8 zabaw na koordynację słuchowo-ruchową dla dzieci

8 zabaw na koordynację słuchowo-ruchową dla dzieci
Drukuj Skomentuj

Dzieci ćwiczą koordynację słuchowo-ruchową w całościowym rozwoju psychomotorycznym. W pierwszej kolejności rozwija się wrażliwość słuchowa (naśladowanie przez dziecko dźwięków, zapamiętywanie ich, np. jak robi kot, samochód). Stopniowo zakres słyszanych dźwięków się rozszerza. Dziecko rozróżnia też proste układy odgłosów. Chcesz wspierać rozwój koordynacji ruchowo słuchowej u dzieci poprzez zabawy? Sprawdź nasze propozycje!

Po co ćwiczyć koordynację słuchowo-ruchową?


Umiejętność ta wpływa na:

 

  • rozwój mowy (w tym: rozdzielanie zdania na wyrazy, wyrazów na sylaby i głoski, itd.),
  • rozwój pisania (analizę i syntezę słuchową oraz wiązanie ich z ruchami ręki),
  • doskonalenie motoryki ogólnej (w tym: płynnego i dokładnego wykonywania ruchów),
  • doskonalenie poczucia rytmu.

 

Może zainteresuje Cię też: Gra na wyobraźnię - kalambury

 

Zabawy:

 

1. Jakie to zwierzę?


Przygotuj nagrania odgłosów wydawanych przez różne zwierzęta. Młodsze dzieci naśladują odgłosy i nazywają, co to za zwierzę. Później naśladować ruchy rozpoznanych zwierząt. Zapytaj dzieci: jakie to zwierze? Jak się porusza? Jak wygląda, kiedy je? Jak wygląda, kiedy śpi? Jak wygląda, kiedy się bawi?

 

2. Duch


Zabawa polega na rozpoznawaniu kolegów i koleżanek po głosie (rozwijanie wrażliwości słuchowej). Dzieci siadają na dywanie w rozsypce. Wybierz jedno z dzieci, które stanie tyłem do wszystkich. Wybierz drugie dziecko (po cichu, poprzez klepnięcie w ramię), które ma wydać odgłos ducha. Dziecko pierwsze ma za zadanie wrócić do reszty grupy i rozpoznać, kto wydał odgłos.

 

3. Drzewa na wietrze


Zabawa z muzyką. Dzieci ustawiają się na dywanie w rozsypce; każde musi mieć wokół siebie miejsce. Wytłumacz przedszkolakom, że są drzewami, a usłyszana muzyka będzie warunkować siłę wiatru (głośność muzyki albo szybkość). Dzieci reagują na muzykę (wiatr), odpowiednio machając rękami (gałęziami) i chwiejąc się.

 

4. Kwoka i pisklaki


Zabawa z chustą animacyjną. Wybierz jedno dziecko, które staje tyłem do pozostałych. Reszta siada na dywanie w kole. Przykryj je chustą. Jedno z dzieci wybierasz na kwokę (poprzez klepnięcie w ramię), inne są jej pisklakami. Wszystkie wydają dźwięki w zależności od swojej roli (kokoko, pipipi). Wybrane na początku dziecko ma za zadanie spróbować zgadnąć po głosie, kto jest kwoką, a później po dźwięku odnaleźć tą osobę.

 

5. Budowanie wieży


Przygotuj kolorowe klocki tak, by każdy miał do nich dostęp. Dzieci mają za zadanie budować wieże z kolorów dobranych na podstawie usłyszanych dźwięków. Przykładowo: na głos powiedz układ samogłosek: A-A-O-A-I-I. Dzieci wybierają sobie trzy kolory i układają wieżę: niebieski-niebieski-zielony-niebieski-żółty-żółty.

 

6. Wyklaskiwanie rymowanek


Przygotuj proste rymowanki, wierszyki albo piosenki dla dzieci (np. Siała baba mak…, Cztery słonie, zielone słonie…, Kosi, kosi łapci, pojedziem do babci…). Recytując tekst, wyklaskujcie rytm: dłonią o dłoń, później o uda, później samymi paluszkami. Stopniowo do rytmu dodawajcie kolejne elementy, urozmaicając “choreografię” - np. skok na końcu każdego wersu, naprzemienne klaskanie i tupanie, ukłony.

 

7. Rysowanie odgłosów


Umówcie się z dziećmi na rysunkowe oznaczenia konkretnych ruchów (np. klaśnięcie - kółko, tupnięcie - kwadrat, skok - trójkąt). Przygotuj proste, krótkie układy ruchów (np. dwa klaśnięcia, skok, jedno tupnięcie). Dzieci mają wysłuchiwać odgłosów i na ich podstawie rysować odpowiedniki graficzne. Możesz też zrobić wersję z kolorami - dzieci będą układać kolorowe karteczki albo klocki. Stopniowo zwiększaj poziom trudności: najpierw rysujcie tylko ruchy, później też oznaczajcie rytm - np. szybkie klaśnięcia mają znajdować się bliżej siebie, pozostałe w większej odległości.

 

8. Dotykam tego, co słyszę


Zabawa również na skupienie uwagi. Powiedz dzieciom, że mają obserwować Twoje ruchy, ale robić to, co tylko usłyszą. Później mów na głos: Dotykam głowy, ramion, nosa, brzucha… Jednocześnie pokazuj, jak dotykasz poszczególnych części ciała, co jakiś czas dotykając nie tego, co mówisz. Zwracaj uwagę, czy dzieci wykonują polecenia słowne (Tu są Wasze brzuchy? Na środku twarzy?).

 

 

Sprawdź też:

7 zabaw na koordynację wzrokowo-ruchową dla przedszkolaka

6 zabaw na motorykę małą (ćwiczenia manualne dla przedszkolaka)

Filmy

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi