Babcia i dziadek - zabawy dydaktyczne z wykorzystaniem metody stacji zadaniowych
Scenariusz zajęć w grupie dzieci 6 letnich.
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności słuchania, kształtowanie umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, poszerzanie doświadczeń plastycznych, doskonalenie umiejętności odwzorowywania, rozwijanie koordynacji wzrokowej, rozwijanie umiejętności muzycznych, rozpoznawanie i utrwalanie poznanych cyfr i liter, doskonalenie umiejętności czytania, utrwalanie słownictwa w języku angielskim, wdrażanie do zachowania ciszy podczas wykonywania wszelkich ćwiczeń i zadań.
Cele szczegółowe – dziecko:
- rozwiązuje zagadki
- potrafi przeczytać globalnie wyrazy
- zna nazwy: dziadkowie, wnukowie w języku angielskim
- potrafi stosować się do zasad pracy metodą stacji zadaniowych
- rozpoznaje litery niezbędne do ułożenia wyrazów babcia, dziadek
- potrafi przeczytać zdania i dopasować obrazek zgodnie z jego treścią
- układa kilkuelementowy obrazek
- przelicza elementy w zakresie 10
- zna zapis graficzny cyfr
- odtwarza rytm muzyczny
- odwzorowuje ćwiczenie ruchowe na podstawie obrazka
- wykonuje serduszko z drucika kreatywnego na podstawie wzoru
- wyszukuje swoje imię pośród innych
- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
Metody:
słowna, oglądowa, czynna (aktywizująca – stacje zadaniowe)
Formy: zbiorowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne:
płyta CD, ilustracja babci i dziadka, napisy do globalnego czytania, treść zagadek, ilustracje dziadków i wnuków, lina, karta pracy do wyszukiwania liter, karteczki ze zdaniami, obrazki do zdań, ramki z elementami do przeliczania, kartoniki z cyframi, puzzle, karteczki z rytmem muzycznym, instrumenty muzyczne, maty do ćwiczeń, karty z pozycjami do jogi, druciki kreatywne, etykiety z imionami, karty zbiorcze, kredki, papierowe buźki uśmiechnięte i smutne, tablica.
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie przy piosence „Dzień dobry naszym rączkom”.
2. Rozwiazywanie zagadek. Zamieszczenie na tablicy podpisów z nazwami babcia, dziadek. Czytanie globalne wyrazów.
Łatwą tu zagadkę mamy: kim jest dla was mama mamy? (babcia)
Nie każdy jest siwy,
nie każdy wąsaty,
lecz każdy jest tatą
mamy albo taty. (dziadek)
3. „Grandparents and grandchildren” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem słownictwa w języku angielskim. N. dzieli salę na dwie części. Po jednej stronie układa ilustrację przedstawiającą dziadków, po drugiej – wnuków. Dzieci ustawiają się jedno za drugim wzdłuż linii na połowie sali oznaczonej ilustracją dziadków. N. wymienia nazwy: grandparents lub grandchildren, a dzieci przeskakują przez linię, tak aby znaleźć się na polu z odpowiednim obrazkiem.
4. Stacje zadaniowe - przedstawienie zasad pracy metodą zadaniową. Stacje - praca własna podczas sytuacji zadaniowych (organizacja pracy na zasadzie rynku - swobodne przemieszczanie się z miejsca do miejsca). Dzieci same decydują, jakie zadania (stacje zadaniowe) będą rozwiązywać w danym momencie.
Stacje zadaniowe:
4.1. Wyszukiwanie i kolorowanie pól z literami, które są potrzebne do napisania wyrazu z ramki (BABCIA, DZIADEK).
4.2. Odczytywanie zdań i dopasowywanie obrazków zgodnie z ich treścią.
4.3. Przeliczanie elementów w ramce i dopasowywanie cyfry odpowiadającej liczbie elementów.
4.4. Puzzle – układanie kilkuelementowego obrazka.
4.5. Muzyczne rytmy dla babci i dziadka – wylosowanie karteczki z rytmem muzycznym i odtworzenie go na instrumentach.
4.6. Joga dla babci i dziadka – odwzorowanie pozycji na podstawie wylosowanego obrazka.
4.7. Serce dla babci i dziadka – wykonanie serduszka z drucika kreatywnego na podstawie wzoru oraz doczepienie etykiety ze swoim imieniem.
5. Podsumowanie zajęć. Sprawdzenie kart zbiorczych dzieci, na których samodzielnie zaznaczały wykonanie zadań.
6. Ewaluacja zajęć – Gadająca ściana, przyczepienie na tablicy buźki uśmiechniętej lub smutnej w zależności od nastroju podczas zajęcia.
Opracowała: Monika Kalinowska