Bezpiecznie na rowerze - konspekt zajęć
Konspekt zajęć: Moje zdrowie i bezpieczeństwo; Bezpiecznie na rowerze. Zajęcia można przeprowadzić w grupie 4-latków
Temat zajęć:
Bezpiecznie na rowerze
Grupa:
4-latki
Cele ogólne:
- Wdrażanie do dbania o własne zdrowie
- Utrwalanie znajomości numeru alarmowego 112
- Rozwijanie koncentracji uwagi
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- Sprawdzenie wiadomości i umiejętności z poznania schematu własnego ciała
- Utrwalanie globalnego czytania imienia
Cele operacyjne
Dziecko:
- Jeździ na rowerze w kasku i ochraniaczach na kolanach i łokcie
- Podaje numer alarmowy
- Słucha z uwagą czytanego tekstu
- Odpowiada na pytania dotyczące opowiadania
- Obserwuje, dotyka i nazywa części ciała
- Układa swoje imię z liter wg.wzoru
Metody:
- Słowne
- Oglądowe
- Czynne
Formy:
- Indywidualna
- Zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- Opowiadanie A.Widzowskiej „ Rower”
- Ilustracje
- Akcesoria rowerowe ( kask rowerowy, ochraniacze, światła rowerowe kamizelka
- odblaskowa, itp.)
- Kartoniki z literami, koperty z imionami
- Kartki z naklejonymi ubraniami
- Karta do ćwiczeń grafomotorycznych „Rower”
Przebieg zajęć:
1. Powitanie „ Wszyscy są...”
2. Ćwiczenia z kopertami z imionami – dzieci układają kartoniki z literkami na
swoim imieniu znajdującym się na kopercie ( Odimienna metoda I.Majchrzak)
3. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Gimnastyka fajna sprawa”.
4. Rozwiązanie zagadki „Rower”- nauczycielka prezentuje zagadkę i pyta o jej
rozwiązanie
By nim jeździć po podwórku,
musisz szybko pedałować,
trzymać mocno kierownicę,
głowę w kasku lepiej schowaj.
5. Zabawa dydaktyczna „Akcesoria rowerowe” – dzieci wraz z nauczycielką
nazywają i określają do czego służą pokazywane akcesoria rowerowe.
6. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Rower” - nauczycielka czyta
opowiadanie jednocześnie pokazując ilustracje do opowiadania.
7. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania: nauczycielka zadaje dzieciom
pytania do opowiadania i ilustracji.
8. Zabawa ruchowa „Wycieczka rowerowa” – dzieci naśladują prezentowane
przez nauczycielkę czynności przygotowawcze przed jazdą rowerem
(zakładanie kasku, ochraniaczy), a następnie samą jazdę rowerem.
9. Ćwiczenie grafomotoryczne „Rower” – nauczycielka rozdaje dzieciom
rysunek roweru i prosi, aby narysowały szprychy kołach, łącząc środek koła
z obręczą.
10. Ćwiczenie diagnostyczne „To jestem ja” – dzieci dorysowują części ciała do
przygotowanych na kartce części garderoby - dziewczynki (sukienki), chłopcy
(koszulki ze spodenkami) – Dziecięca matematyka E.Gruszczyk – Kolczyńska.
Opracowała:
Agata Filipek