Agresja wśród dzieci

Agresja wśród dzieci

Do zajęcia się powyższym tematem skłoniła mnie coraz częściej występująca nawet wśród dzieci przedszkolnych – agresja.

Niedawno uczestniczyłam również w warsztatach metodycznych, pt. "Gry i zabawy przeciwko agresji" opartych na książce R. Portmann pod tym samym tytułem. Zaraz po pierwszym spotkaniu postanowiłam stopniowo wprowadzać w mojej grupie w. w. zabawy. Na efekty nie trzeba było czekać długo, dzieci mogły wyładować swoją agresję w inny sposób, nie na koledze.

Agresja – nie musi być tym samym co przemoc. Ćwiczenia interakcyjne są łatwym sposobem na przezwyciężanie agresji. Złość i wściekłość należą donatury człowieka dlatego musimy nauczyć dzieci je wyrażać. Dziecko musi najpierw nauczyć się uświadamiać sobie swoje uczucia i musi potrafić je wyrażać. Wtedy dopiero dziecko będzie mogło dostrzegać uczucia innych i kontrolować swoje.

Silna osobowość i poczucie własnej wartości są warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka oraz jego możliwości, dobrych kontaktów społecznych a także przyjmowania odpowiedzialności za własne czyny i działania.

Dzieci podczas zabaw mogą wreszcie pokazać co ich denerwuje w innym koledze, co mu się nie podoba w zachowaniu koleżanki. Zabawy te w dużym stopniu wpływają na rozwój własnego JA. Dzieci nieśmiałe mogą wreszcie pokazać czego nie lubią w zachowaniu innych nie bojąc się reakcji kolegi, czyli uderzenia.

Wściekłość jest stanem wysokiego napięcia wewnętrznego, które zawsze będzie występowało, i którego nie można zagłuszać. Kto wciąż trzyma w ryzach swoje uczucia nie może przedstawić otoczeniu własnego siebie ani swoich potrzeb. Wcześniej czy później taka osoba musi "wybuchnąć" i to będzie zachowanie na pewno agresywne. Dlatego jest bardzo ważne aby dzieci miały stworzone sytuacje, w których mogą pokazać tę złość, wściekłość i agresję. Będą to sytuacje sztucznie stworzone, rozładowujące napięcie wśród dzieci.

W zabawie są pobudzane ważne procesy nauczania, mimo to zabawa nie jest poważna. Są dozwolone różne chwyty, sprawia dzieciom dużo radości, mogą występować zachowania agresywne, ale są one pod kontrolą. Gry powodują, że dzieci odreagowują napięcia, nabierają dystansu do pewnych sytuacji, np. Dziecko otwarcie mówi czego się obawia, nie bojąc się odwetu. Nawet dzieci nieśmiałe widząc, że inni mówią o tym, nabierają większej śmiałości i również zabierają głos.

W ćwiczeniach i zabawach można nadać agresji określoną formę. Tego rodzaju pozorne walki spełniają szereg funkcji:
Służą wyrażaniu złości i wrogości
Pozwalają na przynoszącą ulgę regresję, oddalają od społecznego przymusu
Prowadzą paradoksalnie do solidarności i zaufania do uczestników
Uwrażliwiają na społeczną definicję agresywnego zachowania
Dzięki nim można bez wstydu i sankcji rozmawiać na tematy tabu, np. o przekleństwach
Możliwa jest zamiana ról

Zabawom przeciwko agresji można przypisać wiele celów nauczania:
Dostrzeganie i wyrażanie agresywnych uczuć
Rozpoznawanie elementów wyzwalających w nas złość
Lepsze zrozumienie siebie i innych
Opanowanie agresji i wściekłości
Nawiązywanie nie agresywnych kontaktów
Pokojowe rozwiązywanie konfliktów

Przeprowadzanie gier i zabaw nie wymaga szczególnych przygotowań. Zabawy te na pewno są głośne i potrzebują po ich zakończeniu wyciszenia. Dzieci mogą wyrazić swoje spostrzeżenia za pomocą kredek, plasteliny lub farb, np. Namalujcie mi teraz takiego kolegę lub koleżankę,jakiego nie chcielibyście mieć. Dzieci bardzo chętnie namalują wykrzywione, złe buzie, pokazywane języki. W normalnych warunkach nie rysują takich postaci. Przeważnie wszyscy są uśmiechnięci, kolorowi i zadowoleni z siebie.

Uważam, że takie zabawy są bardzo potrzebne naszym dzieciom w czasach, w których przyszło nam żyć, aby prawidłowo się rozwijały. Zachowania agresywne trzeba ujawniać pod kontrolą, nie tłamsić ich w sobie. Tylko wtedy nasze dzieci wyzbędą się tej złej energii, która drzemie w każdym z nas.
       
"GDYBYM BYŁ WŚCIEKŁY"
Kiedy ktoś jest wściekły nie musi wrzeszczeć na całe gardło, tupać nogami, uderzać z całej siły, psuć czegoś. Proszę teraz zapisać swoje pomysły na tych karteczkach. Najbardziej oryginalne umieścimy na tym plakacie:
- jazda na rowerze
- głośne gwizdanie
- bieganie wkoło domu
- wejście do wanny z zimna wodą
- słuchanie muzyki

Autor: Małgorzata Skroban

Filmy

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi