Artysta malarz - scenariusz zajęć w grupie 4-5 latków

Artysta malarz - scenariusz zajęć w grupie 4-5 latków
1.8
5 ocen
Oceń

Scenariusz sytuacji edukacyjnej w gr. 4-5 latków w dniu 11.03.2011.

Cele ogólne:

  • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
  • zapoznanie z kierunkiem w malarstwie - portret
  • pobudzenie aktywności oraz ekspresji twórczej

Cele operacyjne - dziecko:

  • zapoznaje się z pojęciem portret
  • swobodnie operuje pojęciami: malarz, malarstwo, muzeum sztuki
  • rozpoznaje i nazywa elementy budowy obrazu
  • wie, czym zajmuje się artysta malarz i jakich potrzebuje narzędzi do pracy
  • wie, jak się zachować w galerii lub muzeum
  • potrafi wykonać portret 
  • potrafi wykorzystać środki plastyczne potrzebne do wykonania pracy
  • właściwie organizuje i wykorzystuje swój warsztat pracy

Metody:

  • obserwacja, zabawa ze śpiewem, działania wymagające aktywności słownej i praktycznego działania plastycznego, indywidualna i zespołowa

Środki dydaktyczne:

  • sztalugi, paleta farb, pędzle, albumy malarstwa i reprodukcje oraz imitacje różnych  rodzajów sztuki, ekspozycja martwej natury, płyty Cd z muzyką, koperty z puzzlami, kartki z ramkami do wykonania portretów.        

                                           
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie z postacią malarza o imieniu Jacques – uważnie wysłuchanie gościa, kulturalne przywitanie się. Nauczyciel jest przebrany za artystę (Francuza), przez cały czas trwania zajęć wypowiada się z charakterystycznym francuskim akcentem.

2. Zabawa na powitanie „Salut! Ca va?” – zintegrowanie grupy, doskonalenie wymowy.

3. Zabawa dydaktyczna „LUWR” – zapoznanie z miejscem kultury i sztuki we Francji. Sala urządzona jest tak, że przypomina muzeum sztuki. Jacques opowiada, że artystyczną stolicą Europy jest Paryż – jego rodzinne miasto. Już od lat wielu malarzy marzyło tylko o tym, żeby wyjechać do Paryża i tam pokazać swoje obrazy. Jest tam mnóstwo muzeów, galerii i wernisaży, ale najsłynniejszym i najstarszym muzeum sztuki na świecie jest LUWR. Dawno temu była to rezydencja królów Francji. W Luwrze znajdują się nie tylko obrazy, ale także rzeźby, grafiki przykłady rzemiosła artystycznego. To jest budynek Luwru, a to słynna szklana piramida. Chętne dzieci  wskazują  Francję i na mapie Europy, zapamiętać kolory flagi francuskiej. Przypominamy też, że z Francji przywędrował do nas Czerwony Kapturek i Miś Koralgol.

4. Rozmowa na temat wizyty w muzeum – co najbardziej się dzieciom podobało, na co zwróciły uwagę – rozwijanie kompetencji językowych.

5. Zabawa muzyczno – ruchowa „Malarskie pozy” – przyjmowanie pozy, którą chcemy się zaprezentować na forum grupy i przed malarzem - doskonalimy umiejętność naśladowania, ćwiczymy wyobraźnię.

6. Zabawa dydaktyczna „Jak powstaje obraz?” – poznanie części składowych obrazu, kolejność przygotowania podkładu pod dzieło malarskie – doskonalimy uważne słuchanie.

7. Zabawa dydaktyczna „Rozsypane obrazy” – doskonalimy percepcję wzrokową.

8. Zabawa tropiąca „Zagubione akcesoria”- malarz żali się, że jest bałaganiarzem i pozostawił gdzieś tutaj w sali swoje bardzo ważne narzędzia, bez których nie będzie mógł stworzyć obrazu, po czym dokładnie opisuje narzędzia, a dzieci po szczególnych znakach i śladach odnajdują w swoich przydzielonych grupach przedmioty.

9. Zabawa dydaktyczna „Narzędzia artysty” - Oglądanie przedmiotów niezbędnych w pracy malarza (sztaluga, pędzle, płótno, paleta, farby, tuba na szkice). Wzbogacenie słownictwa, doskonalenie prawidłowego wymawiania nazw przedmiotów oraz ich przeznaczenia.

10. Zabawa taneczna z Francji „Le Bastringlo” – współpracujemy z innymi podczas tańca, ćwiczymy poczucie rytmu.

11. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Malarze malują, malarze odpoczywają”  - ćw. poczucia rytmu, naśladowania oraz reagowania na sygnał muzyczny.

Twoje uwagi i pomysły

Dodane komentarze (1)

Tagi