„Dla kogo woda? Szanowanie wody i zbiorników wodnych.” - scenariusz dla 6 latków

Wszystkie materiały w tej zakładce to teksty przesyłane przez osoby niezwiązane z Przedszkola.edu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane treści.
„Dla kogo woda? Szanowanie wody i zbiorników wodnych.” - scenariusz dla 6 latków
Oceń
Drukuj

Cele ogólne:

 

- ukazanie dzieciom znaczenia wody dla życia na Ziemi,
- zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie,
- kształtowanie nawyku oszczędnego korzystania z wody.

 

Cele operacyjne:

 

dziecko:

 

- rozumie zasadę krążenia wody w przyrodzie,
- rozróżnia rodzaje zbiorników wodnych,
- za pomocą ruchu, gestu i mimiki wyraża empatię w stosunku do  ludzi, roślin i zwierząt,
- dobiera odpowiednio obrazki w pary,
- potrafi poprawnie budować dłuższe wypowiedzi,
- wykazuje się kreatywnością przy ustalaniu sposobów ochrony i oszczędzania wody,
- potrafi tworzyć pracę plastyczną techniką kolażu.

 

Metody:

 

- metoda czynna-zadań stawianych dzieciom do wykonania,
- metoda słowna-wiersz, rozmowa, objaśnienia,
- metoda oglądowa-pokaz i obserwacja,
- inne metody-drama.

 

Formy:

 

- praca zbiorowa
- praca indywidualna
- praca zespołowa

 

Środki dydaktyczne: komputer, telewizor, plansze przedstawiające źródła zanieczyszczeń wody, różne naczynia z wodą, parawan, miska, taca ze szklankami z wodą mineralną niegazowaną, karty do gry „Eko-refleks”.

 

  • Wstęp.

 

Wywołanie zainteresowania dźwiękami wydawanymi przez wodę, która leci, kapie, ciurka lub leje się mocno. Nauczyciel siedzi za parawanem i kolejno z różnych naczyń ze zróżnicowanym natężeniem leje wodę do miski. Dzieci starają się określić, jakie odgłosy wydaje woda i zgadnąć z jakiego pojemnika się wylewa.

 

  • Podanie tematu zajęcia.

 

Nauczycielka zachęca do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na pytanie: jakie znaczenie ma woda dla życia na Ziemi?

 

  • Rozwinięcie.

 

Wyświetlenie filmu animowanego Woda krąży-woda wraca. Obieg wody w przyrodzie-eodra.pl na Youtube.com. Wspólne ustalanie rodzajów zbiorników wodnych. Krótkie omówienie obiegu wody w przyrodzie przez nauczycielkę.

 

Nauczycielka recytuje wiersz Teresy Fiutowskiej pt. „Rozmowa z kroplą wody”.

 

- Jestem kropla, bardzo potrzebna, kropla wody.
- Komu?
- Ludziom.
- Dlaczego?
- Do picia, mycia i gotowania, zmywania naczyń i do sprzątania.
- Skąd przychodzisz kropelko?
- Z rzeki.
- Oj, to nie jesteś czysta, bo do rzeki wpływają ścieki.
- W gości brudna nie przychodzę. Piorą mnie do czysta w drodze.
- Jaką odbywasz drogę?
- Przez różne sitka, filtry i rury, płynę coraz bardziej czysta o dziwo do góry.
- Twoja czystość warta pochwały…
- Moja? To wielu ludzi trud niebywały, by do picia, do prania, do mycia dla was i dla ludzi wszystkich nie zabrakło nigdy w kranach wody czystej.

 

Następnie pyta dzieci: Komu potrzeba jest woda?

 

  • Zabawa ruchowa z elementami dramy: „Wody, wody, wody!” - dzieci naśladują;
  • Zachowanie się kwiatów w pogodny dzień, rankiem w zwilżonej rosą glebie przy lekkim wietrzyku;
  • Zachowanie się kwiatów podczas suszy, kiedy słońce piecze, deszcz nie pada;
  • Zachowanie się zwierząt biegnących do wodopoju;
  • Zachowanie się zwierząt po odejściu, kiedy już nie są spragnione;
  • Zachowanie się człowieka mocno spragnionego oraz człowieka po wyjściu spod prysznica w upalny dzień lub który wypił szklankę zimnej wody.

 

W nawiązaniu do rozmowy z „Kroplą wody” nauczycielka rozbudowuje informacje na temat oczyszczania wody i jej uzdatniania. Pokazuje plansze przedstawiające źródła zanieczyszczeń zbiorników wodnych.

 

Próba ustalenia sposobów ochrony i oszczędzania wody:

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!

Tagi