Dlaczego i jak dbamy o higienę rąk? - scenariusz zajęć dla 5 i 6 latków

Dlaczego i jak dbamy o higienę rąk? - scenariusz zajęć dla 5 i 6 latków
3.8
9 ocen
Oceń

Cel ogólny:

  • Zapoznanie ze sposobami dbania o higienę rąk.

Cele operacyjne - dziecko:

  • dba o higienę poprzez codzienne mycie rąk: zwłaszcza po pobycie w toalecie, po zabawie na podwórku, z psem oraz po wytarciu nosa
  • potrafi wymienić środki czystości potrzebne do mycia rąk
  • dzieli słowa na sylaby (4 latki)
  • wyróżnia pierwszą głoskę w wyrazie (5, 6 latki)
  • uważnie słucha zagadek, potrafi rozwiązać zagadki słuchowe
  • potrafi współdziałać w grupach kilkuosobowych, wspólnie układa pocięty obrazek na 4 części (4 latki) oraz na 6 części (5,6 latki)
  • wie, że mycie rąk jest konieczne, aby uniknąć różnych chorób
  • wie, że należy oszczędzać wodę
  • wie, że w biednych krajach, np. w krajach Afryki dzieci nie mają łatwego dostępu do wody

Metody:

  • podająca, eksponująca (przykład z praktycznym działaniem – mycie rąk), aktywizująca – burza mózgów, gra dydaktyczna, programowa (użycie komputera, książki)

Formy:

  • indywidualna, w małych grupach, zbiorowa

Pomoce dydaktyczne:

  • plastelina, obrazek z bakteriami, książki, czasopisma z ilustracjami brudnych rąk,
  • melodia lub piosenka „Jedzie pociąg”
  • piosenka na cd lub wiersz „Gimnastyka”
  • plansza na przyznawanie punktów z obrazkami (ćwiczące dziecko, robaczek, instrukcja mycia rąk, mycie rąk, mydło) punkty kropelki,
  • mała piłeczka
  • przybory toaletowe: szampon, mydło, ręcznik, obrazek wody, obrazek prysznica
  • materiały, plansze i plakaty programu „Szkoła Czystych Rąk”
  • piosenka „czystość to zdrowie”
  • komputer, magnetofon, tablica interaktywna, kolorowanka zał. 7, puzzle (zał. 1 – 5)
  • strony internetowe: LearningApps.org/view1168791, www.unicef.pl/Wspolpraca-ze-szkolami/Aktualnosci-szkolne/Swiatowy-Dzien-Mycia-Rak

Do opracowania niniejszego scenariusza korzystano z materiałów: „Szkoła Czystych Rąk”,
„Odkrywam siebie – czterolatek, cz 2” oraz „Odkrywam siebie – szkoła Tuż tuż, cz 2” przewodniki metodyczne MAC edukacja, z materiałów programu Akademia Zdrowego Przedszkolaka – edycja Przedszkolak Pełen Zdrowia (www. zdrowy przedszkolak.pl)

Przebieg zajęć


WPROWADZENIE DO TEMATU
O ranku podczas swobodnej zabawy dzieci mogą wykonywać plastelinowe wirusy i bakterie, które poznały poprzedniego dnia lub oglądają je w przygotowanych materiałach: w książkach, na plakatach lub obrazkach lub w Internecie w komputerze, na tablecie, mogą pokolorować obrazek bakterii na rękach…

ZAJĘCIA GŁÓWNE
Dzieci ustawiają się w pociąg i przy melodii „Jedzie pociąg” podróżują po różnych stacjach, zmieniając kolejno stacje, a stacją docelową jest stacja „Myjemy ręce”. Stacje są rozłożone po całej sali w różnych miejscach, obrazki z zadaniami są widoczne dla dzieci. Nauczyciel wyjaśnia w jaki sposób przechodzimy do kolejnej stacji oraz za co będą przyznawane punkty, aby zmotywować dzieci do zabawy.

Za każde wykonane prawidłowo zadanie na tablicy (planszy przygotowanej z symbolem każdej ze stacji) nauczyciel lub dyżurny przykleja punkt w postaci kropelki wody.

Stacja nr 1 (1 min.) Chcemy być zdrowi: (symbol na planszy – ćwiczące dziecko)

  • Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki lub piosenki na CD „Gimnastyka”:

Gimnastyka – ważna sprawa (marsz po obwodzie koła)
Dla nas dzieci to zabawa (zwrot twarzami do siebie po obwodzie koła)
Ręce w górę (ręce do góry)
Ręce w bok (ręce w bok)
Krok do przodu (krok do środka koła)
Przysiad, skok (wg poleceń..)
Ręce w górę, ręce w bok, krok do tyłu przysiad skok (wg poleceń…)

Twoje uwagi i pomysły

Tagi