Bohaterowie utworów literackich z elementami kodowania - scenariusz
Temat: Bohaterowie utworów literackich z elementami kodowania
Cele ogólne:
· Kształtowanie umiejętności kategoryzowania,
· Rozwijanie umiejętności planowania,
· Rozwijanie umiejętności swobodnej wypowiedzi,
· Rozwijanie miękkich kompetencji (umiejętność pracy w zespole, logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów),
· Stwarzanie dzieciom okazji do oceny bohaterów utworów literackich,
· Stymulowanie aparatu mowy przez ćwiczenia buzi i języka,
· Utrwalanie nazw kolorów.
Cele operacyjne:
Dziecko:
· potrafi dopasować rekwizyty do odpowiednich bajek;
· potrafi stworzyć historię, opowiedzieć ciąg następujących po sobie zdarzeń;
· potrafić ułożyć elementy, zachowując podane warunki;
· chętnie pracuje w zespole,
· potrafi dokonać oceny postępowania bohatera utworu literackiego,
· potrafią nazwać wskazane kolory
Metody: poszukujące, podające, praktycznego działania.
Formy: zespołowe, indywidualne.
Środki dydaktyczne: średnia mata do kodowania „Kodowanie na dywanie”, krążki z postaciami z utworów literackich i z rekwizytami do nich, magnetofon, plansze do ćwiczeń logopedycznych.
Przebieg zajęć
1. Powitanie i wyciszenie grupy – poczuj kropelkę, wg. M. Montessori.
2. Poinformowanie dzieci, iż obok przedszkola leżał zwinięty w rulon list, w którym dobra wróżka prosi dzieci o pomoc w uporządkowaniu bajek, które zostały pomieszane.
Odczytanie treści listu od wróżki:
Moi drodzy, moi mili, potrzebuję was w tej chwili.
Bajki mi się pomieszały, pogubiły, poplątały.
Koszyk, młyn, dynia, to się przecież całości wcale nie trzyma.
Wy podobno wszystkie bajki bardzo dobrze znacie,
pomożecie mi w potrzebie, posegregujecie je, posprzątacie?
Z góry pięknie Wam dziękuję, miłej zabawy,
a ja do krainy wróżek już odlatuję.
3. Odgadywanie tytułów utworów literackich przez dzieci - krążki z bohaterami utworów literackich:
- Jaś i Małgosia,
- Czerwony Kapturek,
- Królewna Śnieżka,
- Trzy Świnki,
- Kot w butach.
Umieszczenie krążków z postaciami na wybranych przez dzieci kołach, znajdujących się na środku płaszczyzn kolorystycznych średniej maty do kodowania.
4. Zaprezentowanie krążków z grafikami przedstawiającymi charakterystyczne elementy pochodzące z różnych utworów literackich, wspólne omówienie, co się znajduje na każdym z krążków.
5. Ustalenie oraz ułożenie wokół krążków z postaciami z utworów literackich krążków, na których znajdować się będą grafiki do nich nawiązujące.
6. Wspólne sprawdzenie, czy wszystkie bajki są kompletne.
7. Krótkie przypomnienie bajki o Czerwonym Kapturku. Próba odpowiedzi na pytania:
- Dokąd wysłała mama Czerwonego Kapturka?
- O co poprosiła mama Czerwonego Kapturka?
- Jaka przygoda spotkała dziewczynkę?
- Jak powinna postąpić?
8. Pomagamy Czerwonemu Kapturkowi przegonić wilka - ćwiczenie warg i języka z Czerwonym Kapturkiem (dzieci wykonują powoli czynności prezentowane przez nauczyciela, każdą kilkakrotnie).
Nic Ci nie powiem Wilku! – dzieci mocno zaciskają usta i kiwają przecząco głowami.
Wołanie o pomoc – echo niesie dalej! - głośne wymawianie samogłosek: aaaaa, oooo, eeeee, uuuu.
Przywitanie z babcią – całuski (wargi ściągnięte, cmokanie).
Podwieczorek u babci – „zlizywanie dżemu” z warg (przy szeroko otwartych ustach).
9. Opowieść ruchowa do muzyki „Krasnoludek”. Ćwiczenie umiejętności reagowania na przerwę w muzyce. Wyciszenie grupy.
- Krasnoludek idzie na spacer,
- Krasnoludek jedzie autem,
- Krasnoludek leci samolotem,
- Krasnoludek płynie,
- Krasnoludek biegnie, aby się rozgrzać,
- Krasnoludek skacze, aby się rozgrzać,
- Krasnoludek odpoczywa.
10. Zakończenie