„Cztery pory roku”- zabawa dydaktyczna - scenariusz dla 5-latków

Temat: „Cztery pory roku”- zabawa dydaktyczna
Cele ogólne:
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania pór roku po charakterystycznych zmianach zachodzących w przyrodzie,
- stwarzanie sytuacji do rozwijania postawy twórczej dziecka
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
Cele szczegółowe: dziecko
- rozpoznaje i nazywa we właściwej kolejności pory roku,
- wymienia symptomy charakterystyczne dla każdej pory roku,
- dostrzega następstwo pór roku i ich powtarzalność,
- próbuje rozwiązać zagadkę,
- rozpoznaje zapis graficzny swojego imienia,
- właściwie reaguje na umówiony sygnał podczas zabaw ruchowych,
- podejmuje spontanicznie proponowane zadania,
- współdziała w zespole i w grupie,
Metody:
percepcyjna: obserwacji, pokazu, ilustracje,
słowna: objaśnienia, instrukcje, rozmowa, wiersz
czynna: zadania stawiane dzieciom
Formy pracy: zbiorowa, w małych zespołach ,indywidualna
Pomoce dydaktyczne: wizytówki z imionami dzieci w 4 kolorach (żółty, pomarańcz, zielony, biały), wiersz „Cztery pory roku”, eksponaty do kącików, ilustracje pór roku ,rolki bibuły w 4 kolorach, napisy (wiosna,lato,jesień,zima), płyta z utworem „Pory roku”, magnetofon, karta pracy, kredki, pastele ,dziurkacze ozdobne ,papier kolorowy, klej.
Przebieg zajęć:
1.Powitanie –„Dzień dobry,cześć”-zabawa integracyjna przy piosence
2.„Rozpoznaj swoje imię”-zabawa polegająca na odszukaniu wizytówki ze swoim imieniem
Wizytówki z imionami dzieci w 4 różnych kolorach (żółty, pomarańczowy, zielony, biały).
3.”Wiosna,lato,jesień,zima”- rozmowa kierowana przy tablicy z ilustracjami
Nauczyciel czyta wiersz:
„Wiosna
Weź mnie babuniu za rączkę,
razem pójdziemy na łączkę,
tam prześlicznie pachną kwiatki,
złapię motylka do siatki,
a w barwnych jego skrzydełkach,
słoneczko zalśni jak w szkiełkach.
Lato
Nad morze babciu pójdziemy,
zamki z piasku zbudujemy,
muszelkami je ozdobię,
wszystko podaruje tobie.
Gdy się w morzu wykąpiemy,
dalej bawić się będziemy.
Jesień
Wyjdźmy babciu na spacerek,
do parku, później na skwerek.
Zbiorę kasztany, patyki,
zrobimy śmieszne ludziki.
A z listków złoto-czerwonych,
bukiet będzie wymarzony.
Zima
Babciu załóż mi kurteczkę
i szaliczek, ten w krateczkę.
Będę lepiła bałwanka
i posadzę go na sankach.
Zjedziemy z wysokiej górki,
aż szalik poleci w chmurki.”
- analizowanie treści wiersza poprzez odpowiadanie na pytania nauczyciela
4. „ Jaka to pora roku? ”-rozwiązywanie zagadek obrazkowych
Dzieci próbują rozpoznać porę roku po kolejnych odsłanianych fragmentach ilustracji. Określają dominującą kolorystykę każdej z pór roku i wybierają bibułę w odpowiednim kolorze. Nauczyciel przypina właściwy wyraz z nazwą pory roku
Podział na zespoły- dopasowanie koloru wizytówki z imieniem do odpowiedniej pory roku.
5.„Cztery pory roku”– zabawa ruchowa przy piosence
Dzieci tańczą w kole ,przy słowach refrenu dzieci reprezentujące pory roku klaszczą w dłonie (dostrzeganie powtarzalność pór roku)
6.„Co ze sobą przynoszą pory roku”– zabawa dydaktyczna
Dzieci w małych zespołach wybierają ze skrzyni różne eksponaty i dopasowują je do pory roku ,którą reprezentują. Uzasadniają swoje wybory- prezentacja.
7.”Drzewo 4 pór roku”- karta pracy.
Ozdabianie sylwety drzewa w wybranej przez dziecko porze roku.
Układanie wykonanych prac pod odpowiednim obrazkiem i napisem: wiosna, lato ,jesień lub zima.
8. Zakończenie zajęcia - ewaluacja.
Literatura:
E.Gruszczyk-Kolczyńska, E.Zielińska ”Matematyka dziecięca”,
U.Kowalska ,wiersz ” Cztery pory roku”,
Wyd.Wsip „Tropiciele” przewodnik metodyczny.
Opracowała: Jolanta Bratos