Dlaczego i jak dbamy o higienę rąk? - scenariusz zajęć dla 5 i 6 latków
3.8
Cel ogólny:
- Zapoznanie ze sposobami dbania o higienę rąk.
Cele operacyjne - dziecko:
- dba o higienę poprzez codzienne mycie rąk: zwłaszcza po pobycie w toalecie, po zabawie na podwórku, z psem oraz po wytarciu nosa
- potrafi wymienić środki czystości potrzebne do mycia rąk
- dzieli słowa na sylaby (4 latki)
- wyróżnia pierwszą głoskę w wyrazie (5, 6 latki)
- uważnie słucha zagadek, potrafi rozwiązać zagadki słuchowe
- potrafi współdziałać w grupach kilkuosobowych, wspólnie układa pocięty obrazek na 4 części (4 latki) oraz na 6 części (5,6 latki)
- wie, że mycie rąk jest konieczne, aby uniknąć różnych chorób
- wie, że należy oszczędzać wodę
- wie, że w biednych krajach, np. w krajach Afryki dzieci nie mają łatwego dostępu do wody
Metody:
- podająca, eksponująca (przykład z praktycznym działaniem – mycie rąk), aktywizująca – burza mózgów, gra dydaktyczna, programowa (użycie komputera, książki)
Formy:
- indywidualna, w małych grupach, zbiorowa
Pomoce dydaktyczne:
- plastelina, obrazek z bakteriami, książki, czasopisma z ilustracjami brudnych rąk,
- melodia lub piosenka „Jedzie pociąg”
- piosenka na cd lub wiersz „Gimnastyka”
- plansza na przyznawanie punktów z obrazkami (ćwiczące dziecko, robaczek, instrukcja mycia rąk, mycie rąk, mydło) punkty kropelki,
- mała piłeczka
- przybory toaletowe: szampon, mydło, ręcznik, obrazek wody, obrazek prysznica
- materiały, plansze i plakaty programu „Szkoła Czystych Rąk”
- piosenka „czystość to zdrowie”
- komputer, magnetofon, tablica interaktywna, kolorowanka zał. 7, puzzle (zał. 1 – 5)
- strony internetowe: LearningApps.org/view1168791, www.unicef.pl/Wspolpraca-ze-szkolami/Aktualnosci-szkolne/Swiatowy-Dzien-Mycia-Rak
Do opracowania niniejszego scenariusza korzystano z materiałów: „Szkoła Czystych Rąk”,
„Odkrywam siebie – czterolatek, cz 2” oraz „Odkrywam siebie – szkoła Tuż tuż, cz 2” przewodniki metodyczne MAC edukacja, z materiałów programu Akademia Zdrowego Przedszkolaka – edycja Przedszkolak Pełen Zdrowia (www. zdrowy przedszkolak.pl)
Przebieg zajęć
WPROWADZENIE DO TEMATU
O ranku podczas swobodnej zabawy dzieci mogą wykonywać plastelinowe wirusy i bakterie, które poznały poprzedniego dnia lub oglądają je w przygotowanych materiałach: w książkach, na plakatach lub obrazkach lub w Internecie w komputerze, na tablecie, mogą pokolorować obrazek bakterii na rękach…
ZAJĘCIA GŁÓWNE
Dzieci ustawiają się w pociąg i przy melodii „Jedzie pociąg” podróżują po różnych stacjach, zmieniając kolejno stacje, a stacją docelową jest stacja „Myjemy ręce”. Stacje są rozłożone po całej sali w różnych miejscach, obrazki z zadaniami są widoczne dla dzieci. Nauczyciel wyjaśnia w jaki sposób przechodzimy do kolejnej stacji oraz za co będą przyznawane punkty, aby zmotywować dzieci do zabawy.
Za każde wykonane prawidłowo zadanie na tablicy (planszy przygotowanej z symbolem każdej ze stacji) nauczyciel lub dyżurny przykleja punkt w postaci kropelki wody.
Stacja nr 1 (1 min.) Chcemy być zdrowi: (symbol na planszy – ćwiczące dziecko)
- Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki lub piosenki na CD „Gimnastyka”:
Gimnastyka – ważna sprawa (marsz po obwodzie koła)
Dla nas dzieci to zabawa (zwrot twarzami do siebie po obwodzie koła)
Ręce w górę (ręce do góry)
Ręce w bok (ręce w bok)
Krok do przodu (krok do środka koła)
Przysiad, skok (wg poleceń..)
Ręce w górę, ręce w bok, krok do tyłu przysiad skok (wg poleceń…)