Cztery pory roku - scenariusz
Cztery pory roku”
Grupa: 5 i 6-latki
Prowadzący: Magdalena Żowciuk-Dubiel
Cele ogólne: Utrwalenie informacji o cykliczności pór roku
Doskonalenie wiedzy na temat czterech pór roku
Rozwijanie postrzegania wzrokowego
Cele szczegółowe: Uczeń zna i wymienia kolejno cztery pory roku Uczeń wie jakimi warunkami atmosferycznymi charakteryzuje się dana pora roku
Metody pracy: - podające - praktyczne - problemowe
Formy pracy: - indywidualna - zbiorowa
Pomoce dydaktyczne: - zielone i czerwone kartoniki - alfabet - karty z napisanymi nazwami pór roku - plakat z kołem podzielonym na cztery części - „bilety” z nazwami pór roku - szarfy w czterech kolorach – czerwonym, zielonym, żółtym i niebieskim - przybory plastyczne - „Cztery pory roku” Antoniego Vivaldiego (nagranie)
Przebieg zajęć:
1. „Prawda czy fałsz” Nauczycielka rozdaje dzieciom po jednym kartoniku zielonym i jednym czerwonym. Następnie wypowiada zdania dotyczące określonych pór roku, a dzieci muszą odgadnąć, czy są to wypowiedzi prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli jest to prawda, dzieci pokazują zielony kartonik, a jeżeli fałsz kartonik czerwony. Przykładowe zdania: - Teraz jest lato - Wiosną jeździmy na sankach - W lecie są wakacje - Wiosną kwitną kwiaty - Jesienią z drzew spadają kolorowe liście - Latem ubieramy choinkę - …
2. „Taniec literek” – zabawa muzyczno-ruchowa doskonaląca umiejętność rozpoznawania i nazywania liter. Uczniowie siedzą na dywanie i rozkładają przed sobą karteczki z pierwszymi literami tworzącymi nazwy pór roku: w, l, j, z. Każde z dzieci wybiera jedną literkę, podnosi ją i trzyma w ręce. Nauczycielka podnosi do góry kartkę z nazwą jednej z pór roku, np. zima i włącza utwór Cztery pory roku Antonio Vivaldiego. Wówczas dzieci, które mają karteczkę z literką rozpoczynającą wyraz ZIMA wstają i tańczą. Zabawa przebiega tak samo z pozostałymi nazwami pór roku.