Co wiemy o energii? - Zajęcia ekologiczne
Scenariusz zajęcia z edukacji ekologicznej.
TEMAT:
„CO WIEMY O ENERGII ?”
CELE OGÓLNE:
• Stworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznaniu rzeczywistości w środowisku społeczno-przyrodniczym
CELE OPERACYJNE;
• Dziecko potrafi powiedzieć co to jest energia i skąd ją czerpiemy
• Wie, do czego potrzebna jest nam energia
• Rozróżnia źródła pozyskiwania energii i dzieli je na te, które mogą ulec wyczerpaniu oraz odnawialne- czyli zawsze dostępne
• Poznaje pojęcia poszanowania energii
• Wie, dlaczego należy oszczędzać energię
METODY PRACY:
• „burza mózgów”, pogadanka, samodzielnego działania, eksperyment
FORMY PRACY;
• indywidualna, zespołowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• metalowa pokrywka, papierowy wąż, plastikowy pręt, suszarka do włosów, mobile rozwieszone przy lampach, wachlarze z papieru, miska z wodą, butelka plastikowa z wodą, kartoniki z pytaniami, kartoniki z wyrazami dla każdego dziecka, kartoniki z obrazkami baterii i żarówek
PRZEBIEG ZAJECIA:
1. Zabawa powitalna „Iskierka”. „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg niech wróci do moich rąk”. Zabawa wprowadziła nas w temat dzisiejszych zajęć. Dziś będziemy mówili o energii, a także o tym, jak mądrze i bezpiecznie z niej korzystać.
2. Zabawa badawcza „Zaczarowany wąż”. Węża wyciętego z papieru w kształcie spirali układamy na metalowej pokrywce. Pręt plastikowy pocieramy kawałkiem wełnianego materiału. Pręt ładuje się elektrycznie i przyciąga węża jak zaklinacz. Pytania do dzieci: kto powie co się stało?, co to jest prąd?, do czego wykorzystujemy energię w naszym domu?, o czym trzeba pamiętać?
Zabawa badawcza „Wytwarzamy wiatr”. Nauczyciel włącza suszarkę do włosów i kieruje strumień powietrza na mobile. Pyta dzieci: co takiego dzieje się z dekoracją?, dlaczego się porusza?, czy wiatr można wykorzystać do wytwarzania energii?. Podobnie dzieci otrzymują papierowe wachlarze, wytwarzają nimi powietrze i analizują co się stało.
Zabawa badawcza „W wodzie siła”. Dzieci gromadzą się przy misce z wodą, wybrane dziecko z pewnej wysokości leje wodę z plastikowej butelki do miski. W misce zanurzono kawałek styropianu, kasztana. Pytanie do dzieci: co dzieje się z przedmiotami w wodzie?, dlaczego tak się dzieje?
3. Pogadanka na temat „Skąd bierzemy energię”. Energia jest we wszystkim co nas otacza i w nas także. W ciągu dnia świeci słońce, które daje nam ciepło- czyli energię cieplną (sprawdziliśmy to zjawisko na spacerze). Nasze ciała przetwarzają pokarm w celu dostarczania energii potrzebnej do pracy, zabawy, a także odpoczynku. Dzięki spalaniu węgla wytwarzana jest energia elektryczna i cieplna. Energii dostarczają nam ropa naftowa i gaz ziemny. Te surowce wydobywa się spod ziemi. Może ich w każdej chwili zabraknąć, a brak energii to prawdziwa katastrofa! Co się wtedy dzieje? Dlatego węgiel, ropę, gaz ziemny nazywamy nieodwracalnymi źródłami energii. Dlaczego? Potrzebne są nam nowe odwracalne źródła energii. Popatrzcie na ilustrację: co do nich należy? (wiatr, słońce, woda- również ta z wnętrza ziemi oraz martwe szczątki roślin i zwierząt), tego nigdy nie zabraknie. Jak wykorzystać tę naturalną energię? Co nam w tym pomoże?
4. Zabawa ruchowa z elementami biegu „Złap ogon Smoka Energusia”. Dzieci w grupach 6-cio osobowych tworzą węża ostatnie dziecko ma ogon, zadaniem pierwszego dziecka jest ten ogon zabrać, wąż nie może się rozerwać. Uświadomienie dzieciom ile energii pochłania zabawa.
5. Quiz- dzieci losują karteczki z pytaniami:
• Skąd czerpiemy energię?
• Do czego energia jest wykorzystywana przez człowieka?
• Jakie źródła energii są ukryte w ziemi?
• W jaki sposób możemy oszczędzać energię?
• Czy dzieci same mogą korzystać z urządzeń elektrycznych?