Dbajmy o ptaki zimą - scenariusz zajęć dla grupy 3-4 latków
Dbajmy o ptaki zimą na podstawie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Gawronek poznaje zimę”.
Cele ogólne:
- uświadomienie konieczności niesienie pomocy ptakom zimą
- wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich
- doskonalenie poprawnych wypowiedzi
- rozwijanie ekspresji ruchowej i muzycznej
- rozwijanie kompetencji matematycznych
- usprawnianie grafomotoryki
Cele operacyjne:
- potrafi wymienić sposoby dokarmiania ptaków
- potrafi wypowiedzieć się na tematy wysłuchanego opowiadania
- potrafi samodzielnie opowiedzieć wysłuchany utwór przy pomocy ilustracji
- potrafi rozróżnić skupienia wody
- potrafi określić i porównać liczebność zbiorów – o jeden więcej, o jeden
- potrafi określić położenie sylwety ptaka w przestrzeni stosują określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko
- potrafi przestrzegać zasad zabawy
- potrafi rytmicznie poruszać się przy muzyce
Metody pracy:
- praktyczna
- asymilacja wiedzy
- waloryzacji
Forma pracy:
- grupowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne: opowiadania H. Zdzitowieckiej „Gawronek poznaje zimę”, ilustracje do opowiadania, sylwety: drzewa, pięć gawronów dużych i cztery małe, piosenka „Wróbelki zimą” sł. W. Broniewskiego, muz. K. Kwiatkowski płyta CD, krążki (hula-hop), karta z rysunkiem po śladzie.
1. Powitanie w kole – podanie „iskierki przyjaźni” i omówienie tematyki zajęć.
2. Zabawa orientacyjno–porządkowa „ Ptaszki do karmnika”.
Dzieci poruszają się przy akompaniamencie tamburynu pomiędzy rozłożonymi na podłodze krążkami, naśladując latające ptaki. Podczas przerwy w muzyce przykucają na najbliższym krążku i stukają o niego palcami – zbierają ziarenka.
3. Wysłuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Gawronek poznaje zimę”.
4. Rozmowa na temat treści wysłuchanego utwór. Dzieci odpowiadają na pytania:
- Kto występuje w opowiadaniu?
- Dlaczego mały gawronek zmarzł w nocy?
- Jakie oznaki zimy zobaczył gawronek?
- Co stało się z wodą w stawie?
- Dlaczego zima jest tak niebezpieczna dla ptaków?
- Co należy zrobić, żeby pomóc ptakom przetrwały zimę?
5. Próba samodzielnego opowiedzenia utworu przez chętne dzieci korzystając ilustracji do opowiadania.
6. Zabawa „Liczymy duże i małe gawrony”.
Na tablicy przygotowano następujące sylwety: sylwetkę drzewa, pięć gawronów dużych i cztery małe. Zadaniem dzieci jest sprawdzenie, czy każdy mały gawron będzie miał dużego opiekuna. W tym celu sadzają na jednej gałęzi drzewa małego i dużego gawrona. Udzielają odpowiedzi na pytanie: Czy wszystkie gawrony będą miały opiekuna?
7. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Ukryte ptaszki”. Nauczyciel ukrywa w różnych częściach sali sylwety wybranych ptaków. Zadaniem dzieci jest ich odszukanie i określenie z zastosowaniem przyimków: na, pod, nad, za, przed, obok – w jakich miejscach zostały schowane.
8. Zabawa muzyczno-ruchowa „Cztery grupy”
Nauczyciel dzieli dzieci na cztery grupy:
- Pierwsza – naśladuje jazdę na rowerze (dzieci kładą się i wykonują rowerki).
- Druga – granie w piłkę (podskakują jak piłki).
- Trzecia – chodzi pod parasolem, gdy pada deszcz (maszerują z woreczkiem na głowie).
- Czwarta – naśladuje toczenie kul, żeby ulepić bałwana (toczą się bokiem po dywanie).
Dzieci chodzą po kole i śpiewają tekst piosenki „Wróbelki zimą” sł. W. Broniewskiego, muz. K. Kwiatkowski. Po odśpiewaniu piosenki nauczyciel wywołuje jedną z grup. Dzieci wchodzą do środka koła i wykonują ruchy umówione wcześniej.
9. Rysowanie po śladzie „Do którego karmnika leci ptaszek”.
Dzieci rysują po śladzie plątaniny tak, aby doprowadzić ptaszka do właściwego karmnika. Kolorowanie obrazka w uwzględnienie różnic w upierzeniu ptaków.
10. Podziękowanie za udział w zajęciach.
Opracowała: mgr Jolanta Opara