Bezpieczny przedszkolak na drodze - edukacja komunikacyjna
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

EDUKACJA KOMUNIKACYJNA W PRZEDSZKOLU
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK NA DRODZE”
Komentarze (0)
EDUKACJA KOMUNIKACYJNA W PRZEDSZKOLU
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK NA DRODZE”
Odkąd człowiek wymyślił samochód i zaczął go używać dla własnych potrzeb na masową skalę, można przyjąć, że od tego czasu powstała komunikacja samochodowa w pełnym tego słowa znaczeniu. Co za tym idzie, ludzie od tej pory tworzyli przepisy ułatwiające poruszanie się po drogach zarówno pojazdom jak i pieszym, tak powstawały przepisy ruchu drogowego. Im większy następował rozwój komunikacji samochodowej, tym przepisy regulujące poruszanie się po drogach stawały się coraz bardziej szczegółowe.
W dzisiejszej dobie komunikacji z przepisami ruchu drogowego trzeba zaznajamiać się już od najmłodszych lat. Praca niniejsza jest jednym z takich właśnie programów, które mają za zadanie już w latach przedszkolnych zapoznać dzieci z podstawami zasad ruchu pojazdów i pieszych po drogach publicznych. Jako, że dzieci mają najbardziej chłonne umysły właśnie w okresie przedszkolnym, jest to najlepszy okres do przyswojenia sobie przez nie takich podstawowych zasad. Jako, że mówimy tutaj o dzieciach pięcio – i sześcio – letnich program taki musi być odpowiednio dostosowany pod względem merytorycznym do ich potrzeb i zainteresowań. Trzeba tutaj dodać, że dzieci będą zainteresowane takim programem tylko i wyłącznie wtedy, gdy zostanie on im odpowiednio podany czy przedstawiony w formie nauki poprzez zabawę. Program przedstawiony w niniejszej pracy wydaje mi się bardzo odpowiedni z uwagi na to, że został stworzony na bazie doświadczenia w pracy z dziećmi właśnie w oparciu o zasadę nauki poprzez zabawę.
CELE EDUKACJI W PRZEDSZKOLU
- Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturowym i przyrodniczym.
CELE OGÓLNE:
- uczenie zasad postępowania warunkującego bezpieczeństwo dziecka.
- wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości technicznej poprzez obserwowanie, manipulowanie oraz przekształcanie przedmiotów lub zmianę ich ułożenia w przestrzeni i czasie.
- wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie i odkrywanie;
- kształtowanie zachowań proekologicznych,
- poznawanie, stosowanie, tworzenie symboli i znaków.
- pomaganie dziecku w tworzeniu problemów, planowaniu i realizowaniu zadań
CELE SZCZEGÓŁOWE:
W wyniku realizacji projektu dziecko zdobędzie następujące wiadomości:
- będzie znało ogólne zasady ruchu drogowego
- będzie znało zasady bezpiecznego poruszania się pieszych po chodniku
- będzie rozumiało konieczność właściwego zachowania się w pobliżu tras komunikacyjnych
- będzie świadome zagrożeń wynikających z zabaw w pobliżu ulic
- będzie potrafiło odczytywać informacje z wybranych znaków drogowych
- będzie wiedziało do czego służą pasy i sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych
Podczas realizacji projektu dziecko powinno opanować następujące umiejętności:
- będzie potrafiło przechodzić przez ulicę zgodnie z kolorami sygnalizacji świetlnej
- będzie umiało przechodzić przez jezdnie w miejscach nie oznakowanych (ogląda się w lewo, w prawo i znów w lewo)
- będzie pamiętało, że ulica nie jest miejscem do zabaw i należy zachować szczególną ostrożność podczas poruszania się po chodniku
Dzięki realizacji projektu dziecko powinno uzyskać następujące nawyki:
- dbanie o własne bezpieczeństwo
- przechodzenie przez jezdnie tylko w miejscach do tego przeznaczonych i dobrze oznakowanych
- nawyk bezpiecznego poruszania się w pobliżu jezdni
- przestrzeganie kolorów sygnalizacji świetlnej