Bawimy się ze zwierzętami polarnymi - scenariusz zajęć w grupie 5-latków

Bawimy się ze zwierzętami polarnymi - scenariusz zajęć w grupie 5-latków
3.8
9 ocen
Oceń

TEMAT KOMPLEKSOWY:

  • „W krainie śniegu i lodu.”

TEMAT DNIA:

  • „Wesoło bawimy się ze zwierzętami polarnymi.”

CEL OGÓLNY:

  • Wzbudzanie zainteresowań przyrodniczych; wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt biegunów polarnych.

CELE SZCZEGÓŁOWE – Dziecko:

  • aktywnie uczestniczy w zabawie integracyjnej;
  • uważnie słucha wiersza B. Woronowa pt. „Trzy pingwiny” i wypowiada się na jego temat;
  • doskonali w zabawie koordynację wzrokowo- ruchową ;
  • zna działanie magnesu;
  • doskonali umiejętność przeliczania, rozdziela przedmioty stosując się do umowy „dla każdego po tyle samo; układa przedmioty od największego do najmniejszego;
  • uczestniczy w zabawie ruchowo-tanecznej;
  • czyta globalnie, dzieli wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w słowach;
  • wie, jakie zwierzęta żyją na biegunie północnym, a jakie na biegunie południowym;
  • wskazuje przystosowanie zwierząt do życia w środowisku polarnym;
  • wykonuje pracę plastyczną.

METODY:

  • Słowna, oglądowa, czynnego działania.

POMOCE DYDAKTYCZN:

  • Tekst bajki pt. „Trzy pingwiny”, papierowe rybki ze spinaczem w miejscu „pyszczka”, wędki (laska gimnastyczna ze sznurkiem zakończonym magnesem), niebieskie worki, papierowe „kry” lodowe z informacjami na temat pingwinów, prezentacja multimedialna dotycząca zwierząt Arktyki i Antarktydy, ilustracje zwierząt, karty pracy przedstawiające krajobraz polarny, sylwety zwierząt do wycięcia, elementy dekoracyjne (wata, biała bibuła, srebrny papier kolorowy, folia aluminiowa), klej, nożyczki.

 

Przebieg zajęć


1. Powitanie. Zabawa integracyjna „Podróż do dalekiej krainy”. Dzieci ustawione w rzędzie, w pociąg, śpiewają (na melodię „Jedzie pociąg”).

Pojedziemy dziś sami,
już bez taty i mamy,
do lodowej krainy,
tam gdzie żyją pingwiny.
Chu-chu-chu.

Chociaż zimny wicher dmie,
razem już bawimy się,
a pingwinki wesoło,
obracają się w koło.

2. Wysłuchanie bajki pt. „Trzy pingwiny” B. Woronowa. Rozmowa kierowana na temat treści bajki. (Kto był bohaterem wiersza? Jak nazywały się pingwiny? Jak spędzały czas? Co wydarzyło się podczas połowu ryb? Jak czuły się pingwiny po kłótni? Jak pingwinki mogły się zachować aby uniknąć kłótni? Czy warto się kłócić?)

3. „Łapiemy rybki” – zabawa dydaktyczna.
Nauczyciel rozkłada na dywanie okręgi z niebieskich worków imitujące wodę, a do środku wkłada rybki z papieru z zaczepionym spinaczem. Dzieli grupę na trzy części, dając do dyspozycji jedną wędkę (laska gimnastyczna ze sznurkiem, na końcu którego zaczepiony jest magnez). Zadaniem dzieci jest złowienie jak najwięcej rybek dla swojej grupy. Po zakończonych „połowach” dzieci zliczają rybki i próbują podzielić je sprawiedliwie między siebie (tak aby każdy miał po tyle samo). Gdy zdarzy się tak, że sprawiedliwy podział będzie niemożliwy, dzieci podają propozycję, jak rozwiązać problem, tak aby nikt nie został pokrzywdzony.

4. „Pingwiny wędrują po Antarktydzie” – zabawa ruchowa do piosenki „Pingwinki”. Dzieci dobierają się w trójki, ustawiają się jeden za drugim, trzymając ręce na biodrach kolegi.

O jak przyjemnie i jak wesoło           (dzieci spacerują po sali gęsiego)
w pingwinka bawić się, się, się          (wszyscy podskakują trzy razy w miejscu)
Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa        (wystawiają na bok lewą, potem prawą nogę)
Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy.      (przeskakują raz do przodu, raz do tyłu i trzy podskoki
                                     w miejscu)

5. „Tajemnicze kry”.

Twoje uwagi i pomysły

Tagi