Budujemy dom, czyli zabawy techniczne dla przedszkolaków
Dom to nie tylko dach nad nad głową, ale miejsce, z którym się utożsamiamy. Umiejętność konstruowania własnego domu jest przenoszona z pokolenia na pokolenie we wszystkich kulturach świata od zarania dziejów. Warto zapoznać z tym zagadnieniem także przedszkolaki, co może być ciekawym pomysłem na zajęcia lub zabawy w domu.
Wyjaśnienie dzieciom, czym jest dom (jako budynek) nie musi być tylko omówieniem jego rodzajów oraz części. Sens istnienia domów dzieci mogą odkryć samodzielnie, jeśli zagwarantujemy im odpowiednie doświadczenia. W tym celu warto zaproponować zabawę konstrukcyjną. Wystarczy wykorzystać krzesła i prześcieradło, aby zbudować pomieszczenie, które ochroni je przed deszczem. Do budowy dzieci mogą wykorzystać jeszcze stoliki, wieszaki i niektóre części szafek.
Inne pomysły na konstrukcje
Labirynt niewielkich pomieszczeń. Z dużych tekturowych pudeł (np. pudełka tekturowe z supermarketów lub mniejsze, po ryzach papieru) dzieci będą mogły zbudować rozmaite konstrukcje. Na przykład, ustawiając pudełka obok siebie i wycinając wewnątrz otwór, dzieci będą mogły zbudować labirynt niewielkich pomieszczeń podobnych do tych, które znajdują się np. w łodziach podwodnych. Łącząc ze sobą pudełka, dzieci powinny wykorzystywać klej i taśmy.
Kartonowe budowle. Z kartonów po mleku, sokach czy opakowaniach po jajkach, budowane na zasadzie układania cegieł, mogą powstać niewielkie domki. Trzeba jednak pamiętać o przestrzeganiu porządku kształtowania się umiejętności budowania z klocków u dzieci. Warto też pokazać, jak korzystać z takich „cegieł”, aby konstrukcja była trwała. Dzięki temu powstaną prawdziwe budowle!
Dom z cegieł. Dzieci mogą zbudować także dom z cegieł, które zostaną wykonane z szybkoschnącego gipsu, dostępnego w każdym sklepie budowlanym. Oprócz gipsu trzeba przygotować foremkę do kostek lodu, której kostki będą przypominały bryły prostopadłościanu. Rozcieńczony w wodzie gips wystarczy wlać do foremek i poczekać dobę, aż woda nieco odparuje. Następnie stwardniałe cegiełki trzeba wyłożyć na kartkę papieru i wystawić na działanie słońca lub kaloryfera, aż do całkowitego wyschnięcia (należy pamiętać o obracaniu cegiełek co jakiś czas). Jedno, najmniejsze opakowanie gipsu wystarczy do budowy solidnego domku.
Modele domków. Dzieci mogą zbudować własny domek wykorzystując kawałki styropianu, gumki recepturki, patyczki po szaszłykach i kartki papieru. Łamiąc patyczki, mogą je wbijać do styropianu, mocować za pomocą gumek i okładać kawałkami wyciętego papieru.
Pomysły na zabaw na świeżym powietrzu
Wioska Indian. Które dziecko nie bawiło się w Indian? Można zaproponować zbudowanie wioski w ogrodzie przedszkola lub rodzinnego domu. W tym celu wystarczy wykorzystać drzewa i konstrukcje istniejące na placu zabaw. Do wspornika huśtawki dzieci mogą zamocować sznurek i wykorzystując śledzie, przymocować go do ziemi. Na sznurku można powiesić prześcieradło lub koc, a następnie przyczepić za pomocą klamerek do bielizny.
Namiot. Świetną zabawą będzie też rozbijanie namiotu. Na pewno wielu z nas ma go w domu. Asystowanie przy wybijaniu śledzi i patrzenie, jak cała konstrukcja wznosi się, jest doskonałą zabawą i dużym przeżyciem dla każdego przedszkolaka.
Wigwam. Doświadczenia zdobyte podczas budowania namiotu dzieci powinny wykorzystać w budowaniu innych konstrukcji z kijków różnej długości, np. wigwamu. Zebraną stertę 5-6 kijów (np. od szczotek, choć lepszy efekt dadzą kije o długości 2-3 metrów) należy związać razem sznurkiem kilkanaście centymetrów od jednego końca. Następnie trzeba postawić na ziemi i poprosić, aby dzieci chwyciły za każdy z kijów i wykonały dwa kroki do tyłu. W ten sposób powstanie konstrukcja wigwamu. Teraz wystarczy nałożyć na nie koce lub prześcieradła, aby stworzyć poszycie.
Szałas. Podczas wycieczki do lasu dzieci mogą zbudować własny szałas. Niech bezpiecznie wykorzystają zwalone drzewa, okrywają je stertami gałęzi i liści, tworząc prowizoryczne schronienie. Na pewno będą zadowolone mogąc wykazać się pomysłowością.
Bliżej Przedszkola nr 9/wrzesień 2014/Jan Amos Jelinek
Źródło: blizejprzedszkola.pl