam już konto w Portalu dodaj komentarz i zaloguj mnie