Co słyszą uszy - scenariusz zajęć dla grupy dzieci 4, 5 i 6 letnich

„Co słyszą uszy” – dyskusja filozoficzna z dziećmi.
CEL OGÓLNY:
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- wypowiada się zainspirowane ćwiczeniem ciszy;
- wypowiada się zainspirowane pytaniami nauczycielki;
- moduluje wysokość głosu – mówi głośno - cicho
METODY:
- czynne: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń
- słowne: rozmowa, elementy scenariusz - co słyszą uszy? dyskusji filozoficznej M. Lipmana
FORMY:
- praca z grupą
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- dzwoneczek, nagranie magnetofonowe z muzyką relaksacyjną, instrumenty (bębenek, grzechotka, kołatka, talerze), mazaki, farby plakatowe, kartony
PRZEBIEG:
1. Podanie celu zajęcia, przypomnienie zasad panujących w grupie.
2. Ćwiczenie ciszy „Dzwoneczek”
3. „Co słyszą uszy” – dyskusja filozoficzna inspirowana ćwiczeniem ciszy i pytaniami nauczycielki:
- co było słychać podczas ćwiczenia ciszy?
- co można usłyszeć?
- czego nie można usłyszeć?
- co to jest cisza?
- gdzie mieszka cisza?
- co by było, gdyby nie było ciszy?
- czy ciszę można namalować/narysować?
4. Głośno - cicho – powtarzanie wyrazów, zdań proponowanych przez nauczycielkę najpierw głośno, potem cicho, próba mówienia coraz ciszej, coraz głośniej, granie na instrumentach – głośno - cicho; zabawa ruchowa – poruszanie się głośno i cicho.
5. „Co to jest cisza” – rysowanie mazakami, malowanie farbami
6. Ewaluacja zajęcia – rozmowa z dziećmi na temat tego, co było łatwe, trudne, szczególnie atrakcyjne
Autor: AGATA WIĘCEK