Calineczka - scenariusz zajęć w przedszkolu
Sceanriusz zajęć dla grupy 4, 5, 6- latków
TEMAT:
„Przygody Calineczki”
GRUPA WIEKOWA:
4, 5, 6 - latki
CELE GŁÓWNE:
- Wprowadzenie w świat symboli charakterystycznych dla danej pory roku
- Stwarzanie ciepłego i pogodnego nastroju
CELE OPERACYJNE – dziecko:
- Nawiązuje kontakt z kolegą w trakcie zabaw integracyjnych
- Kończy zdanie używając przymiotników
- Wykonuje eksperyment porównując właściwości ziemi, piasku i gliny
- Zapoznaje się z wykonaniem eksperymentu określania skali pH z wykorzystaniem naparu z czerwonej kapusty jako wskaźnika
- Skacze obunóż, chodzi na czworaka, przeciąga się na ławeczce
- Zapoznają się z kolorem, smakiem, zapachem przypisanym wiośnie
- Gra na instrumentach perkusyjnych do utworu
- Segreguje śmieci zgodnie z kolorem pojemników, do których powinny trafić
FORMY ORGANIZACYJNE wg Więckowskiego:
- Indywidualna
- Grupowa
- Zbiorowa
METODY:
Elementy metody „Poranny Krąg” – czyli stymulacja polisensoryczna wg pór roku; metoda samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania (wg Kwiatowskiej), Techniki twórcze: lista atrybutów, elementy Pedagogiki zabawy oraz metody IBSE.
POMOCE:
Gra/przezentacja multimedialna na podstawie bajki H.Ch. Andersena pt. „Calineczka”, lampka zapachowa, olejek cytrynowy, ziemia, piasek, glina, pojemniki plastikowe, woda, instrumenty perkusyjne, folia bąbelkowa, odczynniki chemiczne i naczynia do wykonania eksperymentu, strój nauczyciela – Wiosenna Wróżka (kolorowa peruka, zielona sukienka z doczepionymi kwiatami, wianek z kwiatów) stroje dzieci: zielone bluzeczki.
PRZYGOTOWANIE SALI:
Dekoracja w kolorze zielonym.
PRZEBIEG:
1. Powitanie Pani Wiosny – zapalenie lampki zapachowej (rozpoznawanie zapachu - cytrynowy).
2. Powitanie z kwiatem. (Dzieci w kole podają sobie kwiat i witają się ze sobą słowami „Witaj …”).
3. Zapoznanie dzieci z Panią Wiosną – masaż dłoni olejkiem zapachowym (olejek cytrynowy) - określenie zapachu olejku.
4. Krótkie opowiadanie o porze roku przy muzyce poprawiająca koncentracje wg Denisona: Słuchanie opowiadania opartego na baśni H.Ch. Andersena pt. „Calineczka”; nawiązanie do ilustracji.
5. „Calineczka jest…” – lista atrybutów.
6. „Podróż śladem Calineczki”. Zaczarowane dzieci wyruszają w podróż, aby osobiście przeżyć przygody Calineczki.
- „Spotkanie z Ropuchą”: Zabawa ruchowa przy muzyce na folii bąbelkowej. Dzieci naśladują skaczące żabki, poruszają się skacząc na boso po foli bąbelkowej
- „Sprzątamy dom Pani Myszy” – gra on-line „Segregacja odpadów”
- „Korytarze Pana Kreta” – zabawa ruchowa: przejście przez tunel.
- „Kret i jego dom”: Dzieci badają właściwości ziemi: torfu, piasku i gliny – co się rozpuszcza w wodzie? – praca grupowa
- „Korytarze Pana Kreta” – zabawa ruchowa: przeciąganie na ławeczce.
- „Spotkanie z Jaskółką”: Muzyka leczy jaskółki – instrumentacja do utworu „Tęcza”
- „Spotkanie z Księciem”: Dzieci dotarły do krainy Elfów. Teraz muszą pomóc Calineczce odszukać księcia – eksperyment „Tęcza w próbówce”. Po dotarciu do pałacu księcia w nagrodę zrywają cytrynowego cukierka z Elfiego Drzewa – określenie smaku.
7. Odczarowanie dzieci.
8. Pożegnanie Wiosny z dziećmi – zgaszenie lampki.
9. Rozmowa z nauczycielem na temat minionych zajęć.
Opracowała:
Renata Wyszogrodzka