Dlaczego dzieci biją innych?
Dlaczego dzieci biją dzieci, dorosłych, siebie? - odpowiadamy.
Dzieci atakują inne, bo się ich boją
Dziecko atakuje, bo boi się, że druga osoba może mu coś nieprzyjemnego zrobić. W czasie zagrożenia aktywuje się odruch walki lub ucieczki. Dzieci, które jeszcze nie nauczyły się innych sposobów „walki” w postaci słów, często używają swojego ciała, w celu obrony przed innymi. Nawet dziecko, które potencjalnie im nie przeszkadza i nie wykonało jeszcze żadnego ruchu, może być zagrożeniem. Małe dzieci nie potrafią jeszcze przewidywać, że ktoś nie ma złych zamiarów. W obronie własnej mogą ugryźć, uderzyć lub rzucić przedmiotem. Dziecko nie zdaje sobie sprawy, że zadaje komuś ból.
Atak fizyczny jest reakcją na emocje:
- złość, bo ktoś dotknął ich zabawki
- ból, bo ktoś lekko je potrącił
- skrępowanie, zwłaszcza w nowym miejscu poziom stresu może się podnieść
- zlekceważenie i próba zwrócenia uwagi na siebie
- irytacja, bo klocek nie przyczepił się w dobrym miejscu
- obawa, bo on może mi coś zabrać
- lęk i poczucie zagrożenie, bo nie potrafi przewidzieć zachowania drugiego dziecka
Dzieci naprawdę nie są świadome, że wszystkie te zachowania są złe. Dlatego warto powiedzieć, że ich zachowanie sprawia ból.
Sprawdź również: Bezsenność u dzieci. Nie bagatelizuj problemu!
Bicie jest sposobem na rozładowanie emocje
Dorośli na zachowania dzieci patrzą z perspektywy: oprawcy i ofiary. Dzieci nie postrzegają tego w ten sposób. W ich toku rozumowania jest to normalne. Jest to ich sposób obrony. Kiedy są starsze i nabywają inne umiejętności komunikowania, to np. z języka ciała mogą wyczytać, że drugie dziecko im nie zagraża. Kiedy już potrafią pokazać swoje obawy, to jest o wiele łatwiej. Wtedy mogą już powiedzieć, że:
„Jak skończę to Ci dam”
„Poczekaj na swoją kolej”,
„Zabolało mnie, jak stanąłeś na mój palec”.
Dlaczego starsze dzieci biją innych?
W tej sytuacji trzeba poszukać przyczyny gdzieś głębiej np. w integracji sensorycznej lub szukać pomocy u psychologa. Dzieci, które potrzebują takiej stymulacji, aby rozładować napięcie, trzeba obserwować:
W jakich sytuacjach zdarza się to najczęściej?
Czy bije innych bez wyraźnej przyczyny?
Czy bicie innych sprawia mu przyjemność?
Co się dzieje z dzieckiem po takim wydarzeniu?
Czy bije również siebie? Uderza głową, ciałem np. o ścianę lub podłogę?
Jaki jest główny powód używania przemocy?
Dziecko za pośrednictwem przemocy dokonuje samoregulacji, a co za tym idzie, organizuje układ nerwowy. Dzieci dostarczają sobie bodźców, których tak bardzo potrzebują. Uderzenie dostarcza bodźców z układu czucia głębokiego, którego receptory są umieszczone w mięśniach i ścięgnach. Silny ucisk, zderzenie pobudza ten układ i z tego powodu dzieci w ten sposób szukają stymulacji. To uczucie można porównać do pragnienia: musimy się napić i zaspokoić naszą potrzebę. Dzieci mają tak samo, tylko nie potrafią powiedzieć: „Muszę poczuć swoje mięśnie i ścięgna” tylko uderzają prosto w głowę młodszego brata lub siostrę.
Nasilone zachowania są najczęściej spowodowane ogromnym zapotrzebowaniem na bodźce. Niektóre dzieci w tak mocny sposób mogą okazywać swoją czułość i miłość. Nie potrafią opanować napięcia i np. w trakcie bardzo przyjemnej zabawy są w stanie kogoś ugryźć. Takie działania sensoryczne znacząco poprawia ich samopoczucie.
Sprawdź także: Autyzm u dzieci