Pozostałe publikacje

  • Metody oceniania

    Metody oceniania

    Metody oceniania zależne są od form i sposobów kontroli oraz ich miejsca w procesie kształcenia. Jeżeli przypada to na początek  procesu nauczania i uczenia się, wówczas kontrola rozpoznaje poziom, od którego następuje rozwój uczniów spowodowany procesem kształcenia.
  • Aktywne poznawanie przez dzieci przyrody w ogrodzie przedszkolnym

    Aktywne poznawanie przez dzieci przyrody w ogrodzie przedszkolnym

    Świat przyrody jest interesującym obiektem poznania dla dzieci w wieku przedszkolnym. Wiadomości z przyrody najbardziej odpowiadają sposobowi myślenia dziecka, „dlatego właśnie obserwacje natury są u dzieci potrzebą naturalna, a bliski kontakt z nią ciągłym dążeniem dzieci”.
  • Wędrówki przedszkolaków z Pyzą

    Wędrówki przedszkolaków z Pyzą

    W swojej długoletniej pracy pedagogicznej przekonałam się, jak ogromną rolę odgrywa w rozwoju i edukacji dziecka literatura dla dzieci, czytana systematycznie i wykorzystywana w celu aranżowania sytuacji wychowawczo-edukacyjnych przez nauczyciela w przedszkolu.
  • Agresja wśród dzieci

    Agresja wśród dzieci

    Do zajęcia się powyższym tematem skłoniła mnie coraz częściej występująca nawet wśród dzieci przedszkolnych – agresja.
  • Muzyka w rozwoju i edukacji dziecka

    Muzyka w rozwoju i edukacji dziecka

    Pracuję w przedszkolu od 14 lat. W swojej pracy już wielokrotnie przekonałam  się jak bardzo ważnym elementem w pracy z dziećmi jest muzyka.
  • Zabawka XXI wieku

    Zabawka XXI wieku

    Naturalną cechą naszych dzieci jest ciekawość. Interesuje, je wszystko, co je otacza: ludzie, przyroda, czynności, urządzenia i wiele innych rzeczy. Jedną z rzeczy, która pobudza ich ciekawość jest urządzenie zwane komputerem. Bardzo chętnie spędzałyby przed monitorem komputera długie godziny.
  • ADHD - co to takiego?

    ADHD - co to takiego?

    ...moje dziecko jest niegrzeczne, nie słucha moich próśb, nie potrafi usiedzieć spokojnie, ciągle się kręci, nie może się dłużej skupić na jednej czynności, często obraża się i wchodzi w konflikty z dorosłymi i rówieśnikami, skarżą się na nie nauczyciele... Takie zachowanie u dzieci w ostatnim czasie nie należy do rzadkości, co z tym począć jeżeli nasze dziecko pasuje do tego opisu? Czy po prostu przeczekać? Może z tego wyrośnie? A może pójść do lekarza, lub psychologa?
  • Program wychowawczy Miejskiego Przedszkola nr 16 w Częstochowie

    Program wychowawczy Miejskiego Przedszkola nr 16 w Częstochowie

    Program oparty został na wieloletnich obserwacjach zachowań dzieci i osiągnięć związanych z rozwojem społecznym i emocjonalnym. Aby uniknąć ewentualnych możliwych potknięć życiowych naszych wychowanków w życiu społecznym, dać im większe szanse rozwoju pragniemy wykorzystać każdą chwilę i dany nam czas już teraz na pracę nad pełnym rozwojem poznawczym i społecznym.
  • Zasady gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej w przedszkolu

    Zasady gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej w przedszkolu

    Pracując wiele lat w przedszkolu z dziećmi 3-6 letnimi z różnych środowisk i ukończywszy parę lat temu kurs gimnastyki korekcyjnej obserwuję, iż wiedza nauczycieli prowadzących zajęcia i zabawy ruchowe jest duża. Znają wiele metod, które zmieniły styl i uatrakcyjniły zajęcia (metody: K. Orffa, R.Labana, W.Sherborne, A.M.Kniessów), ale brakuje w tych działaniach podstaw wiedzy z zakresu gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej. Uzupełnienie tych wysiłków i wpojenie podstawowych zasad w znacznym stopniu uchroniłoby dzieci 3-10 letnie od nabywania i utrwalania wad postawy.