Bohaterowie utworów literackich z elementami kodowania - scenariusz

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Bohaterowie utworów literackich z elementami kodowania - scenariusz
3.0
3 oceny
Oceń
{

 

Temat: Bohaterowie utworów literackich z elementami kodowania

 

 

Cele ogólne:

 

·        Kształtowanie umiejętności kategoryzowania,

·        Rozwijanie umiejętności planowania,

·        Rozwijanie umiejętności swobodnej wypowiedzi,

·        Rozwijanie miękkich kompetencji (umiejętność pracy w zespole, logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów),

·        Stwarzanie dzieciom okazji do oceny bohaterów utworów literackich,

·        Stymulowanie aparatu mowy przez ćwiczenia buzi i języka,

·        Utrwalanie nazw kolorów.

Cele operacyjne:

 

Dziecko:

 

·        potrafi dopasować rekwizyty do odpowiednich bajek;

·        potrafi stworzyć historię, opowiedzieć ciąg następujących po sobie zdarzeń;

·        potrafić ułożyć elementy, zachowując podane warunki;

·        chętnie pracuje w zespole,

·        potrafi dokonać oceny postępowania bohatera utworu literackiego,

·        potrafią nazwać wskazane kolory

 

Metody: poszukujące, podające, praktycznego działania.

 

Formy: zespołowe, indywidualne.

 

Środki dydaktyczne: średnia mata do kodowania „Kodowanie na dywanie”, krążki z postaciami z utworów literackich i z rekwizytami do nich, magnetofon, plansze do ćwiczeń logopedycznych.

 

Przebieg zajęć

 

 

1.   Powitanie i wyciszenie grupy – poczuj kropelkę, wg. M. Montessori.

2.   Poinformowanie dzieci, iż obok przedszkola leżał zwinięty w rulon list, w którym dobra wróżka prosi dzieci o pomoc w uporządkowaniu bajek, które zostały pomieszane.

 

Odczytanie treści listu od wróżki:

 

Moi drodzy, moi mili, potrzebuję was w tej chwili.

Bajki mi się pomieszały, pogubiły, poplątały.

Koszyk, młyn, dynia, to się przecież całości wcale nie trzyma.

Wy podobno wszystkie bajki bardzo dobrze znacie,

pomożecie mi w potrzebie, posegregujecie je, posprzątacie?

Z góry pięknie Wam dziękuję, miłej zabawy,

a ja do krainy wróżek już odlatuję.

 

3.   Odgadywanie tytułów utworów literackich przez dzieci - krążki z bohaterami utworów literackich:

- Jaś i Małgosia,

- Czerwony Kapturek,

- Królewna Śnieżka,

- Trzy Świnki,

- Kot w butach.

 

Umieszczenie krążków z postaciami na wybranych przez dzieci kołach, znajdujących się na środku płaszczyzn kolorystycznych średniej maty do kodowania.

 

4.   Zaprezentowanie krążków z grafikami przedstawiającymi charakterystyczne elementy pochodzące z różnych utworów literackich, wspólne omówienie, co się znajduje na każdym z krążków.

 

5.   Ustalenie oraz ułożenie wokół krążków z postaciami z utworów literackich krążków, na których znajdować się będą grafiki do nich nawiązujące.

 

6.   Wspólne sprawdzenie, czy wszystkie bajki są kompletne.

 

7.   Krótkie przypomnienie bajki o Czerwonym Kapturku. Próba odpowiedzi na pytania:  

 

- Dokąd wysłała mama Czerwonego Kapturka?

- O co poprosiła mama Czerwonego Kapturka?

- Jaka przygoda spotkała dziewczynkę?

- Jak powinna postąpić?

 

8.   Pomagamy Czerwonemu Kapturkowi przegonić wilka - ćwiczenie warg i języka z Czerwonym Kapturkiem (dzieci wykonują powoli czynności prezentowane przez nauczyciela, każdą kilkakrotnie).

 

Nic Ci nie powiem Wilku! – dzieci mocno zaciskają usta i kiwają przecząco  głowami.

Wołanie o pomoc – echo niesie dalej! -  głośne wymawianie samogłosek: aaaaa, oooo, eeeee, uuuu.

Przywitanie z babcią – całuski (wargi ściągnięte, cmokanie).

Podwieczorek u babci – „zlizywanie dżemu” z warg (przy szeroko otwartych ustach).

 

9.   Opowieść ruchowa do muzyki „Krasnoludek”.  Ćwiczenie umiejętności reagowania na przerwę w muzyce. Wyciszenie grupy.

- Krasnoludek idzie na spacer,

- Krasnoludek jedzie autem,

-  Krasnoludek leci samolotem,

- Krasnoludek płynie,

- Krasnoludek biegnie, aby się rozgrzać,

- Krasnoludek skacze, aby się rozgrzać,

- Krasnoludek odpoczywa.

 

10.            Zakończenie 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi