Bajka o jesiennym szalu - scenariusz zajęć dla 3 i 4 latków
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

Blok tematyczny: „Listopadowa aura”
Temat: „Bajka o Jesiennym szalu” – projektowanie ubrań dla Pani Jesieni inspirowane fragmentami wiersza E. Ostrowskiej. Utrwalanie liczebników w zakresie 3.
Komentarze (0)
Blok tematyczny: „Listopadowa aura”
Temat: „Bajka o Jesiennym szalu” – projektowanie ubrań dla Pani Jesieni inspirowane fragmentami wiersza E. Ostrowskiej. Utrwalanie liczebników w zakresie 3.
Obszary edukacyjne: zakresie mowy i myślenia, matematycznej, plastycznej, ruchowo–muzycznej.
Cele ogólne:
- Wyrabianie śmiałości w spontanicznym wypowiadaniu się w różnych sytuacjach.
- Rozwijanie procesów poznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem udziału w zabawach doskonalących umiejętność porównywania przedmiotów i dostrzegania ich pierwszoplanowych, wyraźnych cech zewnętrznych.
- Tworzenie zbiorów przedmiotów wg jednej lub więcej cech.
- Posługiwanie się liczebnikami głównymi 1,2,3. Określanie liczby elementów liczebnikiem.
- Porównywanie liczebności zbiorów i stosowanie określeń więcej, mniej, równo.
- Wykonywanie prac plastycznych, odczuwanie zadowolenia i satysfakcji z dobrze wykonanego zadania.
- Próby tworzenia kompozycji rytmicznych. Wykorzystanie podstawowych kolorów o zdecydowanym odcieniu.
-Tworzenie kompozycji płaskich – naklejanie na karton elementów z kolorowego papieru.
- Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do temperatury czy pory roku.
- Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem lub akompaniamentem.
Cele operacyjne:
- Dziecko chętnie wypowiada się na dany temat. Wie dlaczego późną jesienią należy ubierać się ciepło.
- Porównuje listki uwzględniając ich charakterystyczne cechy: kolor, kształt.
- Tworzy zbiory listków o określonej liczbie elementów.
- Przelicza zbiory w zakresie 3 (4–latki) i 2 (3–latki). Posługuje się liczebnikami głównymi.
- Porównuje liczebność zbiorów przez przeliczanie elementów. Poprawnie stosuje określenia: więcej, mniej, równo.
- Rozpoznaje kolory liści jesiennych: żółty, czerwony, brązowy.
- Tworzy z liści kompozycje rytmiczne używając w/w kolory – układa z nich szal dla Pani Jesieni.
- Potrafi zaprojektować wzór na płaszcz Pani Jesieni tworząc kompozycje płaskie poprzez naklejanie różnych darów jesieni wykonanych z kolorowego papieru.
- Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych.. Umiejętnie łączy ruch z muzyką, ma poczucie rytmu.
- Uczy się współdziałania w zespole, wzajemnej pomocy.
- Odczuwa radość z dobrze wykonanych zadań oraz wspólnej zabawy z rodzicami.
Metody:
- z grupy metod czynnych: zadań stawianych dzieciom do wykonania, kierowanie własną działalnością dziecka
- z grupy metod słownych: rozmowa, żywego słowa, instrukcja.
- z grupy metod percepcyjnych: obserwacja, pokaz, przykład.
Formy:
- zbiorowa, praca w małych zespołach, indywidualna.
Środki dydaktyczne: sylweta Pani Jesieni i wiatru; listki w trzech kolorach: żółte, czerwone, brązowe; papierowe koszyczki; kartoniki z kółeczkami oznaczającymi liczby: 1,2,3; papierowe listki do zawieszenia na szyi dla każdego dziecka; 3 papierowe szale; wzór szala z naklejonymi listkami; dla każdego dziecka: narysowany płaszcz dla Pani Jesieni, różne dary jesieni wycięte z kolorowego papieru; kredki, klej magnetofon, nagrania CD.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie w tematykę zajęcia poprzez krótkie opowiadanie nauczycielki i recytację fragmentów wiersza E. Ostrowskiej „Bajka o Jesiennym szalu”. Słychać smutną melodię np. „Jesień” Vivaldiego
- Idzie dzisiaj do nas gość. Jak myślicie jest on wesoły czy smutny? (smutny ponieważ taka jest melodia). „Wchodzi” Pani Jesień – pokaz sylwety Jesieni i recytuje fragment wiersza E. Ostrowskiej „Bajka o jesiennym szalu”.
Pod drzewami chodzi Jesień,