Pozostałe publikacje

  • Zalety głośnego czytania dzieciom

    Zalety głośnego czytania dzieciom

    Głośne czytanie, to wspaniały wynalazek, jest proste, nie potrzebujemy tytułów naukowych ani drogiego sprzętu. Książki można wypożyczyć, wymienić z rodzicami starszych dzieci, kupić. Zawsze jednak powinniśmy zwrócić baczną uwagę na treść książki, przyjrzeć się jej walorom językowym oraz przesłaniom, jakie niesie.
  • Wstyd u dziecka w wieku przedszkolnym

    Wstyd u dziecka w wieku przedszkolnym

    Wstyd jest jedną z emocji, które są odpowiedzialne za relacje, jakie łączą nas ze światem zewnętrznym. Regulują i nadają im określone znaczenie.
  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

    Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

    Jedną z metod terapeutycznych o szerokich możliwościach zastosowania w pracy z dziećmi jest Metoda Ruchu Rozwijającego opracowana przez Weronikę Sherborne. Jest to metoda niewerbalna, uaktywniająca język ciała i ruchu.          
  • Wprowadzenie dzieci w świat pisma

    Wprowadzenie dzieci w świat pisma

    Od najwcześniejszych lat swego życia małe dzieci w czasie poznawania otaczającego je świata napotykają słowo drukowane, które je zaciekawia tak samo, jak wszystkie inne rzeczy z jego najbliższego otoczenia. Wiek przedszkolny jest okresem uczenia się okazjonalnego.
  • Dlaczego warto czytać wiersze Tuwima?

    Dlaczego warto czytać wiersze Tuwima?

    Odpowiedź jest równie prosta, co banalna: bo jego wiersze, ciepłe, wesołe, pogodne, zaopatrzone w dyskretną dozę dydaktyzmu, są alternatywą dla zalewających nas zewsząd masowych produkcji pseudo-dydaktycznych bajek.
  • Gry i zabawy dydaktyczne kształtujące umiejętność klasyfikowania u dzieci

    Gry i zabawy dydaktyczne kształtujące umiejętność klasyfikowania u dzieci

    W polskiej tradycji pedagogicznej grę traktuje się jako swoistą odmianę zabaw. Grę jako wyodrębnioną grupę zabaw prowadzi się według określonych zasad postępowania i reguł. Zabawę można określić jako działanie wykonywane dla własnej przyjemności, oparte na udziale wyobraźni tworzącej nową rzeczywistość, ma ona charakter twórczy i prowadzi do samodzielnego poznawania i przekształcania rzeczywistości.
  • Telewizja w życiu dziecka przedszkolnego

    Telewizja w życiu dziecka przedszkolnego

    Nowe media, nowe technologie multimedialne, korzystanie z nich  przez dziecko, „przebywanie” w świecie mediów prowadzi do nowej jakości życia dziecka. Ważne więc wydaje się spojrzenie na miejsce dziecka w świecie mediów, a głównie na to, co dziecko robi z mediami, co wybiera, jak korzysta, jakie czerpie z mediów korzyści, doświadczenie, przeżycia, jaki wyraża stosunek do siebie i świata, jaki buduje obraz świata współczesnego i przyszłego.
  • Przedszkola w Polsce i w Europie - historia i zadania

    Przedszkola w Polsce i w Europie - historia i zadania

    Termin przedszkole pojawił się po raz pierwszy w Polsce na tzw. Sejmie nauczycielskim w 1919 roku. Powołano wówczas sekcję wychowawczyń przedszkoli. Nazwę przedszkole wprowadzono w Ustawie o ustroju szkolnictwa z 11 marca 1932 roku, ustalono także jego miejsce w ówczesnym systemie szkolnictwa.  
  • Edukacja zdrowotna w przedszkolu

    Edukacja zdrowotna w przedszkolu

    Wzbogacanie wiedzy dziecka o zdrowiu własnym i innych, tworzenie warunków do promowania zdrowego stylu życia, oraz nabywanie umiejętności dbania o zdrowie to podstawa edukacji zdrowotnej dziecka w przedszkolu.
  • Przez zabawę do Unii Europejskiej

    Przez zabawę do Unii Europejskiej

    "Wszystko, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu – o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat." R. Fulghum