Białe przysmaki - scenariusz zajęć w grupie 6-latków

Cele ogólne:
- poznanie wartości odżywczych mleka i jego przetworów;
- przezwyciężanie niechęci do spożywania produktów mlecznych;
- poznanie nazw produktów spożywczych powstałych z mleka;
- zapoznanie z procesem produkcji mleka;
- doskonalenie percepcji wzrokowej;
- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy sylabowej wyrazu;
- doskonalenie umiejętności wyróżniania głosek w nagłosie i wygłosie.
Cele szczegółowe:
- wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma spożywanie mleka i jego przetworów;
- umie wymienić produkty spożywcze powstałe z mleka;
- opisuje drogę mleka od krowy do kartonika;
- układa historyjkę obrazkową;
- dzieli wyraz na sylaby;
- wyróżnia głoskę w nagłosie i wygłosie;
- tworzy rysunek wg własnego pomysłu, dba o estetykę pracy.
Metody:
- słowna – opowiadanie,
- czynne – aktywność własna, zadań stawianych do wykonania.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- historyjka obrazkowa na temat „Droga mleka od krowy do kartonu”; widelce; łyżeczki; produkty mleczne: masło, biały i żółty ser, jogurt, mleko, maślanka, śmietana, kefir; opakowania po produktach mlecznych, płyta CD z piosenką „Oj dana, oj dana, pij mleko od rana”; ilustracje z krowami; kartki; farby; pędzle;
Przebieg zajęć
1. „Powitanie z autoprezentacją” – zabawa na powitanie. Dzieci siedzą w kole. Każda osoba
w wyznaczonej kolejności za pomocą klaskania wystukuje sylaby swojego imienia wymawiając je głośno.
2. „Droga mleka od krowy do kartonu” – układanie historyjki obrazkowej, wypowiadanie się na jej temat.
3. „Wiem, co jem” – zabawa dydaktyczna. Nauczycielka odsłania przygotowane widelce, łyżeczki oraz na talerzykach jednorazowych produkty mleczne: masło, biały ser, jogurt owocowy, ser żółty, mleko, maślanka, śmietana, kefir. Z boku znajdują się zamknięte opakowania produktów. Dzieci degustują produkty przygotowane na talerzykach, nazywają je i wskazują odpowiednie opakowanie.
4. Zabawa rytmiczno-ruchowa przy piosence „Oj dana, oj dana ,pij mleko od rana” – wspólne śpiewanie piosenki, dowolna interpretacja ruchowa melodii.
5. „Co lubię najbardziej” – chętne dziecko spośród opakowań produktów wybiera te, które lubi jeść najbardziej, uzasadnia swój wybór. Dziecko dzieli nazwę produktu na sylaby oraz określa głoskę w nagłosie i wygłosie.
6. „Której krowy brakuje” – zabawa matematyczna rozwijająca spostrzegawczość i umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi.
7. „Zdrowolandia” – dzieci losują umieszczone w koszu produkty, nazywają je i dzielą na zdrowe i niezdrowe.
8. „Gimnastyka języka” – dzieci naśladują picie mleka przez kotka, oblizują się i po posiłku myją ząbki językiem.
9. Zabawa „Prosto do celu” – szukanie kartonika z mlekiem umieszczonego w sali wg instrukcji nauczycielki (np. 4 kroki w prawo, 6 kroków w lewo, 3 kroki na wprost).
10. „Nasza krówka” – zabawa ruchowo – naśladowcza. Naśladowanie ruchów osoby odgrywającej rolę krówki.
11. „Mleczny rysunek” – praca plastyczna. Dzieci strzepują z pędzla na kartkę krople białej farby i rozdmuchują je w różnych kierunkach. Następnie dorysowują różnorodne elementy tworząc rysunek wg własnego pomysłu.
Opracowanie: Joanna Ciotkowska