Andrzejkowe wróżby - scenariusz zajęć w grupie 3-latków

Wszystkie materiały w tej zakładce to teksty przesyłane przez osoby niezwiązane z Przedszkola.edu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane treści.
Andrzejkowe wróżby - scenariusz zajęć w grupie 3-latków
3.0
3 oceny
Oceń
Drukuj

Podstawa programowa:

  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
  • Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
  • Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

Cele ogólne:

  • poznanie ludowych zwyczajów i obrzędów związanych ze świętem andrzejkowym;
  • pogłębianie wartości społecznych i pielęgnowanie uczuć intelektualnych, estetycznych, społecznych w kontaktach z dziećmi

Cele operacyjne:

  • zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe;
  • umie wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z rodzicami;
  • potrafi współpracować w grupie;
  • umie odczuwać radość z własnej twórczości.

Środki dydaktyczne:

  • Świeczki, nietoperze pozawieszane przy lampach, zamek z papieru, kadzidełka, napis na drzwiach umieszczony po obu stronach, 3 kolorowe pudełka, kapelusz, karteczki z zawodami, piosenka „Kaczuszki”, kolorowe kartki, kostka do gry, kartki dla każdego ze wzorami ułożonymi z zapałek, gazety, szkatułka z kluczem, kartony, listy od czarodziejki, radio, płyta CD,

 

Przebieg


Wstęp: sala przygotowana na przybycie gości; w sali panuje półmrok, w niedostępnych a zarazem bezpiecznych miejscach ustawione są zapalone świece, sala przystrojona w wiszące gwiazdy, papierowy zamek, na stołach palą się kadzidełka.

Na drzwiach wejściowych wisi napis:
W naszym zamku
Pełnym czarów
Dziś otrzymasz morze darów
Zajrzyj, powróż sobie z nami
Przedszkolnymi czarodziejami.

1. „Wieczór Andrzejkowy” – wprowadzenie w świat magii. Nauczycielka przebrana za wróżkę wchodzi do sali z zapalonym lampionem:
Świeca marszczy się złoty nos.
Z każdej strony kapie wosk.
Cienie tłoczą się co krok, już w pokoju straszny tłok!
Cienie tu i cienie tam – pewnie przyszły wróżyć nam.
Już się pchają na firanki cienie – czarne wycinanki.
Już rozsiadły się na ścianach: czarny zamek, czarna brama.
I już skrzą się na tapecie czarne koła przy karecie.
Czarny paź przed brama staje, czarna różę nam podaje.
Kto ją weźmie – ja? Czy Ty? Komu z nas się spełnią sny?

Witajcie dzieci, jestem wróżka Urszula, dzisiaj jest wyjątkowy dzień – jest to dzień wróżb.

2. Zaproszenie wszystkich zebranych do czynnego udziału w zajęciach.
Nauczycielka zwraca uwagę dzieci na listy przyniesione przez listonosza, których adresatem jest czarodziejka ale za nim przeczyta list prosi dzieci, aby pomogły mu przeczytać literki, które znajdują się na tablicy. Nauczycielka odczytuje literki A, U, I. Nauczycielka zdejmuje pierwszy list od czarodziejki i odczytuje go dzieciom

Kochane Dzieci!
Witam Was bardzo serdecznie. Przepraszam, że nie mogę dzisiaj wróżyć razem z Wami, ale niestety zachorowałam. Nie martwcie się jednak przygotowałam dla Was kilka wróżb, które przynieśli moi pomocnicy a zastąpi mnie dziś pani Ula. W kopercie nr 1 zawarta jest wasza pierwsza wróżba.
Pozdrawiam i pilnie Was obserwuję.
Czarodziejka z Łysej Góry

3. Wróżba z pudełka.
Nauczycielka prosi chętnego rodzica o odszukanie koperty i przeczytanie jej zawartości.

Oto pierwsza wróżba. Rozejrzyjcie się dookoła , na pewno zauważycie czarny kapelusz, ale nie dotykajcie go, bo wróżba się nie uda. Może go dotknąć tylko pani Ula. Proszę teraz waszą panią aby wyciągnęła z kapelusza 3 kartoniki (nauczyciel demonstruje kartki na których widnieje zapis graficzny literek A, U, I) Posłuchajcie swojej pani a następnie powtórzcie razem z nią, kiedy poprawnie nazwiecie literki czeka Was pierwsza niespodzianka.

Nauczycielka odczytuje literki A U I następnie prosi dzieci aby razem z nim powtórzyły literki. Dzieci podchodzą do tablicy i samodzielnie odczytują samogłoski.
Nauczycielka: Świetnie sobie poradziliście, dlatego poproszę teraz chętnego rodzica o wylosowanie i przeczytanie wróżby dla całej grupy.

4. Zabawa ruchowa.

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!

Tagi