Co pływa, co tonie - scenariusz zajęć w grupie 4-5 latków

Scenariusz zajęć przyrodniczo - badawczych pozwalający nabyć wiedzę na temat właściwości ciał w wodzie.
Zajęcia można przeprowadzić w grupie 4 i 5-latków.
Tytuł zajęć:
Co pływa, a co tonie?
Czas realizacji:
ok.40 minut
Uczestnicy :
wiek 4 i 5 latki
Cele:
cele ogólne:
• nabywanie wiedzy na temat właściwości ciał w wodzie;
• doskonalenie zdolności analizowania obserwowanych zmian;
• wdrażanie do samodzielnego wykonywania doświadczeń;
• rozwijanie kompetencji komunikacyjnych podczas wypowiadania się;
• kształtowanie umiejętności współdziałania w małej grupie.
cele szczegółowe:
• dziecko wypowiada się na temat obserwowanych zjawisk, opisuje przyczynę i skutek ich powstawania;
• dziecko planuje czynności, podczas organizacji zabaw badawczych;
• dziecko dostrzega związek między wykonywaniem czynności a jej efektem;
• dziecko próbuje formułować wnioski z przeprowadzonego doświadczenia na temat właściwości ciał w wodzie.
Planowane efekty, w tym wykaz nabywanych umiejętności:
- dziecko przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);
- dziecko stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.
Treści kształcenia z obszarów PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO z dnia 30 maja 2014 r. (poz. 803) :
Obszar 4.:
• pkt. 1. przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);
• pkt. 3. stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć;
Obszar 1.:
• pkt. 2. przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
Obszar 3.:
• pkt. 3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
Sposoby realizacji działań:
- zabawy badawcze : doświadczenia i eksperymenty.
Metody pracy:
- metoda podająca- rozmowa,
- eksponująca- obserwacje wykonywanych doświadczeń, prezentacja multimedialna,
- praktyczna - samodzielne eksperymentowanie.
Formy pracy:
- z całą grupą,
- zespołowa,
- indywidualna;
Środki dydaktyczne:
przeźroczyste naczynia; naczynia z wodą; gazeta, kartki papieru; małe foremki plastikowe; małe przedmioty z różnego materiału ( kulki plasteliny, kamyki, guziki plastikowe i metalowe spinacze, korek, papierowe, drewniane, metalowe i gumowe kulki).