Calineczka - scenariusz zajęć w przedszkolu

Calineczka - scenariusz zajęć w przedszkolu
5.0
1 ocena
Oceń

Sceanriusz zajęć dla grupy 4, 5, 6- latków

 

TEMAT:

„Przygody Calineczki”

GRUPA WIEKOWA:

4, 5, 6 - latki

CELE GŁÓWNE:

  • Wprowadzenie w świat  symboli charakterystycznych dla danej pory roku
  • Stwarzanie ciepłego i pogodnego nastroju

CELE OPERACYJNE – dziecko:

  • Nawiązuje kontakt z kolegą w trakcie zabaw integracyjnych
  • Kończy zdanie używając przymiotników
  • Wykonuje eksperyment porównując właściwości ziemi, piasku i gliny
  • Zapoznaje się z wykonaniem eksperymentu określania skali pH z wykorzystaniem naparu z czerwonej kapusty jako wskaźnika
  • Skacze obunóż, chodzi na czworaka, przeciąga się na ławeczce
  • Zapoznają się z kolorem, smakiem, zapachem przypisanym wiośnie
  • Gra na instrumentach perkusyjnych do utworu
  • Segreguje śmieci zgodnie z kolorem pojemników, do których powinny trafić

FORMY ORGANIZACYJNE wg Więckowskiego:

  • Indywidualna
  •  Grupowa
  •  Zbiorowa

METODY:

 

Elementy metody „Poranny Krąg” – czyli stymulacja polisensoryczna wg pór roku; metoda samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania (wg Kwiatowskiej), Techniki twórcze: lista atrybutów, elementy Pedagogiki zabawy oraz metody IBSE.

POMOCE:

 

Gra/przezentacja multimedialna na podstawie bajki H.Ch. Andersena pt. „Calineczka”, lampka zapachowa, olejek cytrynowy, ziemia, piasek, glina, pojemniki plastikowe, woda, instrumenty perkusyjne, folia bąbelkowa, odczynniki chemiczne i naczynia do wykonania eksperymentu, strój nauczyciela – Wiosenna Wróżka (kolorowa peruka, zielona sukienka z doczepionymi kwiatami, wianek z kwiatów) stroje dzieci: zielone bluzeczki.

PRZYGOTOWANIE SALI:

 

Dekoracja w kolorze zielonym.

 

PRZEBIEG:


1.    Powitanie Pani Wiosny – zapalenie lampki zapachowej (rozpoznawanie zapachu - cytrynowy).
2.    Powitanie z kwiatem. (Dzieci w kole podają sobie kwiat i witają się ze sobą słowami „Witaj …”).
3.    Zapoznanie dzieci z Panią Wiosną – masaż dłoni olejkiem zapachowym (olejek cytrynowy) - określenie zapachu olejku.
4.    Krótkie opowiadanie o porze roku przy muzyce poprawiająca koncentracje wg Denisona: Słuchanie opowiadania opartego na baśni H.Ch. Andersena pt. „Calineczka”; nawiązanie do ilustracji.
5.    „Calineczka jest…” – lista atrybutów.
6.    „Podróż śladem Calineczki”. Zaczarowane dzieci wyruszają w podróż, aby osobiście przeżyć przygody Calineczki.

  •  „Spotkanie z Ropuchą”: Zabawa ruchowa przy muzyce na folii bąbelkowej. Dzieci naśladują skaczące żabki, poruszają się skacząc na boso po foli bąbelkowej
  • „Sprzątamy dom Pani Myszy” – gra on-line „Segregacja odpadów”
  •  „Korytarze Pana Kreta” – zabawa ruchowa: przejście przez tunel.
  •  „Kret i jego dom”: Dzieci badają właściwości ziemi: torfu, piasku i gliny – co się rozpuszcza w wodzie? – praca grupowa
  • „Korytarze Pana Kreta” – zabawa ruchowa: przeciąganie na ławeczce.
  •  „Spotkanie z Jaskółką”: Muzyka leczy jaskółki – instrumentacja do utworu „Tęcza”
  • „Spotkanie z Księciem”: Dzieci dotarły do krainy Elfów. Teraz muszą pomóc Calineczce odszukać księcia – eksperyment „Tęcza w próbówce”. Po dotarciu do pałacu księcia w nagrodę zrywają cytrynowego cukierka z Elfiego Drzewa – określenie smaku.

7.    Odczarowanie dzieci.
8.    Pożegnanie Wiosny z dziećmi – zgaszenie lampki.
9.    Rozmowa z nauczycielem na temat minionych zajęć.

Opracowała:

Renata Wyszogrodzka


Twoje uwagi i pomysły

Tagi