Artysta malarz - scenariusz zajęć w grupie 4-5 latków
Scenariusz sytuacji edukacyjnej w gr. 4-5 latków w dniu 11.03.2011.
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
- zapoznanie z kierunkiem w malarstwie - portret
- pobudzenie aktywności oraz ekspresji twórczej
Cele operacyjne - dziecko:
- zapoznaje się z pojęciem portret
- swobodnie operuje pojęciami: malarz, malarstwo, muzeum sztuki
- rozpoznaje i nazywa elementy budowy obrazu
- wie, czym zajmuje się artysta malarz i jakich potrzebuje narzędzi do pracy
- wie, jak się zachować w galerii lub muzeum
- potrafi wykonać portret
- potrafi wykorzystać środki plastyczne potrzebne do wykonania pracy
- właściwie organizuje i wykorzystuje swój warsztat pracy
Metody:
- obserwacja, zabawa ze śpiewem, działania wymagające aktywności słownej i praktycznego działania plastycznego, indywidualna i zespołowa
Środki dydaktyczne:
- sztalugi, paleta farb, pędzle, albumy malarstwa i reprodukcje oraz imitacje różnych rodzajów sztuki, ekspozycja martwej natury, płyty Cd z muzyką, koperty z puzzlami, kartki z ramkami do wykonania portretów.
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie z postacią malarza o imieniu Jacques – uważnie wysłuchanie gościa, kulturalne przywitanie się. Nauczyciel jest przebrany za artystę (Francuza), przez cały czas trwania zajęć wypowiada się z charakterystycznym francuskim akcentem.
2. Zabawa na powitanie „Salut! Ca va?” – zintegrowanie grupy, doskonalenie wymowy.
3. Zabawa dydaktyczna „LUWR” – zapoznanie z miejscem kultury i sztuki we Francji. Sala urządzona jest tak, że przypomina muzeum sztuki. Jacques opowiada, że artystyczną stolicą Europy jest Paryż – jego rodzinne miasto. Już od lat wielu malarzy marzyło tylko o tym, żeby wyjechać do Paryża i tam pokazać swoje obrazy. Jest tam mnóstwo muzeów, galerii i wernisaży, ale najsłynniejszym i najstarszym muzeum sztuki na świecie jest LUWR. Dawno temu była to rezydencja królów Francji. W Luwrze znajdują się nie tylko obrazy, ale także rzeźby, grafiki przykłady rzemiosła artystycznego. To jest budynek Luwru, a to słynna szklana piramida. Chętne dzieci wskazują Francję i na mapie Europy, zapamiętać kolory flagi francuskiej. Przypominamy też, że z Francji przywędrował do nas Czerwony Kapturek i Miś Koralgol.
4. Rozmowa na temat wizyty w muzeum – co najbardziej się dzieciom podobało, na co zwróciły uwagę – rozwijanie kompetencji językowych.
5. Zabawa muzyczno – ruchowa „Malarskie pozy” – przyjmowanie pozy, którą chcemy się zaprezentować na forum grupy i przed malarzem - doskonalimy umiejętność naśladowania, ćwiczymy wyobraźnię.
6. Zabawa dydaktyczna „Jak powstaje obraz?” – poznanie części składowych obrazu, kolejność przygotowania podkładu pod dzieło malarskie – doskonalimy uważne słuchanie.
7. Zabawa dydaktyczna „Rozsypane obrazy” – doskonalimy percepcję wzrokową.
8. Zabawa tropiąca „Zagubione akcesoria”- malarz żali się, że jest bałaganiarzem i pozostawił gdzieś tutaj w sali swoje bardzo ważne narzędzia, bez których nie będzie mógł stworzyć obrazu, po czym dokładnie opisuje narzędzia, a dzieci po szczególnych znakach i śladach odnajdują w swoich przydzielonych grupach przedmioty.
9. Zabawa dydaktyczna „Narzędzia artysty” - Oglądanie przedmiotów niezbędnych w pracy malarza (sztaluga, pędzle, płótno, paleta, farby, tuba na szkice). Wzbogacenie słownictwa, doskonalenie prawidłowego wymawiania nazw przedmiotów oraz ich przeznaczenia.
10. Zabawa taneczna z Francji „Le Bastringlo” – współpracujemy z innymi podczas tańca, ćwiczymy poczucie rytmu.
11. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Malarze malują, malarze odpoczywają” - ćw. poczucia rytmu, naśladowania oraz reagowania na sygnał muzyczny.
Portret nie jest kierunkiem w malarstwie ;)