Czyste powietrze i czysta woda - scenariusz zajęcia dla dzieci 4 i 5 letnich

SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU ROZWIJANIA KOMPETENCJI CZYTELNICZYCH WSRÓD DZIECI 4 i 5 LETNICH.
TEMAT: Czyste powietrze i czysta woda – zabawy językowe i badawcze.
Obszary podstawy programowej :
1.Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci:
1.1 Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych :
6.3 Zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich.
13.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną:
13.1 Liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego.
13.4 Rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki…
- kształtowanie gotowości do czytania i pisania:
- ma sprawność rąk oraz współpracę ręki i oka, która jest potrzebna do rysowania,
- interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania.
14.5 Słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich,
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia:
- stara się łączyć przyczynę ze skutkiem, próbuje przywidywać, co może się zdarzyć,
- wspomaganie rozwoju mowy dzieci:
- zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym,
- uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje wypowiedzi o ważnych sprawach.
Główne treści programowe:
- zapoznanie ze zjawiskiem zanieczyszczenia powietrza i wody,
- uczestniczenie w dydaktycznych zabawach badawczych, wyjaśniających wybrane zjawiska fizyczne,
- uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą,
- myślenie, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego,
- uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych,
- stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych,
- stwarzanie okazji do podejmowania i realizowania indywidualnych zadań, samodzielnego rozwiązywania problemów,
- podejmowanie prób wyciągania wniosków,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- reagowanie na polecenia nauczyciela,
- spokojne czekanie na swoją kolej do odpowiedzi.
Cele:
- zapoznanie z treścią opowiadania, kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się,
- używanie poprawnych form fleksyjnych w wypowiedziach,
- rozpoznawanie i nazywanie liter, czytanie globalne,
- nabywanie umiejętności budowania wypowiedzi na temat utworu i własnych spostrzeżeń,
- rozwijanie umiejętności samodzielnego wyciągania wniosków,
doskonalenie procesów logicznego i twórczego myślenia,
- rozwijanie pomysłowości, wyobraźni,
- doskonalenie umiejętności wyrażania muzyki ruchem,
- nabywanie świadomości własnego ciała, przestrzeni i działania w niej,
- nabywanie płynności ruchowej,
- samodzielne wyciąganie wniosków,
- doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, ćwiczenie słuchu fonematycznego,
- kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- wzmacnianie koncentracji uwagi,
- czerpanie radości z uczestnictwa w zabawie,
- uruchamianie wielu zmysłów: wzrok, słuch, dotyk – integracja sensoryczna.
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Metody:
Słowne: słuchanie opowiadania, rozmowa, instrukcja.
Oglądowe: obserwacja, pokaz.
Praktyczne: kierowania własną działalnością, zadań stawianych dziecku, zabaw ruchowych, zabaw plastycznych.
Aktywizujące: pedagogika zabawy, gimnastyka twórcza R. Labana.
Środki dydaktyczne:
- piosenka Głowa, ramiona…,
- opowiadanie O. Syrowatki O kominie, który przestał dymić,
- ilustracje do opowiadania,
- litery,
- obrazki pocięte na części do układania,
- piosenki (nagrane na CD): Nasze uszy słyszą świat
- słoiki z ziemią, piaskiem, wodą, czyste słoiki, wata.
Przebieg zajęcia: