Afazja i dysfazja dziecięca

Afazja i dysfazja dziecięca

Rozwojowa afazja i dysfazja dziecięca.

OBJAWY ROZWOJOWEJ AFAZJI I DYSFAZJI DZIECIĘCEJ:

W zakresie nadawania:

1. Zaburzenia ekspresji werbalnej

  • błędy artykulacji
  • metatezy głoskowe i sylabowe
  • kontaminacje dźwięków i sylab
  • inwersje, elizje
  • błędy asymilacji
  • długo utrzymujące się określenia z języka wczesnodziecięcego i dziecięcy sposób mówienia.


2. Zaburzenia nazywania

  • ubogi słownik – dziecko nie mogąc sobie przypomnieć odpowiedniego słowa, zastępuje je wg siebie najodpowiedniejszym. Przy nazywaniu przedmiotów często posługuje się omówieniami. W słowniku tych dzieci znajdują się głównie rzeczowniki i czasowniki.


3.Agramatyzmy

  • dzieci nie uwzględniają w swoich wypowiedziach liczby i rodzaju
  • z trudem używają przyimków
  • w formach czasownikowych  nie uwzględniają osoby i liczby (przeważnie   3 os. l.poj.)
  • Zaburzenia składni – budowane zdania są krótkie, najczęściej jest to podmiot, orzeczenie, przydawka. Wiele jest równoważników zdań.
  • Zaburzenia rytmu mowy – obok swoistej melodii mowy i wydłużania czasu niektórych sylab, charakterystyczną cechą jest również skandowanie i wybijanie rytmu słów.
  • Zaburzenia motoryki mowy – wypowiedziom towarzyszą trudności ruchowe warg, języka, szczęki, wyrażające się w przesadnych ruchach tych narządów, w poszukiwaniu przez dziecko właściwego ich ułożenia.


W zakresie rozumienia:

 

  • Brak gotowości werbalnej, przejawiający się trudnościami w przypominaniu sobie przez dzieci nazwy określonego desygnatu.
  • Słownik czynny tych dzieci nie zawsze jest uboższy od słownika biernego.
  • Dla zrozumienia mowy otoczenia ogromne znaczenie mają dla nich czynniki pozawerbalne (gest, mimika itp.)
  • Charakterystyczne jest też opieranie rozumienia wypowiedzi na rozumieniu jej centralnych elementów, tzn. że dziecko z całej wypowiedzi odbiera to słowo, które jest dla niego najbardziej zrozumiałe, najlepiej znane.

 

Objawy afazji u dzieci mają charakter uogólniony i niespecyficzny – deficyty obserwowane są  we wszystkich czynnościach:

  • myśleniu
  • pamięci
  • uwadze
  • motywacji.


Charakterystyczne jest współwystępowanie trudności w koncentracji uwagi, niepokoju psychoruchowego i wzmożonej męczliwości. Zaburzenia afatyczne w wieku przedszkolnym i szkolnym powodują zaburzenia kształtowania się czytania i pisania.

Autor: Anna Dąbkowska

Filmy

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi