Aplikacje dla dzieci, które warto znać

Aplikacje dla dzieci, które warto znać
Drukuj Skomentuj

Coraz częściej w polskich szkołach w klasach I–III na lekcjach pojawiają się tablety, a nauczyciele oswajają się z kolejnymi ciekawymi aplikacjami. Zmienia się polski uczeń i zmienia się szkoła, która coraz częściej wykorzystuje nowoczesne narzędzia TIK. Poniżej zaprezentuję kilka moich ulubionych narzędzi.

1. Scratch Junior

 

To aplikacja do nauki programowania dla dzieci w wieku od 4–7 lat. Znakomicie sprawdza się także jako pierwsze narzędzie dla dzieci w wieku 7–10 lat, np. na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej. Bezpłatną aplikację pobieramy ze sklepu Google Play czy App Store i instalujemy na tabletach.

 

Korzystanie z aplikacji jest intuicyjne. Po przejściu do trybu edycji – kliknięcie piktogramu domek – od razu przechodzimy do tworzenia swoich animacji. Warto także przyjrzeć się instrukcjom zamieszczonym w poradniku, który znajdziemy, klikając w znak zapytania na pulpicie lub w przyborniku w górnej listwie.

 

 

W poradniku znajdziemy osiem gotowych animacji wraz z kodami. Użytkownik może przeanalizować kod, krok po kroku, widząc jego logikę i wykonanie, a także obserwując efekt na ekranie. To genialne rozwiązanie, ponieważ dzieci – dzięki własnej aktywności –analizując, wyciągając wnioski i eksperymentując, uczą się. Nauczyciel stawiający pierwsze kroki w lekcjach programowania także zdobędzie tutaj przydatną wiedzę i umiejętności.

 

Tematyka przygotowanych animacji jest bliska zagadnieniom z podstawy programowej w klasach I–III i obejmuje: życie na farmie, morska głębina, pory roku, przyjaciele, wakacje, woda, Afryka, teatr. To oczywiście tylko gotowe propozycje. Sądzę, że Scratch junior to narzędzie, które można wykorzystać przy każdym temacie lekcji.
W trybie edycji, czyli tworzenia animacji, mamy możliwość wyboru postaci z biblioteki postaci. Są to tak zwane duszki. Znajdziemy tam gotowe grafiki z postaciami takimi jak: zwierzęta gospodarskie, afrykańskie, morskie czy nawet żyjące w Arktyce. Jest cała masa postaci, np. dzieci, dorosłych. Atrakcją może być możliwość edycji postaci i umieszczenie swojej twarzy w wybranej postaci. I tak na przykład możemy szybko stać się kowbojem z Dzikiego Zachodu lub astronautą czy nurkiem. Dalej w bibliotece mamy rośliny, planety i zjawiska atmosferyczne, budynki, przedmioty codziennego użytku i pojazdy. Jest naprawdę sporo możliwości do tworzenia i kreowania nowych światów.

 

 

Po wybraniu duszka – poprzez dotknięcie ikony – możemy go przenieść do naszej powstającej animacji. Możemy go również edytować (jeśli nam się nie spodoba). W górnym pasku zadań znajdują się odpowiednie ikony. Gdy nasz duszek jest już gotowy, możemy zacząć tworzyć – pisać kod. Robi się to intuicyjne, przesuwając palcem po ekranie wybrane elementy kodu. I tak nasz duszek może poruszać się do przodu, do tyłu, w górę i w dół, może się obracać, wchodzić w interakcje z innym duszkiem, znikać i pojawiać się, wydawać dźwięki, w tym dźwięki nagrane przez użytkownika.

 

Takiego duszka umieszczamy na scenie – tak nazywa się miejsce, w którym będziemy tworzyć naszą opowieść, animację. Scenę możemy dostosować do wybranego tematu poprzez wybór tła z biblioteki scen. Każda scenę możemy także modyfikować, np. poprzez zmianę kolorów, możemy także stworzyć ją samodzielnie.

 

Nauczyciel chcący wykorzystywać nowe technologie i programowanie na swoich lekcjach z pewnością znajdzie w tej aplikacji sprzymierzeńca. Scratch junior jest narzędziem do wykorzystania podczas każdego tematu lekcyjnego, m.in. dzięki temu, że gdy wyczerpią się już pomysły na użycie postaci z biblioteki, uczniowie mogą sami tworzyć swoje postacie w generatorze postaci. Wtedy zabawa i nauka nie mają granic. Ogranicza nas tylko własna wyobraźnia.

 

Scratch Junior ma też pewne ograniczenia, jak choćby liczba slajdów w jednym projekcie. Co może być utrudnieniem, gdy chcemy robić bardziej rozbudowane projekty. A wierzcie mi, że dzieci pracujące regularnie na tej aplikacji bardzo szybko przechodzą na wyższy poziom wtajemniczenia i chcą realizować coraz bardziej złożone pomysły.

 

2. Teach Your Monster to Read

 

To aplikacja do nauki języka angielskiego. Dostępna na każdy system, do pobrania ze Sklepu Play oraz App Store. Aplikacja jest właściwie grą, podczas której przechodzimy z planety na planetę, poznajemy i zapamiętujemy angielskie słówka wraz z prawidłową wymową. I właśnie na prawidłową wymowę w tej aplikacji jest położony szczególny nacisk.

 

Aplikacja została stworzona jako pomoc do nauki czytania w języku angielskim. Zadania są zróżnicowane, a poziom trudności narasta wraz z kolejnymi etapami. Obejmuje rozpoznawanie dźwięków, liter aż po czytanie pełnych zdań. Dostępne są dwie wersje: na tablety – płatna oraz wersja webowa – bezpłatna. W wersji webowej dostępne są trzy gry. Pierwszy kurs siedmiotygodniowy zawierający ćwiczenia potrzebne do opanowania podstawowych umiejętności dla dzieci zaczynających przygodę z nauką języka angielskiego.

 

W grze drugiej trwającej czternaście tygodni przechodzimy do zabawy słowami. Jest to poziom dla dzieci, które opanowały wcześniejszy kurs i zaczynają czytać zdania.

 

 

Trzeci poziom, który może trwać do dwudziestu tygodni, jest dla dzieci, które czytają krótkie zdania i znają wszystkie podstawowe kombinacje liter i głosek.

 

Gra zabiera dzieci w pełną przygód podróż po kolejnych planetach w dziwnej krainie liter i głosek. Uczestnik spotyka po drodze kolorowe postacie i zbiera fantastyczne nagrody. Warto wspomnieć, że oprawa graficzna jest bardzo dynamiczna, nowoczesna, a postacie kolorowe i niejednoznaczne. Sądzę, że właśnie dzięki dynamice gry dzieci podczas rozgrywki są zaangażowane i zmotywowane do nauki.

 

3. Bit by Bit

 

To moja kolejna ulubiona aplikacja do nauki programowania w klasach I–III. Jest bezpłatna, dostępna na tablety. Na początku zaskakuje jej prostota i przyjemny interfejs. Podkład dźwiękowy w całej aplikacji jest wręcz hipnotyzujący, na szczęście można go wyciszyć.

 

 

Każda plansza, będąca jednocześnie zadaniem, to mapa, droga do przejścia. Układając na niej strzałki, mamy doprowadzić postać – sympatyczną kuleczkę – do celu. Oczywiście początki są proste i wydawać by się mogło, że tak pozostanie, ale z każdym kolejnym zadaniem rozwiązanie nieco się komplikuje. Dochodzą inne postacie – kuleczki w innych kolorach – które też chcą dostać się do swoich domków. Trzeba nad nimi zapanować.

 

Gra bardzo dobrze sprawdza się w modelu pracy w parach. Podczas rozgrywki jest wiele okazji do podejmowania decyzji, szukania rozwiązań, próbowania i zaczynania od początku. Dobra zabawa gwarantowana.

 

4. Wykreślanka

 

Jest to aplikacja w wersji na tablety. Po zainstalowaniu pojawia się bardzo prosty interfejs z możliwościami dostosowania poziomów gry do gracza. Zabawa polega na odszukiwaniu wyrazów z danej kategorii w rozsypance literowej widocznej na ekranie. Wyrazy mogą być ułożone pionowo, poziomo, na skos i wspak. Nauczyciel może wykorzystać tę aplikację do ćwiczeń z zakresu syntezy i analizy głoskowej czy ortografii.

 

 

Aplikacja umożliwia wybór tematów. Znajdziemy tu tematy między innymi takie, jak: kraje świata, zwierzęta, postacie historyczne, miasta świata, znaki towarowe, języki i słówka po angielsku dla dzieci. Dodatkowo możemy zdecydować o poziomie trudności. Jeśli zdecydujemy się na łatwy, to wyświetli się zdecydowanie mniej wyrazów do wykreślenia niż w poziomie expert. Poziom łatwy to zdecydowanie dobra opcja dla dzieci w młodszym wieku.

 

5. Math games (tabliczka mnożenia dla dzieci)

 

Jest to aplikacja do nauki i utrwalania tabliczki mnożenia. Po uruchomieniu na stronie startowej wybieramy opcje: test lub nauka. W opcji nauka znajdują się plansze do nauki z działaniami w zakresie jednej liczby np. × 3. Gracz po zapoznaniu się z planszą przechodzi do ćwiczeń poprzez uruchomienie przycisku „graj”. Gra dotyczy tylko tej jednej mnożnej np. × 3.

 

 

W opcji „test” sprawdzamy wiedzę z zakresu mnożenia aż do × 12. W krajach anglosaskich powszechnie uczy się dzieci mnożenia w zakresie × 12, w Polsce jak wszyscy wiemy w zakresie × 10. Dlatego ciekawym wyzwaniem może być dla naszych uczniów spotkanie się podczas rozgrywki z działaniem typu: 5 × 12.

 

Ustawienia w aplikacji dotyczą liczby pytań w jednym teście oraz czasu na udzielenie odpowiedzi. Te opcje pozwalają nauczycielowi na dostosowanie poziomu trudności do poziomu każdej klasy. Warto mieć te aplikacje na tabletach klasowych i w sytuacjach, gdy uczeń wcześniej niż inni zakończy pracę w zeszycie, dać mu dodatkowe wyzwanie w formie testu ze znajomości tabliczki mnożenia.

 

6. Brain Kids Games

 

Jest to aplikacja zawierająca 12 gier edukacyjnych przeznaczona dla dzieci i dorosłych, a jeszcze lepiej, kiedy gramy w te gry razem, dziecko z dorosłym! Genialna aplikacja do polecania rodzicom, gdy pytają o to, w jakie gry powinny grać ich dzieci.

 

W aplikacji znajdziemy gry rozwijające logikę i pamięć, takie jak puzzle, labirynty, sudoku, wykreślanki, zadania typu: znajdź, odszukaj, bystre oko. Gra ma 3 poziomy trudności: 3+, 7+, 10+, idealna do grania w rodzinnym gronie.


Warto znaleźć czas na rozwiązywanie zagadek logicznych w klasie z użyciem tabletów, ponieważ takie działania stymulują mózg dziecka do rozwoju, a przy tym uczniowie fantastycznie się bawią.


Postęp w szkole dokonywał się zawsze. Osiemdziesiąt lat temu dzieci pisały w szkole gęsim piórem, który maczały w kałamarzu. Dzisiaj też zmieniają się narzędzia, którymi się posługujemy. Tablety to nie przyszłość edukacji, to dzisiejsza rzeczywistość. Zachęcam was do bliższego zapoznania się z przedstawionymi w artykule aplikacjami, do wprowadzania narzędzi TIK na lekcje, do sprawiania, że dzieci uczą się z radością.


 

Wioletta Matusiak

Pedagożka, trenerka działająca w obszarze edukacji, propagatorka wykorzystania TIK w edukacji, wolontariuszka CoderDojo.

 

 

Artykuł pochodzi z Nr 21 Inspiracji Nauczanki

 

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi