Cykl scenariuszy logopedycznych rozwijających sprawność narządów artykulacyjnych

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Cykl scenariuszy logopedycznych rozwijających sprawność narządów artykulacyjnych
5.0
1 ocena
Oceń
{

"Ślimaki"

CELE:
- doskonalenie sprawności artykulatorów
- wdrażanie narządów artykulacyjnych do wyraźnej pracy podczas mówienia
- rozwijanie słuchu fonemowego i percepcji słuchowej
- utrwalanie prawidłowego toru oddechowego

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Zabawa artykulacyjna pt. „Głoska i”
Głoska „i” wybrała się do sklepu z zabawkami. Najpierw szła piechotą i tupała obcasami po chodniku (dzieci rytmicznie wymawiają iii). Gdy zbliżała się do przystanku, zobaczyła nadjeżdżający autobus, więc zaczęła szybko biec ( wymawiają iii w szybkim tempie naśladując bieg). Po krótkiej jeździe ( iii - ciągłe)  wysiadła tuż przed sklepem z zabawkami. Zobaczyła w nim pięknego pluszowego kota (układają język w tzw. koci grzbiet, czubek języka opierając za dolnymi zębami ), jednak bardziej spodobał się jej wielki ślimak. Postanowiła, że poprosi mamę o taki prezent. Zachichotała radośnie, gdy miła pani ekspedientka poczęstowała ją cukierkiem ( wymawiają chi chi chi, ich ich ich, naśladują ssanie cukierka).

2. Zabawa słuchowo-rytmiczna „Ślimak”
Prowadząca pokazuje dzieciom rysunek ślimaka. Uczestnicy ustalają, jaką głoskę słychać na początku wyrazu. Prowadząca wymienia jej cechy artykulacyjne: zaokrąglenie i ściągnięcie kącików ust, wysklepienie grzbietu języka.
Umawia się z dziećmi, że w trakcie muzyki poruszają się powoli jak ślimaczki, gdy muzyka ucichnie, zastygają w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

3. Zabawa  artykulacyjna  „Spirala”
Prowadząca prosi chętne dzieci, aby przesuwając palcem po spirali zgodnie ze strzałką wybrzmiewały na jednym wydechu głoskę ś.

4. Zabawa słuchowa „ Zabawki”
Prowadząca wymienia nazwy i rozkłada przed dziećmi obrazki  z różnymi zabawkami np. miś, huśtawka, śliwki. Umawia się z dziećmi, że gdy usłyszą w nich głoskę „ś” to wstają.
Następnie prosi, aby dzieci określiły położenie głoski w wyrazie: na początku, końcu lub w środku wyrazu.

5.Zabawa oddechowa: „Muszle ślimaków”
Dzieci stoją na obwodzie koła. Na „raz” rozchylają ręce i wdychają powietrze nosem, na „dwa” na długim wydechu wymawiają głoskę śśś, jednocześnie przykucają obejmując rękami kolana, jakby zamykały się w muszlach ślimaków. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.

6. Prowadząca dziękuje dzieciom za aktywność i zabawę.

Autor: mgr Małgorzata Oleksa

Pliki do pobrania

Twoje uwagi i pomysły

Tagi