Badacz i odkrywca w przedszkolu - propozycje zajęć tematycznych

Badacz i odkrywca w przedszkolu - propozycje zajęć tematycznych

Cele ogólne:

 

  • Podniesienie, jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod z elementami doświadczeń, eksperymentów.
  • Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie dziecięcej ciekawości i aktywności.
  • Stwarzanie warunków do doświadczalnego odkrywania otaczającego świata.
  • Zapoznanie dzieci z nowymi pojęciami z zakresu nauk przyrodniczych i technicznych.
  • Wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez czynnościowe nauczanie matematyki w różnych formach aktywności poznawczej dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Rozbudzenie ciekawości otaczającego świata, oraz nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji i wyciągnięcie wniosków z doświadczeń i eksperymentów.


Metody: zabawowo-twórcza, zadaniowa, projektów, projektowania sytuacji edukacyjnych, warsztatowa, doświadczalna z elementami eksperymentu.

Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa, zespołowa.

Środki dydaktyczne: lupy, materiał przyrodniczy, materiał plastyczno-konstrukcyjny, zestawy do doświadczeń, narzędzia, przyrządy potrzebne do wykonania doświadczeń, zakraplacze, strzykawki, barwniki sztuczne i naturalne, szalki, zlewki, torebki strunowe, miski gospodarcze, ręczniki papierowe, bibuła, krepina, plastikowe tacki jednorazowe, kubki plastikowe 0,2 i 0,5 l, kolby laboratoryjne, szkolane butelki, słoiki, szmatki.

 

Miesiąc: IX

 

Tworzenie laboratorium

 

Zbieranie przy współpracy z rodzicami narzędzi potrzebnych do realizacji programu, gromadzenie różnych artykułów laboratoryjnych. Opracowanie z dziećmi kodeksu eksperymentatora - badacza. Omówienie podstawowych zasad obowiązujących na zajęciach. Ustalenie zasad bezpieczeństwa.

 

Miesiąc: X

 

Sprytne ołówki

 

Przydadzą się:

 

•  naostrzone ołówki lub kredki (2-3 sztuki na osobę)
•  miski z wodą (jedna na 5-6 osób)
•  kubek lub zlewka do nalewania wody
•  woreczki strunowe
•  szmatki

 

Krok po kroku:

 

  1. Do woreczka nalewamy wodę, najlepiej z pomocą dzieci, używając kubka lub zlewki.
  2. Jedna osoba, najlepiej opiekun, trzyma woreczek nad miską.
  3. Uczestnicy kolejno przebijają go swoimi ołówkami.
  4. Na koniec liczymy ołówki, które udało nam się umieścić w worku i ostrożnie wyjmujemy je  - nad miską.
  5. Stworzenie kącika badacza.

 

Miesiąc: XI

 

Woda wędrowniczka

 

Przydadzą się:

 

•  miska z wodą
•  przeźroczyste kubeczki lub słoiczki (najlepiej jeden dla każdego)
•  materiały, na których będziemy obserwować wędrówkę wody np. sznurki, wełna,  paski
szmatek i tkanin, woreczki foliowe, folia aluminiowa

 

Krok po kroku:

 

  1. Każde dziecko otrzymuje swój kubeczek lub słoiczek. Dzieci pracują w parach.
  2. Każda para otrzymuje jeden rodzaj materiału do zbadania.
    Kubeczki ustawiamy na stoliku obok siebie, w odległości kilku centymetrów.
  3. Do jednego z dwóch naczyń wlewamy odrobinę wody - tak, by zakrywała dno.
  4. Jeden koniec wybranego materiały wkładamy do jednego naczynia, a drugi do drugiego tak, aby końce dotykały dna.
  5. Obserwujemy wspólnie zachowanie poszczególnych materiałów.
    Warto, aby dzieci miały możliwość obserwować również eksperymenty innych par i samodzielnie je porównywać.

 

Miesiąc: XII

 

Magiczne gwiazdki

 

Przydadzą się:

 

•  miska z wodą (1 na 5-6 osób)
•  nożyczki (1 na osobę)
•  talerz lub tacka na ścinki
•  pocięte szablony gwiazdek

 

Krok po kroku:

 

  1. Przygotowujemy szablony gwiazdek - równą liczbie dzieci (szablon można wydrukować, odrysować lub stworzyć własny - na papierze biurowym).
  2. Gwiazdki wycinamy – najlepiej wspólnie z dziećmi, każdy swoją.
    Ścinki odkładamy na tackę.
  3. Rogi gwiazdek składamy do środka.
  4. Złożone gwiazdki kładziemy na dłoni, rożkami do góry.
    Delikatnym ruchem wsuwamy je na powierzchnię wody, wszyscy jednocześnie. Obserwujemy przez chwilę.

 

Miesiąc: I

 

Czarodziejskie karteczki

 

Przydadzą się:

 

•  probówki, plastikowe kubki lub małe słoiczki (1 na 5-6 osób)
•  miski (1 na 5-6 osób)
•  kubek lub zlewka
•  kartoniki (2-3 sztuki na osobę) - np. pocięty brystol
•  szmatki

 

Krok po kroku:

 

  1. Do probówki lub kubka nalewamy wodę - za pomocą zlewki lub drugiego kubka - tak, by uzyskać menisk wypukły (tyle, że więcej się nie zmieści).
  2. Probówkę zakrywamy kartonikiem.
  3. Delikatnie przytrzymując kartonik obracamy probówkę do góry dnem.
  4. Ważne,  aby robić to nad miską.

 

Miesiąc: II

 

Pływające spinacze

 

Przydadzą się:

 

•  spinacze biurowe (2-3 opakowania po 100 szt.)
•  miski z wodą (1 na 5-6 osób)
•  plastikowe kubeczki
•  tacki lub talerzyki jednorazowe
•  szmatki

 

Krok po kroku:

 

  1. Każdy uczestnik otrzymuje swoją tackę i kubeczek. W zasięgu ręki ma tackę ze spinaczami (może być 1 na kilka osób).
    Kubeczek ustawiamy na tacce.
  2. Do kubeczka wlewamy wodę - za pomocą drugiego naczynia - tyle, że więcej się nie zmieści.
  3. Układamy spinacze na powierzchni wody - zaczynając od brzegu kubeczka, wsuwamy je na powierzchnię wody.

 

Miesiąc: III

 

Uciekający brokat

 

Przydadzą się:

 

•  brokat sypki
•  talerzyki jednorazowe lub tacki
•  płyn do mycia naczyń na tackach lub w miseczkach
•  słomki

 

Krok po kroku:

 

  1. Każdy uczestnik otrzymuje swój talerzyk i słomkę. W zasięgu ręki ma miseczkę z płynem do naczyń.
  2. Na talerzyk nalewamy wodę - tyle, aby zakryła dno.
  3. Powierzchnię wody posypujemy brokatem.
  4. Dzieci trzymają słomki w dłoniach. Na nasz sygnał zanurzają je w płynie do naczyń, a następnie - dotykają nimi brokatu.
  5. Na zakończenie możemy wspólnie z dziećmi zrobić bańki mydlane.
  6. Wystarczy, aby wdmuchiwały powietrze do płynu, który mają na talerzykach.


Barwniki do eksperymentów

 

Przydadzą się:

 

•  paski kolorowej krepy
•  szklane naczynia
•  ciepła woda

 

Krok po kroku:

 

  1. Krepę umieszczamy w naczyniu i zalewamy ciepłą wodą. Po chwili barwnik jest już gotowy. Warto przygotować większą ilość w słoiczku i zakręcić. Dzięki temu posłuży nam na kilka warsztatów.

 

Miesiąc: IV

 

Kolorowa piana

 

Przydadzą się:

 

•  miska z wodą
•  plastikowe kubki i  tacki (1 na osobę lub parę)
•  strzykawki lub zakraplacze (1 na osobę)
•  barwniki
•  pianka do golenia (1-2 na grupę)

 

Krok po kroku:

 

  1. Kubek stawiamy na tacce.
  2. Nalewamy do niego wodę (ok. ½ kubka).
  3. Dodajemy porcję pianki do golenia.
  4. Strzykawką lub zakraplaczem dodajemy kolorowe barwniki.
  5. Obserwujemy wędrówkę kolorowych kropli.

 

Miesiąc: V

 

Perełki w oleju

 

Przydadzą się:

 

•  miska z wodą
•  plastikowe kubki i  tacki (1 na osobę lub parę)
•  strzykawki lub zakraplacze (1 na osobę)
•  barwniki
•  olej (1 na grupę)

 

Krok po kroku:

 

  1. Kubek stawiamy na tacce.
  2. Nalewamy do niego wodę (ok. ¾  kubka).
  3. Dodajemy warstwę oleju (ok. 2 cm)
  4. Strzykawką lub zakraplaczem dodajemy kolorowe barwniki.
  5. Obserwujemy jak kształtują się kolorowe perełki i w jaki sposób się przemieszczają.


Rosnąca piana

 

Przydadzą się:

 

•  miska z wodą
•  plastikowe kubeczki (1 na 2-3 osoby)
•  probówki lub małe słoiczki z nakrętką (1 na osobę lub na parę)
•  tacki
•  zakraplacze lub strzykawki
•  drożdże (1 opakowanie na ok. 8 osób - ilość orientacyjna)
•  woda utleniona (1 op. na 4-5 osób -  ilość orientacyjna)
•  płyn do mycia naczyń

 

Krok po kroku:

 

  1. Rozrabiamy drożdże z wodą. Możemy przygotować je wcześniej w zbiorczym naczyniu lub razem z dziećmi - w kubeczkach (dzieci mogą to zrobić w parach).
  2. Kubeczek z drożdżami jest potrzebny na każde 2-3 osoby.
  3. Do probówki nalewamy wodę utlenioną (ok. 10-15 ml) i płyn do mycia naczyń (ok. 1 łyżeczki).
  4. Zakręcamy i ostrożnie mieszamy.
  5. Po odkręceniu dodajemy rozwodnione drożdże - najlepiej zakraplaczem albo strzykawką - kilka porcji, zdecydowanym ruchem.
  6. Po chwili piana zacznie rosnąć - można oczywiście dodawać kolejne porcje drożdży, a nawet barwnika, aby uzyskać jeszcze ciekawsze efekty. 

 

Miesiąc: VI


Kolorowe wulkany


Przydadzą się:


•  ocet (1-2 butelki)
•  soda (2-4 opakowania)
•  zlewki, kolbki laboratoryjne lub słoiki i szklane butelki o różnych kształtach
•  opcjonalnie - barwniki, płyn do mycia naczyń

 

Krok po kroku:

 

  1. Szklane naczynia ustawiamy na tackach.
  2. Nalewamy do nich ocet (1/5 - 1/3 objętości).
  3. Odliczamy razem z dziećmi i dodajemy sodę (1 kopiastą łyżeczkę do każdego z naczyń) i obserwujemy kipiący wulkan.
  4. Do naczyń warto dodawać barwniki - przy każdym powtórzeniu tego eksperymentu inny. W ten sposób możemy ćwiczyć z dziećmi jak mieszają się kolory.
  5. Warto dodać też dodatkowy składnik, np. płyn do naczyń, mleko, syrop owocowy i porównać efekty - w czym piany są do siebie podobne, a czym się różnią przy
  6. poszczególnych wariantach?



Autor: Krystyna Madera

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi