Będę malarzem - scenariusz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU ROZWIJANIA AKTYWNOŚCI PLASTYCZNEJ DZIECI SZEŚCIOLETNICH.
GRUPA „Biedronki”
Prowadzący: Edyta Kilian
Data: 29.03.2017 r.
Temat kompleksowy: W pracowni malarskiej.
Temat zajęcia: Będę malarzem.
Cele główne:
- Kształtownie wyobraźni, twórczego myślenia.
- Umiejętność uzyskiwania barw pochodnych przez mieszanie barw podstawowych.
Cele operacyjne:
-Poznaje reprodukcje słynnych artystów.
-Wypowiada się na podany temat.
-Wie, że kolory można ze sobą mieszać. Rozróżnia barwy podstawowe oraz pochodne.
-Bierze udział we wspólnych zabawach.
Metody pracy:
Metody oparte na słowie: pokaz, pogadanka.
Metody aktywizujące: praca plastyczna.
Formy pracy:
Indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne:
Reprodukcje słynnych obrazów, sztaluga, obrazy olejne na płótnie oraz na desce, farby olejne, farby temperowe, terpentyna, olej lniany, pędzle, szpachelka, paleta malarska, , kartki z bloku technicznego,
Przebieg zajęcia.
· Zabawa powitalna: „Mam taki kolor”
Nauczycielka wita dzieci wypowiadając określone zdania. Dzieci, które czują się powitane machają i dotykają rzecz we wskazanym kolorze.
„Witam dzieci, które maja dziś na sobie coś żółtego, czerwonego itp…”
2.Wprowadzenie w tematykę zajęć:
Nauczycielka przebrana za malarza prezentuje dzieciom obraz olejny na płótnie oraz obraz namalowany na desce.
-Czym zajmuje si ę malarz?
- Co jest potrzebne malarzowi, żeby namalować obraz?
-Czy podobają wam się obrazy? Dlaczego?
-Jakie barwy zostały użyte do ich namalowania?
3. Oglądanie przyborów malarskich: tubek z farbami olejnymi, butelki z terpentyną, palety malarskiej, szpacheliki itp.- swobodne wypowiedzi dzieci.
4. Rozmowa z dziećmi na temat kolorów:
Dzisiaj powiemy sobie więcej o kolorach. Zwykle w gotowym zestawie farb czy kredek znajdziecie różne odcienie wszystkich kolorów. My się zajmiemy 3 kolorami : czerwonym, żółtym, niebieskim. Są to kolory główne czyli takie dzięki którym powstają kolejne barwy czyli barwy pochodne.
5. Prezentacja koła barwnego.
Barwy pochodne powstają przez zmieszanie 2 kolorów podstawowych. Aby powstał kolor pomarańczowy trzeba użyć czerwonego i żółtego. Aby powstał zielony jest potrzebny żółty i niebieski. Natomiast, żeby uzyskać kolor fioletowy trzeba zmieszać czerwony z niebieskim.
6. Zabawa ruchowa „Znajdź kolor”
Nauczycielka dzieli dzieci na trzy grupy: czerwoną, żółtą i niebieską. Każdej grupie rozdaje rozdaje szarfy w danym kolorze. Dzieci swobodnie biegają po sali w rytm muzyki. Kiedy nauczycielka podnosi kartkę w kolorze barwy pochodnej dzieci , które ją tworzą łączą się w pary. Pozostałe siadają po turecku na dywanie.
7. Przedstawienie zajęcia plastycznego. „Zabawa kolorami”.
Dzisiaj każdy z was będzie malarzem. Wasze zadanie polega na uzyskaniu nowego koloru przez odpowiednie zmieszanie kolorów czerwonego, żółtego oraz niebieskiego czyli barw podstawowych. Grupa czerwona szuka koloru pomarańczowego, grupa żółta zielonego, grupa niebieska fioletowego.
- Dzieci pracują przy piosence zespołu Dwa plus jeden „Choć pomaluj mój świat”.
7. Uporządkowanie miejsca pracy.
8. Zakończenie zajęć.
- Po zakończonej pracy dzieci wybierają buźki: jeśli podobały się zajęcia- buźkę uśmiechniętą, jeśli nie- buźkę smutną
- Omówienie przez dzieci wykonanego zadania, oglądanie prac poszczególnych grup.
- Wystawa prac.
Opracowała: Edyta Kilian