„Bajki przychodzą na spotkanie...” - zabawy z zakresu edukacji czytelniczej

Wszystkie materiały w tej zakładce to teksty przesyłane przez osoby niezwiązane z Przedszkola.edu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane treści.
„Bajki przychodzą na spotkanie...” - zabawy z zakresu edukacji czytelniczej
Oceń
Drukuj

Zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, „Czytanie zbliża”.

Zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, „Czytanie zbliża”.


Wstęp

 

Jako neurologopeda pracuję w Przedszkolu Nr 22 w Gdyni. Nasza placówka integruje dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych, rozwijających się w swoim własnym tempie (Zespół Downa, porażenie mózgowe, upośledzenie słuchu, dzieci z pogranicza normy intelektualnej, o opóźnionym rozwoju mowy..).

 

W przedszkolach czytało się od zawsze. Czytanie powoduje wzmacnianie życzliwej atmosfery między naszymi dziećmi. Bajki przychodzą na spotkanie, wprowadzając dzieci w swój magiczny i zaczarowany świat słowa i wyobraźni. To dzięki postaciom z niezwykłej krainy udaje nam się rozwinąć mowę werbalną (ulubione postacie dzieci z Zespołem Downa to: Tygrysek, Kubuś Puchatek, Król Lew). Wykorzystuję w pracy różnorodne metody, między innymi krótkie inscenizacje. Można śmiało powiedzieć, że obecnie jest to metoda wielozmysłowa, wpływająca  na:

 

- podniesienie motywacji do działania dzieci zdrowych i niepełnosprawnych;
- rozwój funkcji psychoruchowych → mowy, pamięci, spostrzegania, orientacji w czasie i przestrzeni, koordynacji ruchowej, kojarzenia, wyobraźni, rozumienia i rozumowania;
- doskonalenie umiejętności pracy w zespole;
- zaspokojenie potrzeb: akceptacji, bycia zauważonym;
- doznanie przeżycia sukcesu i podniesienie własnej wartości.

 

Oto propozycje zajęć i zabaw wykorzystywanych w pracy z dziećmi:

 

- czytanie baśni w strojach  związanych z treścią lektury („Król Midias”- rekwizyty: papuga nagrywająca głosy dzieci, baśniowa kula-paląca się podczas czytania, świeca, czarodziejski kwiat, strój chłopca trzymającego złotą szkatułę, strój Wróżki - srebrne długie włosy, błękitno- złota szata, serduszka dla wszystkich dzieci z tytułem baśni),
- rysunki i improwizacje muzyczne (wykorzystanie instrumentarium K. Orffa),

- połączenie masażu i wiersza („Wierszyki na dziecięce masażyki” M. Bogdanowicz, metoda W. Sherborne),
- elementy metody Dennisona i  bajka o słoniu,
- zajęcia w oparciu o książkę „Kubuś Puchatek” ( inscenizacja, relaksacja w opracowaniu własnym oraz A. Polender),

- przeprowadzenie cyklu zajęć doskonalących mowę i myślenie dzieci biorących udział w zajęciach logopedycznych w oparciu o literaturę: D. Gellner „Podróże na liściu i chmurze”, M. Karpiński „Wielkie dzięki Puchatku”,w oparciu o ilustracje z bajek (Kalendarz z bajkami)
- zorganizowanie na tablicy dla rodziców wystawki o Klubie Kubusia Puchatka (Internet oraz Klub Książki Kubusia Puchatka) i kompetencjach czytelniczych,
- zamieszczenie artykułu prof.dr. hab.G. Skotnickiej „Wychowawcze walory prozy fabularnej dla dzieci” ( artykuł wygłoszony na Konferencji pt. „Przedszkole szansą rozwoju każdego dziecka”),

- zachęcenie rodziców i dziadków do 20- minutowego czytania dzieciom (apel - poczytaj mi, goście w Przedszkolu: lekarz, stomatolog, policjant…i odpowiedni tekst literacki),
- aktualizowanie pozycji literackich w bibliotece dla nauczycieli,
- opracowanie dyplomiku dla czytających rodziców i opiekunów,

- „O jeżyku, którego wszyscy się bali” - po wysłuchaniu tekstu ćwiczenia ortofoniczne „W krainie leśnych stworzeń”, lepienie z masy solnej jeży,

- „Pasterz o oczach jak gwiazdy” (rysowanie portretu królewny, ćwiczenia motoryki dużej - „Taniec Królewny” do melodii z nagrań),

- „Królewicz zaklęty w żabę” (przedstawienie części ilustrowanej bajki, dokończenie bajki przez dzieci, ćwiczenia doskonalące wymowę głosek szeregu szumiącego),

- „Księżniczka na ziarnku grochu” (po wysłuchaniu bajki dzieci same zamieniają się w aktorów, rekwizyty, poduszki, groch, tron, strój, księżniczki).

 

Seria zabaw doskonalących spostrzegawczość wzrokową oraz rozwijającą mówienie i wyobraźnię:

 

- Jaka to bajka?

( zagadki słowne, obrazkowe, ilustracje, rekwizyty z bajek)

 

A teraz ty opowiedz bajkę!

( swobodna twórczość dzieci, nagrywanie na magnetofon).

 

Seria zabaw doskonalących koordynacje wzrokowo-ruchową:

 

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!

Tagi