Dlaczego trzeba rozwijać sprawność ruchową dziecka

Dlaczego trzeba rozwijać sprawność ruchową dziecka
Drukuj Skomentuj

Wiek przedszkolny to najlepszy okres na rozwijanie sprawności ruchowej i umiejętności opanowania własnego ciała. U młodszych i starszych przedszkolaków obserwuje się wielką potrzebę ruchu i mówi się o nadruchliwości, a także o konieczności zaspokajania głodu ruchu.

Wiek przedszkolny bywa nazywany złotym wiekiem motoryczności dziecka – wszystko dzięki intensywnemu wzrostowi organizmu malucha oraz korzystnym zmianom w sprawności i koordynacji ruchowej. Trzylatek potrafi już chodzić, biegać, skakać, przez chwilę stać na jednej nodze, przeskoczyć przez rozciągnięty sznurek na wysokości 5 centymetrów nad podłogą (odbijając się z miejsca jedną nogą). Uczy się jeździć na trójkołowym rowerku lub hulajnodze.

U starszych dzieci z dnia na dzień obserwujemy przyrost umiejętności ruchowych. Dla zdrowia przedszkolaka i prawidłowego rozwoju psychoruchowego ważne jest zaspokojenie potrzeby ruchu. Nie jest to trudne dlatego, że dzieci ustawicznie szukają okazji do ruchowego wyżycia się. Zapracowani i zabiegani rodzice doskonale zdają sobie z tego sprawę, a mimo to nie stwarzają dzieciom okazji do wybiegania się. Potem skarżą się, że ich dzieci są nadruchliwe i nie potrafi ą spokojnie usiedzieć w jednym miejscu. Wielu rodziców cieszy się, że ich dziecko jest spokojne i grzeczne, bo potrafi długo siedzieć przed telewizorem, a potem się martwią i uskarżają, że jest mniej sprawne ruchowo od rówieśników.

Od lat obserwuje się też brak dbałości rodziców o odpowiednio długie przebywanie dzieci na powietrzu. Rodzice wymuszają na nauczycielkach, aby nie wychodziły na powietrze, gdy siąpi deszczyk, wieje wiatr i jest niewielki mróz. Potem się dziwią i martwią, że dzieci są mało odporne, łatwo zapadają na infekcje i zbyt często chorują.

Jeżeli dziecko chodzi do przedszkola, wszystko jest dobrze. Nauczycielki dbają o zdrowie i rozwój ruchowy dziecka między innymi poprzez prowadzenie zabaw z różnymi elementami ruchu, ćwiczeń gimnastycznych, ćwiczeń porannych. Podczas pobytu na powietrzu organizują zabawy terenowe, olimpiady, gry sportowe, a także umożliwiają korzystanie ze sprzętu terenowego. Niestety, to za mało, nawet wówczas, gdy dodamy spacer do przedszkola i z przedszkola do domu. Przedszkolak szuka więc okazji do realizacji potrzeby ruchu w domu. Wspina się na meble, skacze na łóżku, zeskakuje z tapczanu, huśta się na drzwiach i biega po mieszkaniu, strącając przy okazji różne przedmioty. Ponieważ najczęściej nie reaguje na uwagi rodziców, jest karane za coś, co jest silniejsze i niezależne od niego. Wielu rodziców pozwala dzieciom bawić się na podwórku. Problem tylko w tym, że pozostają one bez kontroli rodziców, a o wypadek nietrudno.

 

Jak dbać o rozwój fizyczny dziecka


Dorośli powinni organizować dzieciom zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne, których odpowiedni dobór rozwija sprawność oraz dotlenia i regeneruje organizm. Warto zadbać o to, by gimnastyka dla dzieci miała charakter zabawy naśladowczej. Wtedy dzieci będą miały okazję do rozwijania wyobraźni i fantazji. Można nadać im też charakter zadań typu „Czy potrafisz?”, np. Przejdź pod krzesełkiem, tak aby nie przesunęło się, idź wolno, podrzucaj do góry piłeczkę i próbuj ją złapać, przejdź po wąskim murku i omijaj leżące na nim kasztany. Tego rodzaju ćwiczenia uczą dzieci wytrwałości, dążenia do osiągnięcia celu, a także odczuwania radości z tego, że potrafiły i się udało. W czasie zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych dorosły powinien ćwiczyć razem z dzieckiem i nie komenderować nim, lecz wesoło wypowiadać polecenia.

Opowieści ruchowe to również znakomita okazja do zabaw z dzieckiem. Dorosły opowiada jakąś historię, a dziecko pokazuje ją ruchem.

 

Sport to zdrowie!


Jeżeli dziecko ma nadzwyczajne zdolności ruchowe, to należy je pielęgnować i rozwijać. Trzeba jednak pamiętać o ograniczonych jeszcze możliwościach ruchowych dzieci i rozważyć, jakie sporty dziecko ma uprawiać. Wszystko zależy od stopnia uzdolnień ruchowych dziecka i mądrego ustawienia treningów. Należy wybrać taki sport, który wpływa na jego ogólny rozwój ruchowy, np. pływanie z zabawami w wodzie, saneczkarstwo z zabawami na śniegu, narciarstwo, łyżwiarstwo połączone z elementami tańca, rytmika z grą na instrumencie lub tańcem towarzyskim.

Zdrowiu służy jak najdłuższe przebywanie na powietrzu o każdej porze roku, bez względu na pogodę, w stosownym ubraniu. Jeżeli dorosły chce, aby dziecko było bardziej odporne na choroby, musi je stopniowo przyzwyczajać do zmieniającej się temperatury. Kąpiele wodne można organizować dziecku, gdy temperatura powietrza i wody przekracza 20 stopni. Dopiero po kilku dniach, po zahartowaniu, dziecko może się kąpać w chłodniejszej wodzie, ale o temperaturze nie niższej niż 18 stopni.

 

Bliżej Przedszkola nr 5/maj 2014/Ewa Zielińska

 

Źródło: www.blizejprzedszkola.pl

Filmy

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi